
Foto: Privatna arhiva
"Potpuno nepotrebno. Zašto bi, zato što su navršile određeni broj godina, morale odustati od haljina bez rukava? Ili boja", kaže Oliva
Autentičan. Prema definiciji u hrvatskom rječniku, pojam je to koji predstavlja neosporno podrijetlo ili autorstvo kojemu se može vjerovati jer je istinit i temelji se na činjenicama. Koristili bi ga u predstavljanju jela, plesa ili narječja, a danas ga brojni koriste na svakom koraku, prvenstveno u opisu samoga sebe ili u opisu projekta iza kojega stoje.
Razbacujemo se ovih dana s pojmom autentičnosti pa smo srž same riječi izgubili u moru autentičnih influencera i događaja koji su, na kraju sage, sve samo ne autentični. Jer, ruku na srce, kraj tolike autentičnosti, tko je ostao baš svoj?
Da pojmu još spasa ima, dokazuje odvjetnica Jadranka Olivari-Jirasek, na društvenim mrežama poznatija kao Oliva s profilom Oliva Style Blog. Za sebe će reći da je žena sa sto lica i sto interesa, ali ono ključno – da je stvarna žena.
Ovo posljednje je posebno važno jer svojim profilom na Instagramu predstavlja ženu koja živi život punim plućima unatoč dobi i svojim primjerom potiče druge žene, posebice one nevidljive, kako ih se opisuje kada ulaze u zrelu životnu dob. S inspirativnom Jadrankom razgovarali smo upravo o tome – autentičnosti, sadržaju na društvenim mrežama i – nevidljivim ženama.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
OSMIJEH UMJESTO BOTOKSA
Prije svega, tko je Jadranka Olivari-Jirasek, na Instagramu poznatija kao Oliva?
– Pokušavam se uhvatiti ukoštac i s dobnom diskriminacijom koja je postala gotovo nepisano pravilo kada je u pitanju medijska pozornost. Borim se glasno i protiv verbalne diskriminacije kojom nas se etiketira najčešće svojstvom bake, kojeg se, usput rečeno, ne odričem, naprotiv, ponosim se, ali to svojstvo nema nikakve veze s onim što radim. Pri tome mislim na svoj angažman na društvenim mrežama, konkretno Instagramu, na kojem objavljujem crtice iz svoga života.
Svoja razmišljanja. Sve začinjeno modom koju obožavam i koja mi je oduvijek bila u fokusu, no nisam se profesionalno bavila njome. Moje prijateljice me kritiziraju kada bez ustručavanja iznosim svoju dob. Kažu da to nije potrebno, ali ne slažem se s njihovim mišljenjem jer mi je iskrenost najvažnija. Bez skrivanja. Imam 73 godine i ne mislim da to treba biti iznenađenje u smislu »nitko joj ne bi dao«. Važno je kako se ja osjećam.
A hvala mami i tati, pri tome mislim na dobre gene, što u ovim godinama živim, kako to mladi kažu, full! Ako otkrijem činjenicu da i još radim (odvjetnica sam), pomislit ćete da sam stvarno neobična žena. No, ne mislim tako.
Mislim da sam samo žena koja se usudila ostvariti svoje snove, jer, tko ih nije imao? Ali samo su neki bili hrabriji. Među njima i ja. Rekla sam da sam modu oduvijek voljela te u mladosti pomalo stvarala skice modela, objavljivala ih po raznim časopisima i sanjala kako ću u inozemstvu studirati modni dizajn.
Kako to obično biva, život piše druge scenarije, pa sam umjesto u modnoj industriji završila u pravosuđu! Na poticaj kćeri, pokrenula sam modni blog Oliva Style, imena inspiriranog mojim prvim prezimenom, i hrabro se otisnula u bespuća društvenih mreža. Ispočetka bez nekog posebnog odjeka. Kada sam počela objavljivati svoje fotografije, porastao je interes, posebice kada se moglo vidjeti da se iza Oliva Style krije stvarna žena.
Žena s puno bora, pigmentacijskih pjega i drugih obilježja starenja što se na drugim profilima često skriva dobro obrađenim fotografijama. Upravo me to suglasje izgleda i mojih godina dovelo u poziciju da me nazivaju prvom influencericom za žene starije od 50 što me beskrajno zabavlja. I lagala bih kada ne bih rekla – i veseli. Prate me i mladi ljudi. Često dobivam komentare da bi voljeli da su članice njihovih obitelji poput mene. Nasmijane. Vedre.
Ovo posebno naglašavam svakom svojom fotografijom. Svojim osmijehom. Umjesto botoksa. Ne košta ništa. A koristi puno!
Kako biste opisali svoj stil?
– Uvijek ponavljam rečenicu jedne modne urednice kako se moda može kupiti, ali stil morate imati. Upravo je stil ono što nas čini jedinstvenim. Ne dijelim mišljenje da neki ljudi nemaju stila. Svi imaju. Samo je pitanje koliko je nečiji stil poseban i prepoznatljiv, a nečiji potpuno običan, rekla bih – nezanimljiv. Ukusi su različiti, no vjerujte, teško je govoriti o vlastitom stilu. To je kao da trebam govoriti o sebi u hvalospjevima.
Nekako mi se čini neprimjerenim. No, ako je netko zaključio da imam zanimljiv stil, očito da mu je moj stil odijevanja bio zanimljiv. I prepoznatljiv. A to govori o nekoj dosljednosti u biranju određenih boja i modela. Pa bismo to mogli nazvati stilom.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
MODNA SPONTANOST
Tko su vaši modni uzori ili ikone koje vas inspiriraju?
– Nemam modne uzore. Niti ikone koje bi me inspirirale. Uvijek sa zanimanjem pogledam ono što se nosilo na nekim događanjima. Veselim se i pozdravljam dobro odabrane outfite. Pomalo se čudim onim lošim, posebno kada znam da su produkt rada cijele ekipe, od stilista pa na dalje.
Volim street style. Naš domaći ne. Ulice Milana ili Pariza. Posebno za trajanja fashion weeka. Tamo nalazim inspiraciju. Moguće s nemogućim. Kombinacije koje treba složiti! Maštovite. I nadasve originalne. Kod nas je sve nekako uniformirano. Isto. Dosadno. Ima tek poneki izuzetak. Spomenut ću vam jednu Riječanku. Ester Gallo. Žena koje se ne bi posramio ni Pariz! Forza Ester!
Kako birate modne kombinacije koje objavljujete?
– Spontanost je najvažnija u odabiru. Često dok spremam svoju odjeću primijetim neki komad s kojim bih se mogla modno zabaviti. Obično uvijek svaki komad u mom ormaru ima svoj par, ali ponekad se odlučim zamijeniti im uloge. Suknja postaje haljina, ili šal omotan oko vrata postane neobična modna kombinacija. Imam tako fotografija s kojima se i sama iznenadim. Upravo zbog te iznenadne navale modne spontanosti.
Koje su najveće zablude o modi za žene iznad 50 godina?
– Da nešto ne smiju. Zbog svojih godina. Kao, ne smiju bez rukava. Kratko ni u ludilu. Boje i jaki dezeni – nikako. Duga kosa – zabranjeno. Sve vrvi od ograničenja. Potpuno nepotrebno. Zašto bi, zato što su navršile određeni broj godina, morale odustati od haljina bez rukava? Ili boja. Pa ni Anna Wintour, urednica prestižnog Voguea, ne odriče se svojih omiljenih haljina bez rukava, šarenih printeva, boje… I nitko je ne uvjerava da je to loše.
Što vas je potaknulo da dijelite modne savjete na društvenim mrežama?
– Izričito ne dijelim modne savjete na društvenim mrežama. Možda svojim modnim odabirom samo inspiriram. Ili potičem da se i druge žene odluče na neku modnu kombinaciju, pogotovo jer su bile uvjerene da im to neće pristajati.
Znaju me pitati gdje sam nešto nabavila, koliko košta i često se iznenade koliko vodim računa o modnoj održivosti, dakle o kvalitetnoj odjeći koju godinama nosim, te tako dajem svojevrsni ekološki doprinos, barem kada je u pitanju modna industrija kao jedan od najvećih svjetskih zagađivača okoliša.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
INTERES OGLAŠIVAČAS obzirom na količinu posla koja stoji iza izrade sadržaja na društvenim mrežama, može li se u Hrvatskoj živjeti od mreža kao modni influencer? – Pretpostavljam da neki mogu, no ne ubrajam se u tu kategoriju. Moja dob baš nije od nekog interesa velikim oglašivačima. Doduše, ne znam kako neka mlada djevojka može biti dobar primjer toga kako djeluje neki proizvod za zreliju dob. Fotografija je sigurno bolja, no nisam sigurna kako joj možete povjerovati da neki proizvod ima efekt pomlađivanja. S obzirom na to da imam zanimanje kojim se bavim, povremeni izleti u sferu oglašavanja tek ponešto rezultiraju financijskim efektima. |
ULOGA U SPOTU
Na kojim sve platformama dijelite sadržaj i koja vam se najviše sviđa?
– Kada sam započela sa svojim angažmanom na društvenim mrežama, blog je bio forma koja je u međuvremenu zastarjela, pa sam se okrenula Instagramu, Facebooku, Storyju. TikTok ne volim, iako znam da bih na njemu skupila više pratitelja. Imam otpor, ali nikad ne reci nikad! Svoje pratitelje jako cijenim, zahvalna sam za svaku poruku. Like.
Razmjenjujemo poruke. Ponekad mi se obrate na ulici: »Znate, ja vas pratim!« Daleko od toga da se osjećam zvijezdom, jer to nisam. Prije se osjećam zadovoljnom da je netko u toj masi objava primijetio moju. Pogledao moj profil. Procijenio je li mu to zanimljivo. I to je nešto što me čini ponosnom.
Koliko je izazovno svladati algoritam?
– Teška je to borba. Zapravo mi nije nikada jasno što je algoritmu presudilo da mi dopusti da se objava gleda u širem luku. Ima objava koje su mi predivne, od pregleda do bodova. Još ćemo se mi lomiti. Ali nisam jedina. Zato volim story. Svaki dan mijenjam objave. Vrlo sam ažurna. Posebno ima puno pregleda kada na vlastitu fotku dodam kakav duhoviti komentar. Naravno, na svoju štetu!
Kako se nosite s kritikama i komentarima na svoj sadržaj?
– Nemam problema s kritikama, niti s komentarima. Poneka kritika je što stalno spominjem starenje i godine. No zar to nije aktualna tema? Spadam u sretnice koje se nisu morale nositi s ružnim komentarima. U ovih dvanaest godina tek nekoliko. I zamislite – od žena! Bila sam tako sretna što su ih druge pratiteljice »oprale«.
Kako vidite svoj modni stil i karijeru influencerice u budućnosti?
– Svoj modni stil i dalje nastojim razvijati. Barem kada su u pitanju boje. Naime, iako sam godinama preferirala tamnije boje, sada sam spremna i na boje koje sam uvijek izbjegavala. Od angažmana na društvenim mrežama nisam nikada živjela, pa ne moram ni sada.
Dakle »utjecajnica«, kako se na hrvatskom kaže influencerica, bit će i dalje na društvenim mrežama. Naravno, ima, a i bit će, i zanimljivih suradnji. Ono što je ostalo iza mene je sjajna kampanja jednog trgovačkog centra i prekrasnih džamboplakata.
Uloga u spotu Ide Prester »+70«, i još puno toga. Dovoljno za osobu koja ni u snu nije mogla pomisliti da bi se negdje na najvišem životnom usponu mogla naći u žiži nekog medijskog interesa.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
MODA U DOMU ZA STARIJEVidimo da ste organizirali modnu radionicu u domu za starije osobe, a cilj je bio učiniti žene vidljivima i poticati ih da se uređuju i nakon 50. Kakvi su bili povratni komentari i planirate li još takvih događaja? – Projekt Modne radionice za starije osobe koji sam pokrenula prošle godine i koji organiziram u domovima za starije, rezultirao je takvim interesom da teško mogu prihvatiti sve zamolbe. Projekt je nastao slučajno. Prijateljica je u domu pa se povremeno vidimo na kavi. Potaknula me na ideju da nešto organiziram za starije osobe, posebice za žene za koje vlada stereotip da starenjem zanemaruju svoj izgled i ponajmanje brinu o modi. Radionice održavam u tri ciklusa: marame i šalovi, šeširi, kape i nakit. Potpuno sam ostala zatečena interesom dama koje su se nakon prvog susreta, odnosno prve radionice, toliko oduševile da su iz vlastitih ormara počele donositi svoje modne dodatke da bi ih pokazale drugima. To otkrivanje ženstvenosti doslovno me šokiralo. Od žena koje su došle u trenirkama i izblijeđenim košuljama ili džemperima odjednom su postale dame koje su se ogrnule pašminama i ukrasile šeširom. Mnoge od njih spremno su pokazale, hodajući poput manekenki, kako to one nose. Predivno. Do sada su bila dva televizijska priloga o radionicama. U planu je i modna revija s više sudionica iz raznih domova. Veliki je to posao. No nekako osjećam obavezu da tu priču sa projektom zaokružim time. Na njihovo veselje. Moram naglasiti da projekt radim isključivo sa svojim modnim dodacima i sama, no zahvalna sam ljudima poput Željke Šafran, dizajnerice branda MINAMI, koja je donirala nešto nakita i marama koje na svakom kraju radionice darujem nekoj sretnici! Nadam se da ću s projektom nastaviti i dalje te da će nova aktivnost malo ispuniti život potpuno zanemarenih i nevidljivih žena! |
(P)OSTATI AUTENTIČAN
Što biste poručili osobama koje misle da je moda samo za mlađe generacije?
– Američki pisac Henry David Thoreau je rekao kako se svaka generacija ruga staroj modi, ali religiozno slijedi novu. I doista je u pravu. Naime, moda nema godine. I tu smo u problemu. Posebno ako ćemo strogo dijeliti modu za mlade i modu za stare. Iako modna industrija preferira mladu populaciju, koja se nerijetko trudi učiniti sve za spas planete Zemlje, podsjećam kako smo zajedno u toj priči. Barem kada je u pitanju moda. I nekontroliranu kupovinu.
Birajte kvalitetno. Pažljivo. Upravo da smanjite ogromni otpad. I to je neki zajednički modni doprinos.
Postoje li uopće modne kombinacije ili komadi koji »nisu prikladni« za određenu dobnu skupinu?
– Ne mogu pronaći razumno tumačenje što bi to za ženu koja je starija od 50 uključivalo? Odjeća koja ne odgovara njihovoj konstituciji? Kilaži? Sijedoj kosi? Znam žene koje izgledaju fantastično u uskim trapericama. Imaju sjajnu liniju. Držanje.
Znam i one koje toliko dobro nose boje. I svojim šarenilom uveseljavaju sve oko sebe. Dakle, sve po nekim neobičnim pravilima, neprikladnim modnim odabirima. Za njihove godine. Grozim se toga.
Smatrate li se da se djevojke danas oblače previše jednolično, odnosno da smo se svi previše svrstali u neke modne kalupe? Kako u tom svijetu (p)ostati autentičan?
– Da, previše je jednoličnog. Kao da se natječu koja će kojoj biti sličnija. Vode se ponuđenim iz poznatih high street brendova, bez imalo kritičnosti prema onom što biraju. Važno je da su »svi poludjeli na internetu« za nekom haljinom ili jaknom. I to je za njih dobar izbor. Rijetko ćete vidjeti mladu djevojku koja odjećom pokazuje maštovitost i osobnost.
Potpuno je nevažno koliko što na njoj košta, važno je da ona nosi tu odjeću sa stavom i samopouzdanjem. Teško je biti autentičan, no upravo naš stav prema modi često daje tu autentičnost. Stil poput Kate Moss, znate ono »baš me briga u čemu sam izašla iz kuće«, rijetko ćete vidjeti na našim ulicama.
Previše pripremanja za izlazak često ne završava dobrim rezultatom. Ne kažem da se ne treba truditi, ali pri tome je najvažniji onaj posljednji pogled u ogledalo kada izlaziš – ako ti to izmami osmijeh zadovoljstva, spremna si za predstavljanje svijetu!
BRZOPOTEZNA MODNA PITANJANadraži modni komad: Mules shoes Na sebe nikad ne bih stavila: Jeans Modna era iz prošlosti u koju bi se rado vratila: Pedesete Najgori modni trend su mi: Tenisice sa skrivenom petom Iz kuće nikada ne izlazim bez: Nekoliko kapi Guerlain Aqua Allegoria Pamplelune |
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.