održiva moda

Domaći brendovi čija je misija slow fashion: ‘Održivost shvaćamo kao obvezu, a ne kao današnju pomodnu riječ’

Sanda Milinković

Foto: Levin Coco, Staša, Eston Teco

Foto: Levin Coco, Staša, Eston Teco

Sedamdesetih je knjiga "Silent Spring" uz pomoć ekoloških organizacija podigla svijest o tome što modna industrija čini okolišu pa je počeo rasti pojam održive mode

“Način odijevanja svojstven određenomu razdoblju, društvu, skupini, ili pak smatran primjerenim trenutku” i “razvoj koji u potpunosti uzima u obzir djelovanje ekonomske aktivnosti na okoliš i osniva se na obnovljivim izvorima” definicija su mode i održivog razvoja u hrvatskom rječniku.


Prilagodimo li pojmove standardnom rječniku dobivamo definiciju da “održiva moda” obuhvaća proizvode, procese i aktivnosti čiji je cilj doseći ekonomičnu industriju koja neće štetiti okolišu i koja se temelji na jednakosti, pravima životinja i ekološkom integritetu.


Održiva (spora) moda korijenje vuče još iz šezdesetih godina, a ranije se nije formirala samo zato što se još nisu osjetili utjecaji brze mode odnosno masovnih proizvođača povoljnih modnih komada. Tada su trgovine odjećom postale lako dostupne, a kupovina modnih komada zgodnija no prije.


Sedamdesetih je knjiga “Silent Spring” uz pomoć ekoloških organizacija podigla svijest o tome što modna industrija čini okolišu pa je počeo rasti pojam održive mode. Pomogli su mu i hipijevci, odjeveni u prirodne materijale i punkeri, spremni na reciklažu odjeće, odbijajući pritom masovni konzumerizam.


A kakva je situacija danas? Nismo htjeli lutati po svijetu pa smo u “vlastitom dvorištu” potražili smo domaće brendove čiji je cilj održivost i nismo se nimalo razočarali.


 


“Održivost shvaćam kao obvezu, a ne samo kao današnju pomodnu riječ”


LEVIN COCO etički je modni brend koji istražuje koncept ekološke odgovornosti i održivosti u području stila, modnog i grafičkog dizajna i dizajna interijera. Iza njega stoje Robert i Sanja.


“Kada sam upoznao Sanju, počeo sam se više interesirati i proučavati razne stare tehnike tiskanja na tekstil i različite materijale. U zajedničkoj suradnji odlučili smo osnovati brend odjeće na principima poštovanja i raznolikosti u svijetu prirode”, kaže nam Robert, po struci građevinar koji je radio kao grafički dizajner, kipar i bavio se lončarskom keramikom.


“S tekstilom i obrađivanjem tekstila živimo od od rane mladosti jer su mi roditelji imali malu trgovinu tekstila i tekstilnih potrepština u Rijeci koju sam kasnije nekoliko godina.


Sustainability (održivost) shvaćam kao obvezu, a ne samo kao današnju pomodnu riječ”, dodaje Sanja koja je završila magisteriji za industrijski dizajn u Slovačkoj te radila kao interijer, tekstilni i grafički dizajner i joga instruktor.



Tijekom studija se upoznala s predivnom tehnikom modrotiska, tradicionalnom tehnikom na području bivše Austro – Ugarske.


“Bila mi je velika inspiraciju za pokretanje brenda kao i tradicionalna kineska tehnika ručnog sitotiska koju na jedan malo moderniziraniji način i sami apliciramo.


Na apliciranju printa tehnikom sitotiska počeli smo eksperimentirati 2016.godine i pomalo smo počeli usavršavati tehniku dok nije došla potreba da napravimo brend i predstavimo svoje proizvode javnosti.


Bilo je tu svega dok nismo našli idealne boje s kojima želimo printati, tkanine na koje želimo upotrebljavati do raznih pomagala koje smo morali izraditi sami jer u standardnoj opremi sitotiska ne postoje, da bi došli do ovoga što sada znamo i radimo”, otkriva.


NAJČEŠĆI MATERIJALI

“Najviše radimo s nebijeljenim prirodnim pamukom, različitih tkanja pogodnim za printanje sitotiskom i za svakodnevne odjevne predmete. Jako volimo u svojoj izradi upotrebljavati ne bojane i sitova platna jer nam osim estetike pružaju i velike mogućnosti za izražavanje i printanje uzoraka, a ujedno su i ekološki prihvatljiv.


Za ovu ljetnu sezonu smo proširili našu ponudu i inspirirali se nijansama plave, zelene i žute boje lana i viskoze.

Kvalitetne sirovine s minimalnim utjecajem na zagađenje okoliša


Robert kaže da su oboje zaljubljenici u tradicionalne grafičke i tekstilne tehnike koji su htjeli stvoriti malu manufakturu umjetničko-grafičkog ateljea koja uz razne suradnje ima i svoju liniju streetwear odjeće izrađenu njihovi rukama.


“Naš brend izrađuje dizajnerske odjevne predmete i dodatke od ručno printanog tekstila kojeg sami izrađujemo, kao i ilustracije i dizajnirane uzorke na njima.


Dizajniranim motivima i grafikama promičemo lokalni kulturni identitet. Brend je usmjeren na održivost i pazimo da što više pratimo zakone ekoloških morala.


Koristimo kvalitetne sirovine s minimalnim utjecajem na zagađenje okoliša. Svaki proizvod koji stvorimo ima umjetničku vrijednost jer ga sami izrađujemo od samog početka i u malim limitiranim serijama. Fokus je na inovacijama i održivosti, gdje smišljamo krojeve kojima stvaramo minimalan ili nikakav otpad u izradi”, objašnjava.



“Ljudi zaboravljaju da imaju veliku moć i da svojim načinom života, danas određuju kako će izgledati naše sutra. Cijeli nas odnos prema našem svakodnevnom načinu života se temelji na tome.


Zapravo sami život je naša velika inspiracija. Osim što pomalo gradimo slow fashion bred i naš dizajn studio, tako i živimo život.


Već nekoliko godina sami uzgajamo hranu iz vlastitog sjemena, pokušavamo kupovati proizvode koji su nam zaista potrebni i proizvode s minimalno ambalaže i naravno većinom kupujemo proizvode od lokalnih proizvođača što je vise moguće”, dodaje Sanja.


Upitali smo ih koliko je izazovno biti održivi dizajner, a Robert kaže da je najveći izazov u održivog dizajna nabava tkanina koje su veliki financijski teret ako se radi o isključivo certificiranim tkaninama.


“90 % naših proizvoda izrađena je od pomno biranih certificiranih europskih obiteljskih tvrtki koje tkaju tekstil. Imamo i manje kolekcije koje su izrađene od pamuka s organskim certifikatom i jednog dana bi voljeli da nas cijeli asortiman tkanina bude organskog certificiranog porijekla.


Trenutno je izazovno financirati proizvode organskog podrijetla, zbog troškova izrade i krajnje cijene proizvoda za koju želimo da bude pristupačna za svakog. Uvijek treba stremiti prema još većoj održivosti”, dodaje.


Dio globalne industrije koja uništava okoliš

Smatrate li da je ekipa u Hrvatskoj sve više okrenuta konceptu održivosti ili se vode se za onim „majica je koštala 10
eura, bila je šteta ne kupiti ju…”


“Rekla bi da su rijetki oni koji znaju, ili kojima je bitno kako je nastao neki odjevni predmet koji nosi. Optimistički mislimo da se to pomalo mijenja i da kupci sve više žele znati i imati garanciju tko i na kakav način se odjeća koju nose izrađuje.


Ne žele vise biti dio globalne industrije koja uništava okoliš, a isto tako dolazi do promjena generacija i promjene razmišljanja.


Ali opet s druge strane dostupnost brendova “brze mode” je toliko jak da se kupci teško mogu othrvati žudnji i ne kupiti nešto za samo 10 eura… Vjerujemo da će se to jednog dana promijeniti.”

Filozofija brenda je održiva, promišljena i spora moda


Staša Doblanović Randall za sebe će reći da je obična mlada žena koja voli stvarati svoje ideje i realizirati ih u odjeću da bi netko mogao uživati u njoj. Počela je šivati s četiri godine uz majku koja je kostimograf i tako se zapravo rodila njezina ljubav prema modi i krpicama.


Nakon završetka Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu i stručne prakse u Londonu, vratila se svojoj rodnoj Puli i otvorila studio brenda STAŠA kojeg je pokrenula još kao studentica.


“Brend je nastao kao odgovor na brojna potraživanja klijenata nakon uspješne prezentacije prve kolekcije ‘Triangle’ na izložbi Young Balkan Designers u Beogradu.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli S T A Š A (@stasadesign)



Iste je godine moja kolekcija ušla u svoj prvi dizajnerski koncept dućan u Puli, a prezentacijom na London Fashion Weeku 2017. godine brend počinje prezentirati kolekcije sezonski, na što sam iznimno ponosna. Biti mali neovisni brend i pratiti neopisivo brzi ritam modne industrije je izniman uspjeh.


Posebno bih se zahvalila klijentima i ljudima koji me podupiru jer radi njih brend opstaje i danas, u nevjerojatno konkurentnom modnom okruženju”, započinje svoju priču Staša.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli S T A Š A (@stasadesign)



Konzumerizam je još uvijek naš najveći neprijatelj


Brend je nazvala po sebi, a reći će da joj je ime na neki način posebno i lijepo te ono najvažnije – sve što stvara dio je nje. Osnovna filozofija brenda je održiva, promišljena i spora moda, a na pitanje o izazovima održivog dizajnera reći će da iako izazovan, koristan je i smislen način pozitivnog utjecaja na okoliš i društvo.


“Prevladavanjem izazova i dizajniranjem održivih proizvoda, modni dizajneri mogu pridonijeti održivijoj i odgovornijoj budućnosti.


Smatram da se sve više ljudi u Hrvatskoj okreće održivoj modi, počeli su biti više osviješteni o tome jer se trenutno i puno govori o tome. Neki to već i prakticiraju, a možda će i drugi krenuti laganim koracima.


Konzumerizam je još uvijek naš najveći neprijatelj, svakako bi ga trebalo svesti na minimum, ne radi nas, već radi planete Zemlje na kojoj živimo”, kaže.


Najčešće korišteni materijali

Najviše koristim pamuk, lan, tencel, a sada je novo u ponudi i reciklirani poliester izrađen od plastičnih boca. REPREVE® je vodeći svjetski brend recikliranih vlakana, napravljenih od plastičnih boca.


Svi moji materijali dolaze s certifikatom OEKO-TEX koji osigurava da tekstil i tekstilni proizvodi ne sadrže tvari koje bi mogle biti štetne za ljudsko zdravlje ili okoliš.U svakoj kolekciji želi od svakog odjevnog predmeta kreirati nešto ako da ima haljina, suknji, hlača, košulja, balonera, jakni…

Kontinuirana core kolekcija


“Trenutno radim na core kolekciji koja će biti kontinuirana, svake sezone bit će istih 5 do 8 osnovnih komada koji će se ukomponirati s ostatkom kolekcije”, otkriva Staša i dodaje da inspiraciju crpi iz svakodnevnog života i igra se krojevima i materijalima.


Po pitanju procesa izrade, kaže da uglavnom sve krene od materijala kojeg bira prvog. “Tek onda određujem koja će skica ili odjevni predmet biti izrađen od tog materijala.


Po skici izrađujem kroj, odmah ga isprobavam u pravom materijalu da bih bila sigurna da će odgovarati. Ukoliko treba raditi neke prepravke, onda se kroj prepravi, a ako je dobar, odmah izrađujem tri veličine.


Iskroje se svi komadi i onda ide šivanje. Nakon što je odjevni predmet gotov, isprobam ga na modelu kako bi bila sigurna da sve odgovara”, kaže.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli S T A Š A (@stasadesign)



Cool clothes for cool people


“Cool odjeća za cool ljude” stoji na uvodnoj stranici brenda Eston Teco Riječanke Tanje Blašković. Svestrana umjetnica brend je pokrenula prije više od dvije godine, a naziv dolazi od riječi estonteco koja na esperanto jeziku znači budućnost. Upravo ta riječ sažima sve za što se njezin brend zalaže.


„Cilj brenda je promicanje održive mode kroz korištenje održivih materijala i tehnologije u proizvodnji odjevnih predmeta i modnih dodataka“, kazala nam je tijekom razgovora o prvoj, “Hello summer” kolekciji, koju su činile majice i haljine napravljene od 100 % certificiranog organskog pamuka sa printom ilustracija koje veličaju ljepotu ženskog tijela.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Eston Teco (@eston_teco)



Tanja se za nas prisjetila te limitirane kolekcije te dodala da brend još uvijek ide u istom smjeru.


“Imamo nekoliko kolekcija i sve su održive, koristimo basic second hand odjeću koju prerađujemo u nove moderne komade, imamo modne dodatke napravljene od recikliranih plastičnih vrećica te torbe i dodatke napravljene od tekstilnih ostataka prošlih kolekcija. Sada je malo drukčija estetika ali i dalje se trudimo biti održivi modni brend”, komentirala je.


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

Objavu dijeli Eston Teco (@eston_teco)