Kolagen

Kolagen – dobrobiti za zdravlje i ljepotu

Dijana Ljubanović

FOTO/Unsplash

FOTO/Unsplash

Kolagen je najzastupljeniji protein u tijelu.



Glavna je komponenta vezivnog tkiva koja čini nekoliko dijelova tijela, uključujući tetive, ligamente, kožu i mišiće. Kolagen ima mnoge važne funkcije, uključujući pružanje strukturi kože i jačanje kostiju.


Posljednjih godina dodaci kolagenu postali su vrlo popularni. Većina se hidrolizira, što znači da se kolagen razgradi, što olakšava apsorpciju. Postoji i nekoliko namirnica koje možete jesti kako biste povećali unos kolagena, uključujući svinjsku kožu i juhu od kostiju. Konzumacija kolagena može imati razne zdravstvene dobrobiti, od ublažavanja bolova u zglobovima do poboljšanja zdravlja kože.


Kolagen može poboljšati zdravlje kože


Kolagen je glavna komponenta kože. Igra ulogu u jačanju kože, plus može imati poboljšati elastičnost i hidrataciju. Kako starite, vaše tijelo proizvodi manje kolagena, što dovodi do suhoće kože i stvaranja bora.




Međutim, nekoliko studija pokazalo je da kolagen peptidi ili dodaci koji sadrže kolagen mogu pomoći usporiti starenje kože smanjenjem bora i suhoće. U jednoj studiji, žene koje su uzimale dodatak koji sadrži 2,5–5 grama kolagena tijekom 8 tjedana imale su manje suhu kožu i značajno povećanje elastičnosti kože u usporedbi s onima koje nisu uzimale dodatak.


Drugo je istraživanje pokazalo da su žene koje su pile napitak pomiješan s dodatkom kolagena svakodnevno tijekom 12 tjedana imale povećanu hidrataciju kože i značajno smanjenje dubine bora u usporedbi s kontrolnom skupinom.


Učinci kolagena na smanjenje bora pripisuju se njihovoj sposobnosti da stimulira vaše tijelo da samostalno proizvodi kolagen. Uz to, uzimanje dodataka kolagena može pospješiti proizvodnju drugih proteina koji pomažu u strukturi kože, uključujući elastin i fibrilin. Postoje i mnoge tvrdnje da suplementi kolagena pomažu u prevenciji akni, ali oni nisu podržani znanstvenim dokazima.


FOTO/Unsplash

FOTO/Unsplash


Pomaže u ublažavanju bolova u zglobovima


Kolagen pomaže u održavanju integriteta vaše hrskavice – gumeno tkivo koje štiti vaše zglobove. Kako se količina kolagena u tijelu smanjuje kako starite, tako se povećava rizik od razvoja degenerativnih poremećaja zglobova poput osteoartritisa. Neke su studije pokazale da uzimanje dodataka kolagena može ublažiti simptome osteoartritisa i smanjiti bol u zglobovima.


U jednoj studiji, 73 sportaša koji su svakodnevno konzumirali 10 grama kolagena tijekom 24 tjedna doživjeli su značajno smanjenje bolova u zglobovima tijekom hodanja i mirovanja, u usporedbi sa skupinom koja ga nije uzimala.


U drugoj studiji, odrasli su uzimali 2 grama kolagena dnevno tijekom 70 dana. Oni koji su uzimali kolagen imali su značajno smanjenje bolova u zglobovima i mogli su se baviti tjelesnom aktivnošću od onih koji ga nisu uzimali.


Ako želite pokušati uzimati dodatak kolagena zbog njegovih potencijalnih učinaka na ublažavanje boli, studije sugeriraju da biste trebali započeti s dnevnom dozom od 8-12 grama.


Može spriječiti gubitak gustoće kostiju


Kosti su većinom sačinjene od kolagena, koji im daje strukturu i pomaže im da budu čvrste. Baš kao što se kolagen u vašem tijelu pogoršava kako starete, tako se smanjuje i koštana masa. To može dovesti do stanja poput osteoporoze, koju karakterizira niska gustoća kostiju i povezana je s većim rizikom od prijeloma kosti. Studije su pokazale da uzimanje dodataka kolagena može imati određene učinke na tijelo koji pomažu u inhibiranju razgradnje kostiju koja dovodi do osteoporoze.


U jednoj studiji žene su uzimale dodatak kalcija u kombinaciji s 5 grama kolagena ili dodatak kalcija, a tijekom 12 mjeseci nisu svakodnevno uzimale kolagen.


Na kraju studije, žene koje su uzimale dodatak kalcija i kolagena imale su znatno nižu razinu proteina u krvi koji potiču razgradnju kostiju od onih koje su uzimale samo kalcij. Druga studija pronašla je slične rezultate kod 66 žena koje su uzimale 5 grama kolagena dnevno tijekom 12 mjeseci.


Žene koje su uzimale kolagen pokazale su porast mineralne gustoće kostiju (BMD) do 7% u usporedbi sa ženama koje nisu konzumirale kolagen, prenosi Healthline.


BMD je mjera gustoće minerala, poput kalcija, u vašim kostima. Niska BMD povezana je sa slabim kostima i razvojem osteoporoze. Ovi rezultati obećavaju, ali potrebno je više ljudskih ispitivanja prije nego što se potvrdi uloga dodataka kolagena u zdravlju kostiju.


FOTO/Pexels

FOTO/Pexels


Promiče zdravlje srca


Istraživači su teoretizirali da uzimanje dodataka kolagena može pomoći u smanjenju rizika od srčanih bolesti. Kolagen osigurava strukturu vaših arterija, koje su krvne žile koje prenose krv iz vašeg srca u ostatak vašeg tijela. Bez dovoljno kolagena, arterije mogu postati slabe i krhke.


To može dovesti do ateroskleroze, bolesti koju karakterizira sužavanje arterija. Ateroskleroza može dovesti do srčanog i moždanog udara. U jednoj studiji, 31 zdrava odrasla osoba uzimala je 16 grama kolagena dnevno tijekom 6 mjeseci. Na kraju su doživjeli značajno smanjenje mjera ukočenosti arterija u usporedbi s prije nego što su počeli uzimati dodatak.


Ipak, potrebno je više studija o ulozi dodataka kolagena u zdravlju srca.


Ostale zdravstvene dobrobiti


Dodaci kolagenu mogu imati i drugih zdravstvenih blagodati, ali one nisu opsežno proučavane.


Kosa i nokti. Uzimanje kolagena može povećati čvrstoću noktiju sprečavanjem lomljivosti. Uz to, može potaknuti kosu i nokte na dulji rast.


Zdravlje crijeva. Iako ne postoje znanstveni dokazi koji potkrepljuju ovu tvrdnju, neki zdravstveni radnici promiču upotrebu dodataka kolagena u liječenju crijevne propusnosti ili sindroma curenja crijeva.


Zdravlje mozga. Nijedna studija nije ispitivala ulogu dodataka kolagena u zdravlju mozga. Međutim, neki ljudi tvrde da poboljšava raspoloženje i smanjuje simptome tjeskobe.


Gubitak težine. Neki vjeruju da uzimanje dodataka kolagena može pospješiti gubitak kilograma i ubrzati metabolizam. Nije bilo studija koje bi podržale ove tvrdnje.