MODA S PORUKOM

Dizajner Zoran Mrvoš otkriva nam više o novoj snažnoj kolekciji: ‘Nisam htio raditi ‘modu radi mode”

Sandy Uran

Glavne junakinje nove kampanje su Ida Prester, Tihana Lazović, Antonija Stupar Jurkin i Arija Rizvić, čija se imena vežu uz aktivizam i borbu za prava žena

Poznati hrvatski modni kreator Zoran Mrvoš uvijek nas iznova iznenadi nekim novim modnim projektom koji nas oduševi. Ovoga puta riječ je o najnovijoj kolekciji posvećenoj ženama koje se, kako je kazao, odupiru nasilju.


Glavne junakinje nove kampanje su Ida Prester, Tihana Lazović, Antonija Stupar Jurkin i Arija Rizvić, čija se imena vežu uz aktivizam i borbu za prava žena, a koje je kreator ogrnuo kreacijama minimalističkog kroja crnog tona, ne bi li naglasio žensku snagu.



Dizajner Zoran Mrvoš, Foto: Marko Grubišić

MODA S PORUKOM


Bio je to ujedno i povod za razgovor s modnim kreatorom čija modna priča uskoro dobiva nastavak jer je u planu poziv na akciju od čije će prodaje dio prihoda ići za jednu od sigurnih ženskih kuća koje pružaju podršku žrtvama nasilja, čime odjeća poprima uzvišenu vrijednost te, kako je naglašeno u kampanji, postaje instrument podrške.


Specifičnost čine i četveronožni ljubimci. Naime, kako je dizajner strastveni kinolog, perzijski hrtovi, kako doznajemo – plemenita pasmina koja svojim izgledom odaje krhkost i eleganciju, a koji vrlo lako postaju snažni lovci i pokazuju snagu koja nije uvijek očigledna na prvi pogled te čeka trenutak da bude otkrivena, postali su također dio ove priče.


Razlog zbog kojeg je nastala ova kolekcija je plemenit. Objasnite nam detaljnije što je bilo presudno za inspiraciju?


– Kad sam odlučio raditi novu kolekciju, znao sam da ne želim raditi samo »modu radi mode«, već sam htio da kao i kod zadnje kolekcije kad sam surađivao s Udrugom Nismo same, modom treba poslati i neku poruku.


Ova serija fotografija samo je prvi dio priče koja će uskoro dobiti svoj nastavak i biti puno konkretnija, ali detalji zasad neka još ostanu tajna. S Udrugom Nismo same dizajnirao sam tuniku koja se prodavala preko njih i prihodi su išli za taksi vožnje do bolnice za žene oboljele od karcinoma dojke. Vrlo sam sretan i ponosan što smo tu uspjeli prikupiti značajna financijska sredstva, a nadam se i da će s ovim projektom biti isto.



Antonija Stupar Jurkin

NJIHOV SE GLAS ČUJE


Pretpostavljam da ste u razgovoru s prijateljicama znali čuti priče o zlostavljanim ženama…


– Priče o zlostavljanim ženama do nas dopiru svakim danom sve više i više. Zato sam za kampanju odabrao neka poznata lica jer mislim da preko njih taj glas može doprijeti dalje nego priče »običnih« žena iz susjedstva. Imena koja sam koristio mogu vam se sviđati ili ne, ali njihov glas se čuje, komentiraju se njihove objave na mrežama.


Koji je po vama najbolji način da se djevojka ili žena obrani od zlostavljača?


– Nekako vjerujem da je odgoj u velikoj mjeri zaštita od toga da jedan dan budeš zlostavljana žena. To što poneseš iz vlastitog doma može te zaštititi u velikoj mjeri. Iako naravno postoje i iznimke.


Je li crna boja u odijevanju dobar, simboličan način da žena da do znanja da je se ne može slomiti?


– Crna boja uvijek označava neku nedodirljivost i moć, zato je ja najčešće odabirem u svom dizajniranju, a posebno je dobro »legla« u ovoj kampanji jer moji modeli izgledaju samouvjereno, snažno, sa stavom »nitko mi ne može ništa«.


Sve je još pojačano i crno-bijelim fotografijama da bismo dobili na jačini poruke. Neki od komentara na fotografije su da akterice moje priče djeluju nestvarno, poput božica, i da se »obična« žena ne može poistovjetiti s njima, što smatram da je krivo. Svaka žena ima tu moć, samo se treba odvažiti i pokazati je, izaći iz svoje zone ugode.



Tihana Lazović

VOLIM »CRNE OVCE«


Čini li vam se da je posljednjih godina u porastu zlostavljanje, psihičko i fizičko, naspram minulih decenija ili smatrate da se o tome sada otvorenije govori negoli u prošlosti?


– Zlostavljanje postoji oduvijek… Fizičko i psihičko. Čak je u nekim kulturama i dio tradicije… Jedino što je o tome nekada bilo sramota govoriti, guralo se pod tepih… Ali vrijeme je da se počne jače i više o tome govoriti.


Volite li karakterne žene koje se ne daju nadjačati, takozvane »vještice«, kako im od milja tepaju oni koji ne vole jake žene? I što najviše volite kod njih?


– Volim karakterne žene, odnosno volim sve ljude s karakterom, »crne ovce« koje misle svojom glavom i ne hodaju utabanim stazama, već prkose pravilima. Zato uvijek u objavama na svojim mrežama koristim #attitude.


Ni muškarcima nije uvijek lako. Jeste li se vi ikad susreli s nekom vrstom zlostavljanja i kako ste se oduprli tome?


– Kad govorimo o nasilju, uvijek nekako govorimo o nasilju prema ženama, iako su i muškarci često žrtve. Ali o tome se nekako još uvijek šuti. Imao sam sreću da sam odrastao u nekoj normalnoj okolini gdje je sve bilo normalno i dozvoljeno, u nekom svom svijetu, i nisam nikad osjetio zlostavljanje bilo fizičko ili psihičko.



Ida Prester

JESENSKA REVIJA


Hoćete li možda riječku modnu publiku uskoro iznenaditi nekom revijom u Rijeci?


– Zasad ne planiram nikakve projekte u Rijeci, ali nikad se ne zna. Možda dobijem neku zanimljivu ponudu, te se pojavim i pred riječkom publikom.


I za kraj, kakvi su vam planovi za nadolazeće razdoblje i čemu se radujete kad je riječ o ljetu koje nam stiže?


– Nemam nekih velikih planova za ljeto, generalno nisam osoba koja drži do ljetovanja i odlazaka na plažu. Planiram jesensku reviju i vjerojatno će u tom ozračju jesen stići i brže nego što mislim.