Hibrid digitalno-fizičkih revija

Fashion Week: Visoka moda ipak nam nije “bliža no ikad”

Sanda Milinković

Revija brenda Paul & Joe u Londonu, Foto: Reuters

Revija brenda Paul & Joe u Londonu, Foto: Reuters

U još jednoj pandemijskoj modnoj sezoni sve je teže u prvi plan staviti modu i dizajnere, a epidemiološke mjere i smjernice mijenjaju se brže nego dizajneri pojedinih modnih kuća

Organizatori tjedana mode s ove i one strane Atlantika užurbano rade na tome da spase što se spasiti da jer omikron ne preže ni pred visokom modom. Pred obožavateljima mode je još jedna pandemijska modna sezona u kojoj je sve teže u prvi plan staviti modu i dizajnere, a epidemiološke mjere i smjernice mijenjaju se brže nego dizajneri pojedinih modnih kuća.



Pariški tjedan mode u kojem će se predstaviti muška moda i Tjedan visoke mode idu dalje, a modne revije na kakve smo navikli u doba prije korone održale su se u talijanskoj modnoj prijestolnici Milanu. Na modnim je kućama hoće li i na koji način sudjelovati, pa je Giorgio Armani otkazao muške modne revije Giorgio Armani i Emporio Armani te Privé couture u Parizu zbog »sve gore epidemiološke situacije«.


Giorgio Armani otkazao je muške modne revije Giorgio Armani i Emporio Armani te Privé couture u Parizu, Foto: Reuters



Velika četvorka



Mnoge velike kuće nisu odustale od klasičnih modnih revija pa ćemo na Pariškom tjednu mode imati prilike vidjeti najnovija djela brendova Hermès, Dior, Issey Miyake, Loewe, Ami i Kenzo čija će revija biti posebna po tome što će ujedno biti i prva umjetničkog direktora Nigoa. Novija ekipa koja će prošetati modnom pistom uključuje Biancu Saunders, Egonlab i Rains, a Paco Rabanne i Alaïa planiraju prikazati žensku modnu reviju 23. siječnja.



Na modnom kalendaru velikim je tiskanim slovima upisana revija Louisa Vuittona jer će prikazati posljednju kolekciju dizajnera Virgila Abloha prije njegove smrti u studenom prošle godine. Abloh je ušao u povijest kao prvi afroamerički kreativni direktor slavne francuske modne kuće, a vijest da je preminuo u 42. godini šokirala je svijet.



Prema informacijama Fédération de la Haute Couture et de la Mode, Pariški tjedan muške mode s kolekcijama za jesen i zimu 2022.-2023. sastojat će se od 17 fizičkih modnih revija, 29 fizičkih prezentacija i 30 digitalnih događaja s početkom 18. siječnja. Izjava je dana uz napomenu da »sve ovisi o epidemiološkoj situaciji«.



Nekada raskošni popratni događaji i after partyji za odabrane ove godine zamijenit će nošenje maski i COVID-potvrde, fizička distanca od minimalno jednog metra između posjetitelja, a na koktel zabave može se zaboraviti jer je Francuska od 3. siječnja uvela zabranu »stajanja po barovima i kafićima« koja je na snazi tri tjedna, dakle sve do kraja muškog tjedna mode.



Milanski tjedan mode (muške revije) u fizičkom su obliku održala velika modna imena kao što je Prada, Dolce&Gabanna te Fendi.



– Obje revije, aktivnosti i prezentacije dozvoljene su u prisutnosti gostiju pod uvjetom da se poštuju mjere i protokoli za sprečavanje širenja koronavirusa, kazao je uoči Milanskog tjedna mode Carlo Capasa, predstojnik Camera Nazionale della Moda Italiana. Osvrnuo se i na izostanak revija s potpisom Giorgia Armanija kazavši da razumije odluku za otkazivanjem koja je u skladu s vizijom samog dizajnera te njegovom pristupu pandemiji.



Osim Armanija, Tjedan mode u Milanu preskače i talijanski brend muške odjeće Numero 00. Brunello Cucinelli otkazao je svoju Pitti Uomo reviju, ali održava manje predstavljanje u showroomu brenda. Milanski tjedan mode uključuje 19 revija, 24 prezentacije, jedanaest digitalnih sadržaja te deset ostalih događaja. U Milano se vratio i JW Anderson koji nije predstavio fizičku modnu reviju sve od početka pandemije koronavirusa.


Revija brenda Paul & Joe u Londonu, Foto: Reuters


Osnivač Jonathan Anderson kazao je da će u gradu koji toliko voli te koji mu pruža neizmjernu inspiraciju, pokušati nešto novo. Capasa je u prvotnim izjavama o Milanskom tjednu mode unaprijed upozorio na moguće promjene te kazao da se »neki događaji neće moći održati onako kako su originalno zamišljeni, a neki će možda biti otkazani i odgođeni« te dodao da se revije mogu pratiti online.


U gradu koji nikada ne spava Tjedan mode održava se svugdje. Riječ je o New Yorku čije će prometnice postati modne piste, a za glavni događaj rezerviran je studio Spring u ulici Varick, iako za sada još nema puno informacija o tome koji će dizajneri i dizajnerice održati svoje revije u fizičkom odnosno digitalnom obliku.


Iako je Pariz grad u kojem su se rodile moderne modne revije zapravo je New York prvi započeo s organiziranim sezonskim revijama, a prve takve organizirane su 1943. godine pod nazivom Fashion Press Week. Cilj revija bio je privući pozornost na mlade američke dizajnere i dizajnerice u vrijeme kada su, bar što se Amerikanaca tiče, sve modne oči i novinarske olovke bile uprte u modu Europe.



Tjedan mode u Londonu obuhvatit će kombinaciju muških i ženskih modnih revija, a kako i sami organizatori kažu: ovo je spoj virtualnih i fizičkih događaja. Tjedan mode će od 18. do 22. veljače predstaviti pravi hibrid digitalno-fizičkih revija te uključiti modne revije, prezentacije te događaje diljem Londona.


Revija modne kuće Hermes na prošlogodišnjem Fashion Weeku u Parizu, Foto: Reuters



Digitalne platforme



Kada je u proljeće 2020. godine zbog pojave pandemije zastao čitav svijet, stale su i fizičke modne revije. Suočeni s izazovom u obliku virusa koji se svakodnevno širi munjevitom brzinom, fizičkom distancom, obveznim maskama i strogim zatvaranjima koji su onemogućili izlaske iz domova »velika četvorka« se suočila s velikim: »Što sad?«



Modne su revije uživo među prvima tada otkazali Dior, Balenciaga, Stella McCartney i Yves Saint Laurent da bi godinu dana kasnije rekli dosta pa se vratili na piste. Tjedni mode u pandemijskoj 2020. godini obilježile su inovacije i digitalne platforme te umjetnički videouradci kojima su mnoge modne kuće predstavile svoje modne komade.



London je bio prvi od »velike četvorke« koji je Tjedan mode odmah i u potpunosti prebacio online – 68 brendova lansiralo je kolekcije na YouTubeu, a mnogi su iskoristili priliku da pošalju poruke koje izlaze iz modnih okvira. Halpern se tako zahvalio radnicima na prvoj crti obrane od korone, a Bethany Williams je tradicionalnu reviju zamijenila videom u kojem pokazuje humanitarni rad kojeg usmjerava na samohrane beskućnice i njihovu djecu.



Iste godine tijekom Milanskog tjedna mode, 33 brenda su svoje kolekcije predstavila na YouTubeu. Dupkom puni redovi ispred piste nisu bili dozvoljeni zbog pandemije pa su se revije većinom održavale online uz nekoliko manjih, fizičko distanciranih revija uživo.



U 2020. bilo je nekoliko revija povodom Tjedana mode koje su se prilično istakle zbog svoje originalnosti, inovativnosti, ali i doze kontroverze, a među njima je i ona Christiana Siriana. On je pak modnu reviju napravio u vlastitome dvorištu. Kazao je da ga je karantena inspirirala pa je u pozamašnom vrtu organizirao reviju koja je završila tako što se model Coco Rocha u povećoj crvenoj večernjoj haljini – bacila u bazen.



Prada je imala nešto konvencionalniji pristup koji je itekako upalio kada su obožavateljima predstavili prvu kolekciju tada novih kreativnih direktora Miuccie Prade i Rafa Simonsa. Oni su modnu reviju objavili kao live stream na svim društvenim mrežama, te dobili ogromnu pažnju jer po prvi puta u povijesti modna revija nije bila dostupna tek odabranima, već čitavom svijetu.



»Ovo su polarna vremena. Sve je suprotno«, kazala je Miuccia nakon Miu Miu modne revije početkom listopada, kada su modeli prošetali novu kolekciju za proljeće i ljeto 2021. tijekom live-streama koji je paralelno u prvim redovima prikazivao ljude koji su reviju pratili online. Na taj se način pokušalo srušiti most i fizička distanca između modela i publike, prikazujući usput njihovu zajedničku povezanost.


Naomi Campbell u kreaciji Versace na milanskom Tjednu mode 2021., Foto: Reuters



Inovacija



Inovativna je bila i »modna revija« Moschina čiji je Jeremy Scott umjesto modela angažirao lutke pa napravio pravu lutkarsku predstavu. Liniju »No Strings Attached« predstavio je lutkama odjevenim u visoku modu, a kazao je da je inspiraciju pronašao u putujućoj izložbi Théâtre de la Mode koji su turnejama lutki odjevenih u kreacije najboljih pariških dizajnera, nakon Drugog svjetskog rata prikupljale novac za pomoć posrnuloj modnoj industriji francuske prijestolnice.



Balmain je znao da većina velikih imena industrije neće posjetiti Pariški tjedan u rujnu pa je pozvao slavne osobe poput Anne Wintour, Jennifer Lopez i Care Delevingne na videkonferenciju koja ih je »posjela« u prve redove virtualne modne revije. Louis Vuitton koristio je 3D kamere i zelene pozadine da napravi reviju u koju su se ljudi mogli uključivati iz svojih domova.


Tjedan mode u New Yorku prošle je godine također bio hibridan jer se malo tko usudio organizirati fizičku modnu reviju. Jedan od hrabrih dizajnera bio je Jason Wu koji je u rujnu transformirao krov studija Spring u tropsku oazu inspiriranu plažama i džunglama meksičkog Tuluma.



Tjedni mode su se itekako promijenili čim moramo naglašavati pojam »fizička modna revija«. Svjetla velikih modnih pozornica kakve smo do sada gledali iz prvih redova polako su se ugasila, a na scenu su stupile digitalne inovacije koje su modne revije odvele u sve dijelove svijeta i približile ih gledateljima koji su o tome da sjede u prvom redu tijekom Tjedna visoke mode, do sada mogli samo sanjati.



Iako se na prvu čini da je pandemija dobrodošla po pitanju povezivanja publike i modela, luksuznih modnih kuća i običnog čovjeka, reflektori su obasjali još jednu činjenicu – ma koliko mu blizu bila, makar mu se pojavila i na ekranu računala u vlastitoj kući, visoka moda nikada nije bila dalje od malenog čovjeka.



U pandemiji koja nikako ne prestaje, dok se mnoštvo ljudi bori s posljedicama koje virus ostavlja ne samo na zdravlje, već i na financijsku stabilnost, nakon brojnih potresa, poplava i požara diljem svijeta, nakon gospodarskih i nikad snažnijih kriza identiteta, ne možemo reći da nam model u Versace kreaciji nikada nije bio bliže.



Možda i jest, ali prije pandemije kada su se revije održavale za neke druge ljude u nekim drugim svjetovima i u tako nama blizu, a tako nam dalekim modnim prijestolnicama.



Unatoč svemu, na modu gledamo kao na umjetnost stvaranja koja ruši stereotipe, pomiče granice kreativnosti i ni od čega stvara nešto posebno. Šteta što je po pitanju visoke mode to rezervirano isključivo za odabrane.


Statistika YouTubea za 2020.

Prema statistici YouTubea, 2020. godine na ovoj je videoplatformi bilo prikazano 205 modnih revija koje su zajedno dosegule 100 milijuna kumulativnih pregleda. Zajednici se priključilo 108 novih partnera, što je porast od 900 posto od 2018. godine. Tijekom tjedna muške mode u srpnju, 93 brenda su svoje kolekcije predstavila na YouTubeu, od čega se 58 brendova pojavilo na platformi prvi put.