Nešto drugačije

Rušimo mitove o privatnim školama! Posjetili smo jednu takvu u Opatiji i evo što smo doznali

Lucija Sučić

Radi se o Međunarodnoj školi Adria koja se nalazi nama "u susjedstvu"

Svi barem načelno znaju za koncept privatnih škola, no budući da kod nas nisu rasprostranjene u tolikoj mjeri, mišljenje imamo tendenciju graditi većinom na američkim serijama i filmovima u kojima su iste prikazane kao mjesta gdje djeca veoma bogatih roditelja koračaju hodnicima ogromnih škola noseći školske uniforme, vozeći skupocjene automobile i skoro pa nikada zapravo ne uče.


Dok je to možda i slučaj u dalekoj nam Americi, kod nas su privatne škole nešto posve drugačije.


U to smo se uvjerili i sami, posjetivši privatnu školu koja se nalazi nama “u susjedstvu”, točnije – u Opatiji.


Radi se o Međunarodnoj školi Adria, pa smo vas odlučili povesti s nama u mini obilazak i srušiti pokoji mit o privatnim školama!



U srcu Opatije


Budući da se kao pravi Riječani ne snalazimo najbolje u prostoru samo na temelju adrese, poslužili smo se dobrim starim Googleom i u Karte upisali “Stubište Miroslava Krleže 1”.


Mobitel nas je veoma brzo obavijestio da smo na odredištu, no bili smo pomalo u nevjerici jer nam se činilo kao da gledamo u jednu od divnih opatijskih vila, a ne školu…


Natpisi na ulazu ipak su potvrdili da smo na dobrom mjestu, pa smo se zaputili u unutrašnjost zgrade čiji su zidovi bili ukrašeni radovima mališana i školaraca.


Sa širokim osmijehom na licu ugostila nas je ravnateljica škole Marijeta Mašić (no da je znala koliko smo joj pitanja pripremili, možda bi i sačuvala osmijeh…) i provela nas kroz samu školu, otkrivši nam mnogo stvari koje priznajemo – nismo do sada znali.



Velika posebnost: IB program


Inače, Međunarodna škola Adria pod svojim krovom sadrži tri institucije: dječji vrtić, osnovnu i srednju školu, a načuli smo da se od jeseni otvara i jaslička skupina.


Ona se po dosta stavki razlikuje od klasičnih obrazovnih institucija, a kako bismo što bolje predočili njenu posebnost, krenuti ćemo od one glavne, a to je takozvani IB program.


IB (International Baccalaureate) je program obrazovanja nastao u Švicarskoj krajem šezdesetih godina prošlog stoljeća iz praktične potrebe prevladavanja razlika između različitih obrazovnih sustava diljem svijeta, što djeci i mladima koji iz različitih razloga moraju mijenjati mjesto ili zemlju čini obrazovanje lakšim.


Da pojednostavimo – zamislite situaciju da imate dijete i da ste zbog posla primorani svakih nekoliko godina mijenjati adresu.


Umjesto da vaše dijete muku muči s jezičnim barijerama i polaganjem bezbroj razlika predmeta, IB program omogućuje da dijete obrazovanje nastavi točno gdje je stalo, i to svugdje, pa tako i ovdje, na engleskom jeziku!



Primjenjivo znanje

Volimo primjere, pa evo jednog: dok se od djece u nekim drugim obrazovnim programima traži da znaju izračunati kuteve na papiru, u IB-u bi jedan od zadataka mogao biti izmjeriti kuteve u prostoriji. Poanta je u primjenjivom znanju!

Drugačiji način obrazovanja


“Naša intencija je da ponudimo obrazovanje za djecu po cijeloj vertikali, od jaslica do ulaska na fakultet.


U konačnici, ono što želimo je da kada vi dođete ovdje sa djetetom i upišete ga želeći drugačiji način obrazovanja za svoje dijete, ponuditi mogućnost da u tom obrazovanju može ići od najranije dobi pa sve do ulaska na studije koji onda može biti u Hrvatskoj ili bilo gdje drugdje u svijetu”, objasnila je ravnateljica Mašić.


Ovdje ćete moći primijetiti da ne postoji osam razreda osnovne i četiri razreda srednje škole, već tri: Primmary Years Programme (PYP), Middle Years Programme (MYP) i Diploma Programme (DP). Ravnateljica je pojasnila da najveća posebnost leži upravo u posljednjem.


“Velika razlika u Diploma programu je velika izbornost predmeta, gdje učenik te zadnje dvije godine srednjoškolskog obrazovanja nije u obvezi imati sve predmete koje škola nudi, već ih bira.


Dok postoji jezgra obaveznih predmeta, učenik ostale bira u skladu sa svojim budućim odabirom studija.


Primjerice, ako želi studirati tehničke znanosti, odabrati će fiziku , matematiku i ono što će mu biti potrebno i to će učiti intenzivnije a neće morati imati biologiju, kemiju, etiku…”, ispričala nam je.


U tom trenutku stali smo na čas fantazirati gdje bi nam bio kraj da smo imali tu privilegiju biranja predmeta koje volimo, a ostavljanja po strani onih koje znamo da nam neće trebati…



Holistički pristup mladima


Osim što je iznimno praktičan, IB program u fokusu nema sadržaj koji se uči, nego sam način učenja.


“Ovdje je velik naglasak, osim na akademskom postignuću učenika, istovremeno i na razvoju njegove osobnosti, i to osobito u mlađoj dobi kada se postavljaju temelji za to. Pazi se da dijete razvije osjećaj empatije, brige za druge, integriteta, poštenja, da zna razmišljat kritički, argumentirati stavove, da ima svoj glas i da zna preuzeti odgovornost”, pojasnila nam je ravnateljica Mašić.


Iako mnoge škole teže tome, u IB-u je to doslovce dio svakog nastavnog sata i procesa, a učenici ovdje ne sjede i poslušno upijaju znanje, već se od njih očekuje da budu aktivan dio nastavnog procesa.


Ovdje se puno uči kroz sam istraživački pristup i otkrivanje, što znači da nema serviranja informacija već djeca do znanja moraju doći upravo istraživanjem!


Tako ovoj školi nećete vidjeti klasične klupe gdje djeca sjede u paru, već su stolovi okrugli kako bi se dodatno istaknuo osjećaj ravnopravnosti, komunikacije i suradništva.


Također je bitno da dijete ima svoj glas i da može iskazati svoj stav uz poštivanje drugoga.


Radi se o jednom holističkom pristupu mladima što se pokazalo kao zaista pun pogodak, ponosno je komentirala ravnateljica podijelivši s nama da je nerijetka situacija da djeca za vikend plaču pitavši se zašto nema škole!




Proaktivni klinci

Da su učenici Međunarodne škole Adria budući maheri progovara i anegdota koju nam je ispričala ravnateljica, a koja se tiče dvojice srednjoškolaca koji su u dvorištu škole poželjeli imati koševe za igranje košarke.


Tako su jednog dana pripremili čitav plan i ravnateljici pripremili pravu poduzetnu prezentaciju argumentiravši zašto su im potrebni, kakve će koristi od toga imati škola, kako oni vide izgled igrališta i slično.


Zvuči kao sitna stvar, ali zapravo ocrtava što se događa kada se djecu od mlade dobi uči kako učiti i biti proaktivni!


Govoreći o eksterijeru, trenutno je u okviru škole uređeno igralište za najmlađe, dok je u planu uređenje čitavog dijela za sportske terene, kao i manjeg stem parka te sjenice za satove na svježem zraku!



Hrana kao doma


Kad smo kod serviranja, šetajući hodnicima škole nismo mogli ne osjetiti fine mirise hrane zbog kojih su se za ovu školu zainteresirali i naši želuci, pa nas je ravnateljica odvela u posjet kuhinji gdje smo upoznali simpatičnu kuharicu, od milja znanu kao teta Dušanka, koja mališanima svakodnevno priprema domaću hranu.


Učenici ove škole tako svakog dana imaju četiri obroka na dan, što je usklađeno u pauzama između nastavnih sati, a ono što je posebno simpatično je da okusom, izgledom, ali i sastavom neodoljivo podsjeća na onu maminu!


“Ono na što posebno stavljamo pozornost i fokus je da prehrana bude zdrava i uravnotežena te da bude zaista na dobrobit djece, a ne nešto što će pojesti na brzinu tek toliko da pojedu.


Cilj je da tjedni jelovnik zadovoljava sve nutritivne potrebe djeteta, ovisno o uzrastu”, veselo će ravnateljica.


Jako nam je bilo zanimljivo za vidjeti stoga da u okrilju ove škole nema mjesta pecivima, hrenovkama, pekarskim proizvodima ili pak hotelskoj hrani, već da svakog dana jedu kvalitetnu i domaću hranu.


Eto, još jedan mit = srušen!



Zadaća, ali bez domaće


Još jedna drugačijost (znamo da to nije riječ, ali je puno zgodnija nego riječ razlika) je ta da u Međunarodnoj školi Adria nastavni dan traje nešto duže. Nastava počinje u 8:30, a za mlađe završava u 15, dok za starije školarce u 15:30 sati.


Kada uzmemo u obzir četiri obroka i pauze, to i nije tako začudno, te se uvijek nađe vremena i za izlazak na svježi zrak što je djeci jako važno.


Uz to, škola nudi i niz dodatnih sati tako da se svi školski zadaci i obaveze rješavaju tijekom školskog dana, tako da doma niti roditelji, ni djeca ne moraju razbijati glavu školskim obavezama.


Budimo realni: zamislite da nakon posla morate još malo raditi doma, nije neka sreća, zar ne?


Iako to možda mnogima od nas koji smo navikli popodneva nakon nastave provoditi za knjigom zvuči neobično, zapravo je podosta fer prema djeci, ali i roditeljima.


“Ovaj pristup zahtjeva promjenu načina poimanja obrazovanja i nazora, no vrlo brzo roditelji shvate da je to blagotvorno za svih i da to funkcionira, kao i da dijete pokazuje napredak i učenje”, zaključila je ravnateljica nadodavši: “Dijete svu pomoć dobiva u školi, a tko bolje zna što djetetu treba nego njegov učitelj?”.


Poanta priče je zadovoljan učenik i zadovoljan roditelj, te da prije svega škola bude radost za svih, što je još jedan od ciljeva spomenutog IB-a – stvaranje školskih zajednica čiji velik dio čine upravo i roditelji.


Dakako, ne na način da za dijete rješavaju zadaće i čitaju lektire, već da svojim primjerom pokazuju zašto je škola važna, nadodala je ravnateljica.



Prednost manjeg grada


Osim redovnog školskog dana, škola nudi i izvannastavne aktivnosti – one na koje roditelji inače voze djecu u popodnevnim satima nakon škole. Ovdje nema razvoženja i trčanja na treninge, već se izvanškolske aktivnosti odvijaju nakon nastave i završavaju u 17 sati.


“Odabrali smo ih sukladno interesima roditelja i djece, pa ih se tako dosta fokusira na sport, što djeca vole i što im je potrebno im je. Srednjoškolcima smo ponudili znanstveni klub, radionice, čitalački klub, klub govorništva…


U mlađoj dobi imamo i klub rukotvorina”, nadodala je ravnateljica istaknuvši važnost održivosti, te cilja da se ono što se koristi na nastavi pronađe i u daljnjoj uporabi.


Spomenula je kako je poseban hit tenis, a pritom je posebno naglasila prednost Opatije kao grada koji nudi mnogo atraktivnih sadržaja i koja je puno sigurnije okruženje za djecu od većeg grada. Tu su i brojne terenske nastave – sat prirode u botaničkom vrtu zvuči sjajno!




Bez povlaštenog statusa


Na “tapetu” je došla i tematika dijela imena škole koji se odnosi na “Međunarodna”, te je ravnateljica u tom kontekstu ispričala da je upravo internacionalno okruženje veliki plus za djecu jer iz prve ruke imaju prilike čuti i učiti o drugim kulturama, običajima i svjetonazorima.


Riječima ravnateljice, sve skupine su mješovite, što znači da u svakoj ima lokalne djece, ali i učenika koji dolaze iz različitih dijelova svijeta. Polaznike škole ravnateljica je opisala otvorenima, komunikativnima i simpatičnima, zaključivši da su takvi jer reflektiraju samu okolinu iz koje dolaze.


“Pokazao se veliki interes za školu, a oni koji su nam odlučili pokloniti povjerenje su dosta otvorene obitelji”, nadodala je ravnateljica.


Za upis u školu najotvorenija je vrtićka skupina jer nema inicijalnog testiranja, dok se za upis u prvi razred slijede testiranja propisana zakonom te ovdje još uvijek nema uvjeta poznavanja engleskog.


U starijim razredima znanje engleskog jezika ipak postaje uvjetom zbog zahtjevnosti praćenja sadržaja.


Na pitanje tko je optimalni kandidat za ovu školu ravnateljica je jednostavno rekla:


“Onaj koji zaista motiviran za ono što IB nudi.


Često se privatne škole asociraju uz povlašten status i tvrdi se da će tamo neko lakše ili brže proći, a toga tu nema. Mi ne prodajemo tu vrstu usluge, kao ni diplome, jer konačno, ona se dobiva kada se položi međunarodna matura!


Ono što je nama važno je da ‘kliknemo’ sa obitelji i da oni naposljetku to žele za svoje dijete te da su motivirani za dobrobit onoga što IB nudi”.



Dani otvorenih vrata

Za sve one koji se žele osobno uvjeriti zašto je ova škola sjajno mjesto za mališane, 1. ožujka održati će se Dani otvorenih vrata, kada će školu posjetiti Zoran Vakula koji će održati radionice za mališane. Dok djeca uživaju i pritom uče, roditelji će imati priliku iz prve ruke čuti sve što ih zanima o školi i dobiti odgovore na sva pitanja, baš kao i mi! Prijaviti se možete na poveznici.


Sadržaj nastao u suradnji s partnerom Međunarodna škola Adria.