OSNIVAČICA I DIZAJNERICA BRENDA XENIA DESIGN

Ksenija Vrbanić u intervjuu otkriva: “Još uvijek svaku novu sezonu doživljavam kao novi početak”

Sanda Milinković

Foto: Privatna arhiva

Foto: Privatna arhiva

"Dodana vrijednost XD tima je što smo spremni na brze promjene i što smo svjesni da ništa nije zauvijek i ništa nije sigurno", govori Vrbanić

Hrvatski brend Xenia Design pionir je modne avangarde u regiji koji je na poseban način ovoga ljeta u Opatiji obilježio 35 + 1 godinu postojanja. Osnivačica i dizajnerica brenda Ksenija Vrbanić prava je ikona u svijetu mode i poduzetništva, a obljetnica brenda bila je više nego dovoljan razlog da se kroz razgovor s njome prisjetimo njezinih početaka i poslovnih izazova, ali i usput doznamo poneku manje poznatu anegdotu te otkrijemo što nam je spremila za nadolazeću jesen.


Više od 35 godina uspješno vodite izrazito popularan i uspješan brend. Možete li nam ispričati kako je točno sve počelo, jeste li imali neki prijelomni trenutak?


– Počelo je iz ambiciozno postavljenog cilja za promjenom u dotadašnjem pristupu modnom dizajnu. Netom nakon završenog studija 1986. godine odlučila sam pokrenuti vlastiti Studio za dizajn odjeće jer nije bilo razumijevanja u tadašnjim tekstilnim tvrtkama iz okruženja za moje napredne ideje.


Nikako mi se nije sviđala ideja da radim konzervativne modele koji su suprotni mojoj estetici i tako je počeo moj život gdje je sve po mom.


S vremenskim odmakom, možete li usporediti pokretanje vlastitog biznisa u vrijeme kada ste ga vi pokrenuli s pokretanjem biznisa danas? Mislite li da je postupak bio jednostavniji nekada ili sada?


– U to vrijeme socijalističke klime, bilo je nepodobno biti poduzetnik odnosno obrtnik, tako da su prepreke bile svugdje, poput toga da sam jedva dobila dozvolu za naziv obrta i djelatnost. Danas barem nema takvih prepreka.


Što biste savjetovali mladim dizajnerima koji tek kreću osvajati modni svijet?


– Moj savjet je da u životu rade ono što ih veseli i ispunjava, da nikada ne odustaju od svojih snova. Sve je moguće ako to dovoljno želiš!


Foto: Privatna arhiva


HELEN BOHNAM CARTER U XD OUTFITU


Vaš se dizajn prodaje u preko 300 lokacija na svijetu, a sve nastaje u vašoj proizvodnji na Ksajpi. Koliko je izazovno »probiti« se na domaćem i stranom tržištu?


– Nakon 2000. godine, kada smo prvi put nastupili u Duesseldorfu, bilo je potrebno nekoliko godina da uspijemo postati poznati i traženi na internacionalnoj sceni. Nekako mi je to uvijek bilo privlačnije i izazovnije od domaćeg tržišta. I danas se susrećem s činjenicom da smo nepoznati na hrvatskom tržištu.


XD dizajn centar je smješten na jednom predivnom mjestu odmah do Čakovca. Arhitektura starine iz 1920. god. bila je polazište za rekonstrukciju i interpolaciju suvremene arhitekture u postojeće stanje na gotovo 3500 m2. Uvijek sam težila tome da moji suradnici imaju jednake uvjete i mogućnosti za rad i razvoj kao i ja.


Ponosna sam na tim od pedesetak zaposlenika koji se stvarao svih ovih godina. Uspjeli smo ostvariti atmosferu poželjnog mjesta za rad. Tehnologija prati najnovije trendove, a međusobni odnosi na zavidnoj su razini. Njegujemo obiteljski duh brige oko hrane, kondicije i zdravlja svih zaposlenika, što nas čini potpuno održivim poslovanjem.


Pamtite li neke teže trenutke u karijeri zbog kojih ste se možda nekad obeshrabrili? Kako ste to pobijedili i krenuli dalje?


– Više je bilo težih trenutaka nego lakih. Tako sam naučila da su teški trenuci okidači za napredak i razvoj. Što više takvih, to brže napreduješ. Ne sjećam se da sam odustala od bilo kojeg zadanog cilja, već sam samo pažljivo osluškivala što je krivo i što nas sprečava na putu.


Plan puta je potrebno mijenjati, ovisno o okolnostima koje te prate. Ne uznemiravam se kada nešto ne ide kako treba. I to mi je samo signal da je potrebna promjena. Dodana vrijednost XD tima je što smo spremni na brze promjene i što smo svjesni da ništa nije zauvijek i ništa nije sigurno.


Svojim ste radom i trudom ostvarili mnoge ciljeve, a nas zanima jeste li se na putu susreli s rodnom diskriminacijom te je li nekada ili sada teže ženama poduzetnicama nego muškarcima u istom svijetu?


– To je pitanje koje danas često susrećem. Moje iskustvo govori da nikada nisam osjetila diskriminaciju, a niti je muški kolega bio u prednosti. Mislim da sam kao žena bila povlaštena u nekim poslovnim komunikacijama. Jedini put kad sam osjetila diskriminaciju bilo je na poslovnom razgovoru u Arapskim Emiratima gdje nisu željeli prihvatiti ženu kao šefa. Ali to je vezano za kulturološku različitost.


Na koje ste trenutke svog dugogodišnjeg rada najviše ponosni, imate li neke kreacije, suradnje, revije ili evente koje biste voljeli istaknuti?


– Ima dosta događanja i suradnji u proteklom razdoblju na koje sam ponosna, a najviše na uspjeh na internacionalnoj sceni. Neopisiv je doživljaj kada vidiš da tvoje kreacije stoje uz najpoznatije brendove na prestižnim lokacijama diljem svijeta. Kada Helen Bohnam Carter osvane u nekom XD outfitu… Intenzivna suradnja s Josipom Lisac preko desetak godina obilježila je dio XD stvaranja…. i još puno toga.


Ksenija Vrbanić


KOLEKCIJA PUTUJE U KOFERIMA


Nakon 35 godina, postoji li još nešto što niste ostvarili a voljeli biste?


– Još uvijek svaku novu sezonu doživljavam kao novi početak. Ništa nije garancija da će trajati. Uvijek je potrebno ispočetka dokazivati kreativnost, kvalitetu i postojanost.


Zahvaljujući prirodi vašega posla, često i putujete. Imate li kakvih anegdota s poslovnih putovanja?


– Doživljavali smo toliko toga da smo bili vrlo blizu realizaciji snimanja reality showa. Ali nikako nismo stigli to uklopiti u ritam putovanja. Kada krene nova sezona predstavljanja kolekcije, termini su vrlo blizu, a ponekad se i preklapaju. Zadesilo nas je i da smo putovali iz grada u grad. Kao cirkuska trupa – »danas smo u vašem gradu«.


Krenuli u Pariz, nastavili za New York i odmah direktno u Moskvu. Najviše tragikomičnih scena bilo je kod čekiranja prtljage jer smo uvijek overweight. I onda čarobnim štapićem negdje taj višak premjestiš i čudiš se kako. Kolekcija putuje u koferima pa je potrebno to dobro isplanirati. Ili kada nazivi nekih modela čudno ili smiješno zvuče na nekim drugim jezicima. Kupci se samo počnu smijati, a mi u čudu gledamo što je. Svašta smo već doživljavali.


Što vam je najveća inspiracija za stvaranje modnih kolekcija?


– Konstantni rad najveća je inspiracija jer se ideje rađaju kroz istraživanje novih mogućnosti. Kada završi kreiranje jedne kolekcije, odmah započne sljedeća. Tako mi se često dogodi da nisam sigurna u kojoj smo godini jer se kolekcije rade sezonu ranije.


Ideje se rađaju kroz istraživanje novih mogućnosti


VOLIM DA JE DRUKČIJE OD DRUGIH


Razmišljate li o lansiranju muške kolekcije?


– Bilo je pokušaja, i tamo negdje 1998. dobila sam pobjedničko priznanje za najbolju kolekciju. Ali sve je stalo na tome.


Kakvo je vaše mišljenje o modnim trendovima danas?


– Trendovi su tu da nas inspiriraju za slaganje odjevnih kombinacija. Ima ih toliko da svatko može izabrati nešto. Nekada je to bilo puno siromašnije i slijedila se »moda«.


Postoji li neki trend ili modni komad koji obožavate? A postoji li neki koji vam nikada nije »sjeo«?


– Sve prihvaćam i od svega se može nešto dobro kombinirati. Ja najviše volim da je drukčije od drugih.


Da se vremeplovom možete vratiti u određenu modnu eru, koja bi to bila i zašto?


– Ne bih se vratila ni u jednu jer uvijek gledam samo naprijed. Nikad natrag.


Za kraj, podijelite s nama neku crticu koja je manja poznata javnosti te nam, ako možete, otkrijte koju novost iz novih kolekcija pred vama.


– Upravo smo u fazi predstavljanja nove kolekcije proljeće/ljeto 2023. diljem svijeta. Idući tjedan New York i krajem mjeseca Pariz. Kolekcija je već dobila odlične kritike i narudžbe, tako da je budućnost osigurana. Zanimljiva je po tome što smo radili vlastiti dizajn printa za nekoliko različitih kvaliteta tkanina. Kampanja je snimljena u Opatiji i odlično je prošla. I već je započeo rad na kolekciji jesen/zima 2023/24. Opet sve ispočetka, nikada kraj!


Sav dizajn nastaje u proizvodnji na Ksajpi