Bruno Dragoje

Svi smo mi Supercroatian: Kako je poduzetni Zagrepčanin osmislio i realizirao domoljubnu majicu

Siniša Pavić

Bruno Dragoje / Foto Davor Kovačević

Bruno Dragoje / Foto Davor Kovačević

Imali smo nekoliko varijanti, a onda smo skužili da je ime Supercroatian najbolje, jer govori sve o poruci koju te majice žele poslati, ističe Bruno Dragoje.



Hrvatske domoljubne majice. Hm… Čast opjevanim kockicama, naklon naporima Bože Skoke da nas uvjeri kako ništa važnije nema od brendiranja zemlje kao takve, ali vazda je sklizak taj teren kad se domoljube pokuša prezentirati pa i kroz običan neki uporabni predmet, zašto ne i kroz majicu.


Nema ih, uostalom, puno koji su to pokušali, još ih je manje koji su to probali bez fige u džepu. Bruno Dragoje je, međutim, taj. On jednostavno misli da je svatko od nas Supercroatian, baš kao i to da se s tim treba ponositi.


Supercroatian! Tako se i zove modni brend koji je Bruno pokrenuo, pa smo ga posjeli da čujemo zašto. I evo Brune u dogovoreno vrijeme, evo ga u majici kratkih rukava na kojoj piše – Supercroatian!




Superhrvat! Bome, nema ih puno koji šetaju uokolo s tim natpisom na prsima – velimo mu.


Smije se Bruno, misli da aludiramo na činjenicu da je na majici natpis na engleskom jeziku.


– Postoje neke stvari koje na hrvatskom ne zvuče dovoljno, ajmo to tako reći, atraktivno. Da na majici piše Super Hrvatska ili Super Hrvati, postojala bi opasnost krive konotacije – pojašnjava Dragoje.


Ne bode oči


Lako se s njim složiti, super Hrvati bili bi jamačno tema za polemiziranje. Ovako, Hrvat je super, ali ne bode oči.


– Imali smo nekoliko varijanti, a onda smo skužili da je ime Supercroatian najbolje, jer govori sve o poruci koju te majice žele poslati. Ideja je, naime, da te majice budu za sve naše ljude, i doma, i vani – ističe Dragoje.



Bruno Dragoje je čovjek u formi, na njemu bi svaka majica izgledala dobro, ali činjenica jest da ove njegove majice odašilju poruku koja se i inače javno ne odašilje često.


– I sam sam se pitao, i još uvijek pitam, zašto nemamo takvih majica, takve odjeće!? Kad kažete Avirex, što je prvo što vam padne na pamet!?


Tom Cruise čiji je Top Gun opet aktualan, ili Bill Clinton koji je u posjet Hrvatskoj došao baš u toj jakni. To je superbrend. Ameri su od toga napravili veliku priču.


Američka zastava na sto načina: od suncobrana do bikinija. Britanci su otišli dotle da čak žmigavac na automobilu možete imati u boji njihove zastave.


Talijani! Prodali su domoljubni brend cijelom svijetu. Mene ne interesira cijeli svijet, mene prvenstveno interesiraju Hrvati, dijaspora i mi ovdje doma, jer mi se čini da smo uzeli zdravo za gotovo činjenicu da je zapravo malo godina prošlo otkad imamo državu.


I onda nam je to domoljublje, koje želim najiskrenije i najpozitivnije promovirati putem majica, uvijek bez veze i out, makar s druge strane svi uredno nosimo tuđe majice s domoljubnim motivima – naglašava Dragoje.


Misli novinar, pa to i izgovara, da umjesto super Hrvat tu piše super Pero, ili Mate, lakše bi se prodavalo. Dragoje ističe kako upravo to pokušava i promijeniti.


– Zašto se uz domoljublje vežu krive konotacije!? Ja ne znam zašto. Meni se to ne događa. Ako govorimo o Hrvatskoj, pa što tu može biti krivo konotirano!?


Možemo mi pričati o stanju, sustavu, o vlasti, ali kad odeš u inozemstvo, bilo grad ili selo, nakon tjedan dana razgovora s ljudima shvatit ćeš da svi nalaze nešto čime nisu zadovoljni, i tako je i u Americi, i u Švicarskoj, i u Italiji.


Mi imamo državu, to je ono što smo zaboravili, i jedini smo u Europi koji je nismo dobili, već smo je morali izboriti. I uspjeli smo.


Kao što smo 2018. jedini igrali sedam produžetaka, jedini prolazili na jedanaesterce. Čudo se dogodilo – priča Dragoje.


Za svaki dan


Čuda se događaju, to je istina, ali kad se dogode, uzmemo ih mi zdravo za gotovo, a to je, ne dvoji Dragoje, greška broj jedan.


– Volio bih da je u medijima puno više tog njegovanja nekih osnovnih vrijednosti, a ako govorimo o domovini, to je ljubav prema domovini.


Prvo što sam htio da se vidi na internetskoj stranici Supercroatian je Senekin citat star nekih 2.000 godina: »Nitko ne voli Domovinu jer je velika, već zato što je njegova.« I to je to. To je Supercroatian – ističe Dragoje.



Zajedništvo je ono što je ovaj narod održalo, u dobru i u zlu, ne dvoji Dragoje. Ako je tako, onda je vjerojatno teško bilo odabrati motive da ih se stavi na majicu koja kani biti domoljubna!?


– Taj dizajn je bio najljepši dio posla, jer to je ono što dolazi od srca – sa smiješkom će na to Dragoje.


Na majicama su tako i stihovi hrvatske himne, ili pak poruka na engleskom koja kaže: »Croatia – respect, love, stay«. U kolekciji je i muških i ženskih modela, željenih kombinacija materijala i boja.


Želja je bila, ističe Dragoje, napraviti majicu za svaki dan, onu koja može i na traperice i podno sakoa.


– Htjeli smo napraviti modnu majicu. Baš to: modni, domoljubni dizajn – poručuje Dragoje.


Segway City Tour


Nije Dragoje došao slučajno do zaključka da je prostor za odjeću ovakve vrste praktički prazan. Ima već 15 godina da je njegovo radno mjesto i pred zagrebačkim ponajboljim hotelom Esplanade.


Prve turističke ture gradom na moćnom segwayu dogodile su se zahvaljujući njemu. Zove se to Segway City Tour Zagreb.


Godina je 2002. kada je predstavljen prvi segway, a godina 2007. kada dolaze mašine druge generacije.


– To je bila ljubav na prvi pogled. Nije ista emocija kao ova s majicama, ali je bila fora i atrakcija – kazuje Dragoje.


Današnji klinci koji ganjanju romobile neće tu emociju moći ni shvatiti – velimo.


– Neće, zato što se segwayji više i ne proizvode, i romobili rade taj posao. Romobilom je ta priča postala dostupna svima. Ali, segway je i dalje čudo u tehničkom pogledu – priča Dragoje.


Od zaljubljenosti do poslovne ideje put i nije bio dug. Dragoje i njegov poslovni partner odlučili su ponuditi atraktivni razgled grada, i to u trenu kada je segway na svjetskoj razini bio novost.


Šest mašina je u pogonu, Esplanada je prepoznala korist za svoj dobar imidž, a Dragoje je morao obnoviti povijesno gradivo o gradu Zagrebu. Sva je sreća da ga povijest i inače zanima.



– Osim što želimo da našim gostima bude dobro, veselo, zabavno i sigurno, mi na turi želimo i da zapamte barem pet stvari o Hrvatskoj.


Ako tih pet zapamte, to mi vrijedi puno više nego da kažu da im je bilo super vrijeme ili da je Hvar divan otok – priznaje Dragoje.


Pet izuma


Pet stvari!? Dragoje na to veli kako bi, recimo, volio da sa sobom kući ponesu saznanja o naših pet izuma.


– Tesla, Penkala, kravata, Vučetić, Vrančić! Top pet! – k’o iz topa će Dragoje.


Ne ističemo ni tih pet izuma dovoljno, upozorava Dragoje, kao što ni svoje domoljublje ne ističemo i ne pričamo o njemu na način koji je svima razumljiv i prihvatljiv.


– Pa domoljublje ispada out. A nije. Jer svatko voli svoju zemlju, kako drugi, tako i mi – ističe.


Svi smo, uvjeren je, domoljubi. Ali, o tome se u pravilu ne govori. Ne govori se jer, kako kaže Dragoje, mnogi snovi u naših ljudi nisu ispunjeni, i to uglavnom oni materijalne prirode.


– A zapravo je super! Svatko tko ima priliku otići u neki glavni grad neke europske države, vidjet će da tamo ljudi rade puno više i da puno manje vremena imaju za druženje, makar istina jest da su im sustavi organiziraniji – kaže Dragoje.


Hrvatska ima priču, samo je treba znati ispričati. S tim se složiti lako. Pokušava to Dragoje učiniti i majicama. Projekt je tako počeo i svaka narudžba je, priznaje, razlog za veselje. Utrka je ovo na duge staze.


– Zadaća je teška, vidjet ćemo jesam li joj dorastao i mogu li ja biti taj koji će u ljudima probuditi taj skriveni osjećaj koji svi imamo – priznaje Dragoje.


Pritom mu glas uistinu zadrhti svaki put kad spomene zajedništvo, taman da čovjeku bude jasno da je ovo za njega puno više od običnog poslovnog projekta. Supercroatian!? Zašto ne? Nema majica razloga lagati.


Sinje more


Na majicama i stih iz »Lijepe naše«. Zašto himna?


– Kad ja dođem negdje s majicom na kojoj piše »Sinje more svijetu reci«, pa ja sam sve rek’o – smije se Dragoje.


A zbog čega mu je baš taj stih zapeo za oko, uho, srce? Odgovor u njega jednostavan: »Pa on mi je vrhunac!«


Top odredište


Brunina supruga već dugi niz godina radi u turizmu. To hoće reći da se kod njih doma neminovno priča o turizmu. A kad se priča, kako to izgleda!?


– Tako da ja kukam, ali kukam pozitivno. Uvijek mislim da bismo neke stvari vezano za turizam, ali i politiku i gospodarstvo, urbanizam, mogli raditi brže i jednostavnije. Grad Zagreb kao hrvatska metropola trebala bi biti svakom željeno odredište, top odredište, jer je to naš glavni grad. Amerikanac uvijek ide u Washington, jer mu je to glavni grad – smatra Dragoje.