Sedam desetljeća vladavine sa stilom: Modna evolucija kraljice Elizabete II

Claudia Bošković

Foto: REUTERS

Foto: REUTERS

Nizom izazova izgradila je imidž vrsne vladarice i prepoznatljive modne ikone svojstvenog stilskog pečata

Stil je puno više zadovoljavajući nego chic. Stil ima srce i poštuje prošlost; chic je, s druge strane, bešćutan i živi isključivo za sadašnjost, riječi su iz memoara Hardyja Amiesa, engleskog modnog dizajnera koji je formalno u službi dizajnera britanske kraljice Elizabete bio punih 35 godina, a u modnoj suradnji s kraljevskom obitelji i dulje od pedeset.


Rođena 1926. godine, svoju vladavinu dugu impozantnih sedam desetljeća Elizabeta II. započela je 1952. godine, a nizom osobnih i političkih izazova izgradila je imidž vrsne vladarice, ali i uvijek prepoznatljive modne ikone svojstvenog stilskog pečata.


»Svaka odjevna kombinacija nošena u javnosti pažljivo je kalibrirana da inspirira ili podsjeća, signalizira zahvalnost i poštovanje, prenese osjećaj moći ili poznatosti«, prenosi The Mail 2015. godine i dodaje: »Njezino Veličanstvo niti postavlja trendove niti ih slijedi – unatoč tome što se ne odaziva sirenskom pozivu mode, ona ima svoj jedinstven stil.«


Foto: REUTERS


Tijekom rata – u hlačama


Launer torbice, prepoznatljive salonke sitne kockaste pete, kolekcije skupocjenog nakita i color-block kompletići – sve su to modni dodaci koji su najmoćniju ženu na svijetu proveli kroz mnogobrojne kraljevske šetnje, državne posjete i audijencije sa svjetskim dostojanstvenicima, a više o modnoj evoluciji Elizabete II. možete pročitati u ostatku teksta.


Još od malih nogu mnogo pažnje poklanjalo se Elizabetinim odjevnim kombinacijama. Iako je tijekom života slovila za modno osviještenu vladaricu, prema kraljičinoj bivšoj guvernanti Marion Crawford, Elizabeta u svojim dječjim danima nije pokazivala istančan ukus za modu – nosila je ono što je taj dan bilo planirano, što se često znalo poklapati i s modnom kombinacijom njezine mlađe sestre Margaret.


Foto: REUTERS


Nakon što je njezin ujak Edward VIII. abdicirao 1936. godine u korist Georgea VI., bilo je jasno da će jednog dana Elizabeta, kao njegovo prvo dijete, zasjesti na tron. U javnosti se frekventnije počinje pojavljivati s navršenih osamnaest godina, kada se priključuje ATS-u (Auxiliary Territorial Service) gdje se, uslijed okolnosti uzrokovanih Drugim svjetskim ratom, počinje obučavati za vozačicu kamiona i mehaničara.


To je bila i jedina prilika kada se kraljicu moglo vidjeti u hlačama, a evolucija njezinog modnog stila bila je tek u povojima – naime, u formalnim prilikama mogla je biti viđena u sigurnim i odmjerenim modnim kombinacijama ujednačene boje.


Foto: REUTERS


Odraz stanja nacije


U različitim povijesnim trenucima modni stil kraljice Elizabete reflektirao je stanje nacije, a za njezin izričaj u ranim danima vladavine posebno su bili važni kraljevski dizajneri Norman Hartnell i Hardy Amies. Godine 1947. tadašnja princeza Elizabeta udaje se za princa Phillipa, a sofisticirani dizajn njezine vjenčane haljine trebao je simbolizirati ponovno rođenje i rast postratne Velike Britanije.


Čast da dizajnira vjenčanu haljinu dobio je Norman Hartnell, a glavni uzor inspiracije bila mu je Botticellijevo »Proljeće« iz 1482. godine. Izrađena od svile boje slonovače uvezene iz Kine, haljina je sadržavala 10.000 bisera iz SAD-a, kao i svilenu brokatnu tkaninu dopremljenu iz Damaska, istkanu 12-karatnom zlatnom niti.


Za samu izradu bio je potreban ručni rad čak 35 žena tijekom sedam tjedana, no rezultat je bio fantastičan – kombinacija bijelih kristala i bisera s pomno razrađenim cvjetnim motivima jasmina, jorgovana te cvjetovima nalik bijelim ružama mladoj Elizabeti omogućila je da zablista u najljepšem trenutku svoga života.


Foto: REUTERS


»To je pokazalo žeđ koja postoji u zemlji za ovim velikim trenutkom glamura«, rekla je Bethan Holt, modna urednica The Telegrapha i autorica knjige »The Queen: 70 Years of Majestic Style«, za Associated Press.


»Posljednjih godina kraljicu i princa Philipa poznavali smo kao slatki stari par, ali moramo zapamtiti da su u to vrijeme bili blistavi, glamurozni novi par na sceni«, dodala je, a ni u kojemu slučaju tome ne bismo mogli proturječiti. Naime, na spomen pokojne kraljice mnogi će se prisjetiti veličanstvenih kruna s draguljima, čije je zvanično bogatstvo procijenjeno na približno 3,48 milijardi američkih dolara, a također je poznata i činjenica da je kraljica posjedovala i izvanrednu privatnu kolekciju dragulja.


Foto: REUTERS


Eksperimentiranje s modom


No, popisu ne bi bilo kraja kada bi se ušlo u bogatu privatnu arhivu kraljevske obitelji, stoga bi vrijedilo spomenuti samo one najrelevantnije – od »The Imperial State Crown«, krune koju je običavala nositi tijekom svečanih otvorenja parlamenta, a koja je optočena s 3.000 dijamanata i 269 bisera, 17 safira i 11 smaragda, »The Grand Duchess Vladimir Tiara«, prokrijumčarene 1917. tijekom Ruske revolucije, »The Burmese Ruby Tiara«, koja je ujedno bila i vjenčani dar, ukrašen s 98 rubina, te »Girls of Great Britain and Ireland«, koja ima posebnu sentimentalnu vrijednost jer je dio obiteljskog naslijeđa prenesenog od bake i majke.


Ranih 1950-ih mlada Elizabeta počela je pokazivati neke od prvih naznaka svog kasnijeg eksperimentiranja s modom – svijet je očarala svojom dosljednošću urezanim strukovima i siluetama olovke koje su dodatno naglasile njezinu sitnu, ženstvenu figuru.


Foto: REUTERS


»U prvim godinama svoje vladavine doista je prihvatila Diorovu estetiku New Looka, a žene su u njezinoj odjeći vidjele izvor inspiracije, baš kao što ljudi danas čine s vojvotkinjom od Cambridgea«, rekla je Kristin Contino, reporterka stila za Page Six.


Razigranom glamuru priklonila se u sljedećim desetljećima – 70-ih, 80-ih i 90-ih – a posebno pamtimo njezinu večernju haljinu 1999. za Royal Variety Performance koju je kreirao Karl-Ludwig Rehse, a sastojala se od hrabrog višebojnog prsluka s dijamantnim uzorkom šljokica u jarko žutoj, plavoj, zelenoj i ružičastoj boji.


Utjecaj mlađe sestre


Poznato je da je u značajnoj mjeri na njezin stil utjecala i mlađa sestra Margaret, koja je kraljici pomogla u traženju novih britanskih dizajnera, a vjerojatno njezino najveće otkriće jest bila Simone Mirman – koja je u nje potaknula ljubav prema eklektičnim i odvažnim šeširima.


»Margaret je stvarno bila u skladu s modom. Ona bi bila ta koja je čitala Vogue. I tako je često išla s kraljicom na dogovorene sastanke kako bi joj pomogla unijeti malo više stila u svoj izgled«, istaknula je Holt.


Kasnije u životu Elizabeth se ponajviše pronašla u haljinama i šeširima usklađenih boja – ljubičastoj, narančastoj, crvenoj i fuksiji – često obogaćenih razigranim motivima cvijeća. Toplina i pristupačnost postale su njezin zaštitni znak, a smiona kombinacija boja mudar način za isticanje svoje sitne figure u gomili.


Foto: REUTERS


Posljednjih godina praktičnost u svome stilu gradila je u suradnji s Angelom Kelly, njezinom osobnom asistenticom od povjerenja i kustosicom garderobe, a tkanine za kraljičinu odjeću odabirane su pomno – obraćajući pažnju na detalje poput sprečavanja gužvanja ili odvojive jastučiće ispod pazuha za prikrivanje znoja. Za putovanja u inozemstvo odjeća je dizajnirana da suptilno nadopunjuje običaje i kulturu zemlje domaćina.


Dugogodišnje njegovanje distinktivnog modnog izričaja kraljicu je 2018. godine dovelo i do posebnog gostovanja na London Fashion Week, kada je modnom dizajneru Richardu Quinnu uručila premijernu »Queen Elizabeth II Award for British Design«.


Foto: REUTERS


I privatno je kraljica Elizabeta bila ljubiteljica mode. Njezina strast prema jahanju dovela ju je do toga da ipak da prednost neutralnim nijansama i jednostavnim kombinacijama – tvidu, čizmama i hlačama – koje ne bi propustila dekorirati uz svileni trokutasti šal. Njezini outfiti ispred objektiva kamere otkrivali su Elizabetu II. kao moćnu i odlučnu vladaricu s tijarom, ali i kao pristupačnu i prihvatljivu običnom puku.


Foto: REUTERS


Najdraži modni dodatak


Pomno odabrani modni stil iziskuje i uparivanje s odgovarajućim modnim dodacima od kojih je kraljica preferirala – torbice. Posebno vjerna bila je Launeru, proizvođaču luksuznih torbica i kožne galanterije – koji u svome zanatu prednjači još od 1940-ih godina. Dapače, preko pola stoljeća brend je i nositelj tzv. Kraljevskog naloga, a ovaj prestižni naslov jamči vrhunsku kvalitetu proizvoda, koji su posebno detaljno probrani za njihovu dugogodišnju mušteriju.


»Sve torbe za kraljicu izrađene su po narudžbi, od najmekše teleće kože. Stil koji je posljednjih godina najviše koristila je Traviata, jednostavnog oblika, s kratkim ručkama i poznatim Launer logom od srebrnog pletenog užeta koji se koristi kao kopča na prednjoj strani«, jednom je prilikom za Hello! izjavio vlasnik kompanije Gerald Bodmer.


Foto: REUTERS


Poznata je i činjenica da se kraljica »nikada nije osjećala potpuno odjeveno bez svoje ručne torbice«, tako da smo je s njezinim otmjenim kožnim miljenicama mogli vidjeti u različitim izdanjima – od vanjskih formalnih događanja i putovanja pa sve do »kućnih« izdanja, prilikom ovogodišnjeg platinastog jubileja i upoznavanja nove britanske premijerke Liz Truss.


Prizori kraljice s ručnom torbicom prilikom boravka u rezidenciji ujedno su i pokrenuli brojna nagađanja o tome zbog čega je kraljica ne ispušta iz vida, a kako prenosi Hello!, kraljičini bliski izvori tvrde da osim esencijalnih potrepština – uključujući naočale za čitanje, rupčić, nalivpero i ostale – mjesta ima i za metalnu kutijicu za šminku, poslastice za njezine korgije, križaljku izrezanu iz novina, dnevnik, malu kameru, dalekozor za konjske utrke i ostale sitnice.