TRADICIONALNA PROIZVODNJA

Gastro svijet bračnog para Oštrić: Naš cvijet soli koriste i Michelinovi restorani

Marina Vlakić

Foto Marin Gospić

Foto Marin Gospić

Cvijet soli najprodavaniji je proizvod. Svjetski šefovi kuhinja izuzetno ga cijene. Francuzi su već krenuli s time, ali mi smo ga prvi u Hrvatskoj proizveli na ovaj način i plasirali kao glavni proizvod. To je vrlo zdrav začin pun magnezija, kalija i ostalih korisnih elemenata, kaže Sanja Stamenić Oštrić.



Solana Nin jedan je od brendova Zadarske županije i posljednjih godina doživjela je velik gospodarski uzlet. Otkako ju je prije 12 godina preuzela obitelj Oštrić, Solana Nin je postala i značajna turistička priča s kojom se želi upoznati sve veći broj turista koji dolaze u destinacije Zadarske županije.


Podatak da je solana stara više od 1.500 godina bila je izvrsna podloga za marketinški proboj na domaća i inozemna tržišta te stvaranje originalne priče koja zadivljuje tisuće turista koji obilaze njezin muzej. To, kao i činjenicu da se proizvodnja u ninskoj solani odvija ručno, a ne strojevima kao u većini sličnih tvrtki, omogućila je velik gospodarski uzlet okrunjen brojkom od stotinu tisuća posjetitelja.


Solana NIN


Otkako su 2010. preuzeli gospodarski kompleks koji se prostire na 56 hektara i 159 bazena, Damir Oštrić brine se o poslovanju Solane Nin, a njegova supruga Sanja Stamenić Oštrić direktorica je marketinga koja osmišljava nove proizvode i proboj na inozemna tržišta.


Oduševljeni gosti




I toga dana kada smo ih posjetili, solana je bila prepuna gostiju oduševljenih ponudom ekoloških proizvoda od soli te razgledavanjem vagona, alata i ostalog za proizvodnju soli.


– Kada smo prije 12 godina došli u solanu, bila je zapuštena i zatvorena za javnost, pa smo je najprije očistili i uredili polja soli. Odmah smo shvatili da je ovo jedna od rijetkih solana koja još uvijek proizvodi na tradicionalan način, što možemo iskoristiti kao benefit koji će ljudima pokazati da se ova sol ne proizvodi u tvornici, već ručno bere na suncu i vjetru. Redizajnirali smo ambalažu stavljajući na omote slike berača soli kako bi se vidjelo da je to jedna doista originalna priča. Osim nas, u Hrvatskoj još samo Solana Ston ima ručnu berbu soli, dok Solana Pag ima sasvim drugačiji način proizvodnje, pojašnjava direktorica Stamenić Oštrić.


Park s 200 vrsta ptica

 


Solana Nin ima park u kojemu obitava preko 200 vrsta ptica, a u bazene ih privlači poseban račić kojim se hrane. Solana je inače dom raznovrsnim biljnim i životinjskim vrstama koje održavaju prirodnu ravnotežu, a posjetiteljima su i dokaz iznimno čistog okoliša.


– Ptice su se toliko navikle na ljude da više niti ne odlijeću kada im se približe i jednu od njih, vlastelicu, uvrstili smo u našu slikovnicu. Posjetitelji pokraj ptice normalno šeću i ne smeta joj čak i kada ima mlade, a postala je posebna atrakcija solane. S Udrugom za zaštitu životinja »Biom« napravili smo im staništa koja su oni sufinancirali jer želimo učiniti sve kako bismo održali biljne i životinjske vrste na ovom prostoru.

Kada su preuzeli Solanu, nisu samo htjeli u bescjenje prodavati sol, napominje, jer je cijena soli vrlo niska te su odlučili prodati autohtonu priču o soli. Idealan početak bila im je rimska zapornica, odnosno propusna pregrada koja je izravan dokaz o porijeklu Solane još iz doba Rima.


– Kada smo shvatili što zapravo imamo i kakve smo sve resurse zatekli ovdje, osmislili smo priču o soli koju naši vodiči prenose posjetiteljima dok ih vode kroz polja soli objašnjavajući ručni način proizvodnje. Krenuli smo s prvim turama, nakon toga napravili i mali muzej soli i suvenirnicu te danas prodajemo više od 200 proizvoda od soli. Naš proizvod tako više nije samo kuhinjska sol, već i cvijet soli te sve vrste začinske soli, čokolade, keksi, sladolede i lizalice sa soli, slikovnice i ostalo što je vezano za priču o soli. Turistima koji dođu u ovu destinaciju vrlo je zanimljivo vidjeti ponudu koja obogaćuje Nin te nam dolaze i posjetitelji iz okolice Zadra i šire, ističe Stamenić Oštrić.


Novi turistički trendovi


Ovakav način rada izvrsno se uklopio u nove trendove turizma u kojima goste više ne zanimaju samo sunce i more, već autohtone priče pomoću kojih će najbolje upoznati destinaciju u kojoj se odmaraju. Rimsko nasljeđe u Solani bilo je idealno za to, stoga ne čudi podatak da upravo od turizam danas dolazi najveći dio prihoda solane.


– Gosti su fascinirani ovom pričom jer rijetko gdje mogu vidjeti artikle proizvedene na ovakav način. Uskoro započinjemo s Danima otvorenih vrata koja organiziramo svaka dva tjedna do sredine rujna te Festival soli, što goste posebno veseli jer su sve ture besplatne i na njima puno nauče. Praksa je pokazala da je posjetiteljima puno zanimljivije kupiti proizvod ovdje u muzeju ili suvenirnici jer ga dožive sasvim drugačije nakon upoznavanja s načinom proizvodnje umjesto da ga kupe u trgovinama. Godišnje smo imali stotinu tisuća posjetitelja, pandemija je to poremetila te se nadamo da ćemo ove godine doći na istu brojku. Osim turista, dolaze nam i grupe s kruzera, školske grupe i tim bildinzi, kaže direktorica marketinga.



Napominje kako je sol ninske solane bila prisutna samo u lokalnim zadarskim trgovinama te je za nju rijetko tko izvan Zadra znao. No ponudu su polako širili na sve veći broj trgovačkih lanaca, a prodaju je pospješilo i dobivanje ekološkog certifikata.


Rast izvoza


Ninskoj solani raste i izvoz koji je s početnih jedan posto porastao na čak deset te sada izvoze u Sloveniju, Mađarsku, Austriju, a uskoro se okreću i drugim inozemnim tržištima.


– Turizam nam je glavni prihod, i to ne samo obilasci, već i prodaja u našoj suvenirnici, ali i onima po Hrvatskoj. Cvijet soli najprodavaniji nam je proizvod jer nakon što sva sol padne na dno bazena, cvijet ostaje na površini mora s kojom je sjedinjen te izgleda poput latica cvijeta. Šefovi kuhinje diljem svijeta izuzetno ga cijene. Francuzi su već krenuli s time, ali mi smo ga prvi u Hrvatskoj proizveli na ovaj način i plasirali kao glavni proizvod. Riječ je o vrlo zdravom začinu punom magnezija, kalija i ostalih korisnih elemenata, a dobro se prodaju i vrhunske začinske soli i maslinovo ulje. Imamo još niz planova te sada pratimo europske fondove kako bismo proširili ponudu. Primjerice, tu su stari vagoni i tračnice koji su nekad služili za prijevoz soli i koje bismo opet stavili u pogon kako bismo u njima vozili naše posjetitelje. To bi im zasigurno bio jako atraktivno, najavljuje Stamenić Oštrić.



O kvaliteti proizvoda ninske solane govori i podatak da su sa svojim glavnim proizvodom, cvijetom soli, zastupljeni u Michelinovim restoranima. Imaju izvrsnu suradnju s Gradom Ninom te im u promociji, kaže gospođa Stamenić Oštrić, puno pomaže i direktorica Turističke zajednice Nina Marija Dejanović.


– Promovira nas gdje god može jer se ponosi činjenicom da solana daje dodatnu vrijednost u razvoju turizma. I inače imamo jako dobru suradnju s Gradom Ninom koji ovdje upućuje svoje goste.


Ovogodišnja je sezona započela jako dobro te očekuju brojke iz 2019. godine, ako ne i veće. U planu je i proširenje muzeja jer je interes gostiju velik, a sadašnji je nedostatan s obzirom da je napravljen u prostoru bivše alatnice. Očekuje ih i najzanimljiviji dio godine, berba soli, koja će u Solanu dovesti nove posjetitelje željne ove atrakcije.