Neslaganja među djecom vrlo su česta

Kako naučiti djecu da se slažu te spriječiti svađe i udaranja

Dijana Ljubanović

FOTO/Unsplash

FOTO/Unsplash

Ako gledaju izljeve ljutnje i sami će ih pokazivati



Neslaganja među djecom vrlo su česta – dio su učenja kako se slagati. Tučnjava se događa kada neslaganje postane agresivno – na primjer, kada uključuje vikanje ili udaranje. Djeca još uvijek uče kontrolirati svoje emocije, pa to nije ništa neobično.


Dječje tuče često započnu kada djeca vide situaciju kao nepravednu, pokušavaju ustvrditi ono što misle da su njihova prava, osjećaju da drugi ne vide njihovu perspektivu ili na istu situaciju gledaju na različite načine. Na primjer, starije dijete može shvatiti kao šalu zadirkivanje mlađeg djeteta, ali mlađem se djetetu to možda neće svidjeti.


A za braću i sestre tučnjava se može dogoditi kada se međusobno natječu za pažnju ili odobrenje roditelja. Što su braća i sestre bliži godinama, skloniji su se boriti.


Neslaganja, borbe i rješavanje problema: mogućnosti učenja




Neslaganja mogu biti velika prilika za vašu djecu da vježbaju društvene vještine koje će im trebati kao odraslima. Kad neslaganja dovedu do tuče, to može biti prilika za djecu da nauče druge načine rješavanja sukoba, osobito ako nauče da im borba ne daje ono što žele. Kad se nesuglasice među djecom riješe pošteno i bez ozljeda, djeca počinju graditi vještine rješavanja problema poput pregovaranja. Također uče važnost sagledavanja stajališta druge osobe i poštivanja prava, osjećaja i stvari drugih ljudi. Bit će manje borbi dok vaša djeca rastu i razvijaju bolje društvene vještine, piše Raising Children.


Kako temperament utječe na borbu djece


Djeca se rađaju sa svojim temperamentima – načinom na koji reagiraju na svijet i ponašaju se. Na primjer, mogu biti fleksibilni ili uporni, društveni ili sramežljivi. Dječji temperament čini manje – više vjerojatnim da će pregovarati, raspravljati ili izbjegavati sukobe. Temperament bi također mogao biti razlog zašto se neki ljudi brže ljute od drugih ili su manje sposobni kontrolirati ljutite osjećaje. Odraslim osobama nije uvijek lako riješiti sukob bez pribjegavanja lošem ponašanju-zamislite koliko je djeci teže.


Kako okolina utječe na borbu djece


Djeca uče kako riješiti razlike gledajući i kopirajući ponašanje koje vide u svom okruženju. Dakle, ako vas djeca vide kako rješavate svoje razlike na pozitivan način, naučit će se i ponašati na ovaj način. To se naziva modeliranje lijepog ponašanja. Možete modelirati ponašanje poput:


  • mirno raspravljati o kompromisima kad se s nekim ne slažete
  • ostanite mirni kad ste ljuti
  • provjerite činjenice prije nego što postupite
  • reagirati na način koji odgovara situaciji
  • osluškujte stajališta drugih ljudi.

I djeca uče iz negativnog ponašanja. Ako roditelji discipliniraju djecu lupkanjem, veća je vjerojatnost da će djeca udariti svoju braću, sestre, prijatelje – pa čak i roditelje. Također je vjerojatnije da će se odlučiti za borbu ako:


  • stalno vide ljude koji su agresivni jedni prema drugima, osobito svoje roditelje, veću braću i sestre i prijatelje.

Guranjem ili borbom dobivaju ono što žele. Njihovi roditelji ne postavljaju dosljedna ograničenja u borbi ili agresiji. Ako vide mnogo nasilja na TV -u, u filmovima i videoigrama, osobito ako im temperament otežava kontrolu ljutnje.


Djeca uče te lekcije od najranije dobi. No možda neće započeti suradnju i dijeljenje prije nego navrše dvije godine. A moglo bi biti i tri prije nego što vidite da se ove lekcije zaista koriste.


Kako dob i vještine utječu na borbu djece


Način na koji djeca rješavaju sukobe djelomično je određen njihovom dobi i razinom vještina. Na primjer, uobičajeno je da se mala djeca ponašaju agresivno. To se obično mijenja kako rastu i uče bolje načine rješavanja sukoba.


Djeca u dobi od 3-4 godine:


  • Početak suradnje, razmjene i izmjenjivanja – sve će to na kraju dovesti do manje tučnjava
  • Još uvijek uče o upravljanju svojim osjećajima – pa, na primjer, mogu postati jako frustrirani ako im se oduzme nešto što žele
  • Vjerojatno će trebati podršku, podsjetnike i pozitivne povratne informacije
  • Još uvijek mogu izraziti frustraciju na fizičke načine poput udaranja.

Djeca od 5-7 godina:


  • Nastavit će poboljšavati vještine poput dijeljenja, izmjenjivanja, kompromisa i razgovora kroz opcije
  • Mnogo bolje rješavaju probleme bez potrebe za ulaskom odraslih osoba, iako im je još uvijek potrebno ohrabrenje.

Djeca od 8-12 godina:


  • Manje fizički, ali imaju više verbalnih neslaganja i svađa od mlađe djece
  • Postaju sve društveniji i žele se slagati s drugom djecom u grupama.