
Foto: iStock
Parfem Shalimar originalno je osmislio Jacques Guerlain 1921. godine za istoimenu kozmetičku kuću, a proizvodi se od 1925. otkada je postao Guerlainov »flagship« proizvod
Osjet mirisa je prema mnogima najizrazitiji osjet jer budi emocije i povezuje ih s njihovim olfaktornim pamćenjem, omogućujući im da se prisjete ugodnih trenutaka u životu. Ne čudi stoga da malo koji kozmetički proizvod dobiva spektakularne rezultate u brojnim istraživačkim anketama kao što dobiva bočica parfema. U jednoj je anketi provedenoj u Španjolskoj otkriveno da 56 posto osoba koje se redovito »špricaju«, ima više samopouzdanja.
Rezultat ankete bio je takav da 51 posto ispitanih smatra da ih parfem čini privlačnijima, 45 posto smatra da parfem iskazuje njihove osjećaje, a 44 posto je uvjereno da ih nošenje parfema čini atraktivnijima. Parfeme s pravom možemo ukloniti iz kategorije klasičnih kozmetičkih proizvoda i svrstati ih u alate samoizražavanja, samopouzdanja i osobnog napretka, a ako uzmemo u obzir podatak američkog Nacionalnog zdravstvenog instituta (NIH) o tome da je u ljudi oko 300 aktivnih gena olfaktornih receptora posvećeno detekciji tisuća različitih molekula mirisa koji utječu na raspoloženje, stres i radne sposobnosti, prilično je izazovno odabrati najbolji parfem.
No, vodimo li se istraživanjem popularnih parfema koji već godinama ne silaze s kozmetičkog trona omiljenih, ne možemo ne spomenuti Guerlainov Shalimar koji ove godine obilježava stoti rođendan. Krajem prošle godine, ususret sto godina Guerlainove ikone prigodno je obilježeno pravim umjetničkim dijelom u obliku posebne bočice sastavljene od Swarovski kristala kao djelo francuskog dizajnera nakita Shourouka Rhaiema.
Parfem Shalimar originalno je osmislio Jacques Guerlain 1921. godine za istoimenu kozmetičku kuću, a proizvodi se od 1925. otkada je postao Guerlainov »flagship« proizvod, odnosno njihov najistaknutiji i najreprezentativniji parfem. U vrijeme kada je lansiran, bio je to prvi orijentalni parfem kao mješavina cvjetnih mirisa i esencijalnih ulja iz Azije. Iste je godine Hemingway kazao da je »Pariz poput tuluma«, na kojem su žene ljepše, privlačnije i nasmijanije.
Postoji neka aura slobode i ludila u Parizu u vrijeme prohibicije, jazza i plesa čarlston, što je postalo i rodno mjesto mita da Shalimar savršeno objedinjuje ženu u njezinoj ženstvenosti i slobodi.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
HRAM LJUBAVIShalimar nosi ime po vrtovima u Lahoreu, a ime »Shalimar« na sanskrtu znači »hram ljubavi«. U tom prekrasnom vrtu cvjetala je ljubavna veza između princeze Muntaz Mahal (što znači »svjetlo palače«) i Shaha Jahana. Kada je Mahal umrla nakon rođenja djeteta, neutješni Jahan dao je sagraditi bijeli mramorni mauzolej za nju, isklesan poput čipke. Svjetsko čudo Taj Mahal. U vrtovima Shalimar, koje je car poklonio supruzi za njezina života, nalazi se 410 fontana i pet vodopada, a za izgradnju Taj Mahala trebale su 22 godine i 20 tisuća radnika. Iskorišteno je 400 kilograma zlata, a nakon što je Muntaz preminula, Jahan je odstupio sa svih dužnosničkih obaveza da bi u miru žalovao. Zbog neizmjerne tuge koja je rezultirala ludilom, vlastiti sin ga je na sedam godina zatvorio u tamnicu. |
ZLOČESTE DJEVOJKE
Lansirao bi Guerlain svoj Shalimar još 1921. godine da nije još jedna kompanija izjavila da ima parfem istog naziva, pa se Guerlainov iduće četiri godine morao zvati No. 90, dok se nisu riješile pravne zavrzlame. Za osmišljavanje parfema, Jacquesa Guerlaina inspirirala je Mumtaz Mahal, supruga indijskog cara Shah Jahana, za koju su izgrađeni Taj Mahal i perzijski vrtovi Shalimar u Lahoru. Guerlain je njihovu ljubavnu priču pretvorio u prepoznatljiv parfem, a odlučio ga je nazvati Shalimar umjesto Taj Mahal jer Taj Mahal označava kraj jedne priče, a ljubavna priča između cara i njegove supruge »nikada nije završila«.
Bočicu za parfem dizajnirao je Raymond Guerlain, a modelirana je po uzoru na istočne vrtove i mongolske stupe. Oblik plavog čepa bočice inspiriran je komadom obiteljskog posuđa obitelji Guerlain, a bočicu je proizveo Baccarat Crystal.
Bočica za Shalimar gotovo je jednako fascinantna kao i miris jer se ponekad opisuje kao bočica šišmiša, zna se čuti da nalikuje umivaoniku mogulskih vrtova u Indiji, a tamnoplavi čep navodno evocira indijske zvjezdane noći.
Ljubav prema parfemu opisana je u brojnim izjavama, stoga se miris Shalimara uspoređuje sa osjećajem »nošenja svilenkaste pidžame iz 1920-ih kao dnevne odjeće sa štiklama dok se limun i bergamot vrtlože s mednim, noćnim cvjetovima heliotropa i jasmina« i »olfaktornom romansom zaokruženom puderastim irisom i obavijenom utješnom vanilijom ispunjenom bazom pačulija, benzoina, ambre, tonke, tamjana, vetivera, sandalovine i mošusa«.
Zanimljiva crtica iz povijesti ovog parfema je ta što je originalno bio popularan među mladim djevojkama koje su voljele kratke haljine (»flapper«) i kosu, bježeći izgledom od tradicionalno nametnutih rodnih uloga 1920-ih pa je parfem tada uživao reputaciju da ga vole »zločeste djevojke«. Shalimar je 1985. prepakiran i predstavljen u kutiji od lucita u spomen na 60. godišnjicu svog originalnog lansiranja, a 2004. izlazi Shalimar Light parfumerke Mathilde Laurent.
Međutim, Shalimar Light je povučen s tržišta i zamijenjen s Eau de Shalimar 2008. godine. Shalimar se čuva u svojoj originalnoj formulaciji iz 1925. u arhivi Osmothèquea, koju je donirao Jean-Paul Guerlain, a 2017. godine Shalimar je bio Guerlainov drugi najprodavaniji miris, nakon La Petite Robe Noirea, s otprilike 108 bočica koje se prodaju svakog sata.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
DIO POP-KULTURE
Mirisni stogodišnjak gotovo jednako toliko sastavni je dio popularne kulture. Tako je u svojoj pjesmi o Irskoj iz 1961., »Forty Shades of Green«, Johnny Cash napisao stih »gdje je povjetarac sladak kao Shalimar i postoji četrdeset nijansi zelene«. Eddie Barclay na albumu »Parfums« ima pjesmu nazvanu po parfemu, »Shalimar de Guerlain«, a u mjuziklu »La Cage Aux Folles«, Shalimar se spominje u pjesmi »A Little More Mascara«.
U pjesmi »Madame George« s njegovog albuma »Astral Weeks« iz 1968., Van Morrison pjeva »o slatkom parfemu poput Shalimara«. Tekst pjesme »On a Little Street in Singapore« sadrži stih »Moja jedra večeras su ispunjena parfemom Shalimara«, dok se u tekstu jazz-pjevačice Cheryl Bentyne za obradu pjesme »Blues for Harry Bosch« Grace Kelly iz 2018. godine, Shalimar spominje na dva načina, oba u odnosu na neimenovanu zavodnicu iz teksta, koja je isprva opisana kao »njezin otrov«, a kasnije jednostavno kao »otrov«.
Shalimar je zastupljen u filmskoj industriji, pa tako u filmu »California Split«, lik Helen Brown tvrdi da nosi Shalimar. U epizodi »In Camelot« serije »Sopranos«, Junior Soprano spominje slanje boca Shalimara Fran. U filmu Genea Wildera i Richarda Pryora »See No Evil, Hear No Evil« iz 1989. godine, slijepi lik Richarda Pryora identificira negativku koju glumi Joan Severance po mirisu Shalimara.
U epizodi serije »Dadilja«, Fran Drescher se prisjeća svoje tete Mime kako miriše na punjeni kupus i Shalimar ispod bunde od nerca. U jednoj od kasnijih epizoda, gospodin Sheffield (Charles Shaughnessy) napušta kuću da bi odletio u Pariz, a kada mu Fran kaže »Shalimar«, on je ispravlja rekavši da se kaže »Au revoir«, misleći da se oprašta od njega i ne znajući da ga zapravo moli da kupi Guerlainov Shalimar bez carine.
U epizodi serije »American Horror Story«, dok si toči piće, grofica shvaća da je Ramona Royale ušla u njezin apartman iza njezinih leđa. Ne okrećući se, grofica kaže: »Nije Shalimar taj koji te odaje – to je tvoja krv.«
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.