Zambelli Brand Design

Američki uspjeh Anje Zambelli Čolak. Riječka tvrtka u restoranu u Kentuckyju želi stvoriti doživljaj iskonske Hrvatske

Edi Prodan

Foto: VEDRAN KARUZA, ZAMBELLI BRAND DESIGN

Foto: VEDRAN KARUZA, ZAMBELLI BRAND DESIGN

Iznimno uspješan riječki dizajnerski studio dizajniranjem restorana Speeza u Kentuckyju postigao velik uspjeh na američkom tržištu

Riječanka Anja Zambelli Čolak vlasnica je Zambelli Brand Designa, iznimno uspješnog dizajnerskog studija čije sjedište jest u Rijeci, ali mu je zato djelovanje rašireno doslovno širom svijeta.


Uostalom, zadnjih godina dosta je poslova taj studio realizirao u Dubaiju i Kuvajtu, da bi ovih dana postala aktualna vijest o suradnji ZBD-a sa Speezom. Riječ je o restoranu u čijem je središtu zanimanja koncept mediteranskog street fooda, a smješten je u američkoj saveznoj državi Kentucky.


Konkretno, u trećem najvećem gradu te države pomalo neobičnog naziva – Bowling Green. Grada u kojem je najveći dio svog formativnog dijela života proveo primjerice i John Carpenter, redatelj kultnog filma »Halloween«, ali i grada koji se nalazi vrlo blizu Nashvillea.


Zambelli Brand Design je Speeza angažirala kako bi okusima njihove kuhinje dodao vizualne poveznice, kako bi spario nepce i oko. Svakako, obaveza je bila i razumjeti američko poimanje restoranske scene jer Speeza itekako želi rasti, poslovati putem franšiza. Na neki način i ne čudi jer Kentucky očito ima globalni gastronaboj, iz njega dolazi i KFC, jedan od najmoćnijih fast food lanaca na svijetu.



Cijeli svijet tržište


Iako nam je jasna snaga Zambelli Brend Designa, globalna rasprostranjenost vaših radova, ipak je poprilično neobično doći u kontakt s restoraterima u Kentuckyju?


– Nama to nije strano, vjerojatno zato što radimo s globalnim mindsetom. Pomalo je to izlizana priča, ali ne postoje više fizičke granice. Ne bi trebale postojati niti one mentalne. Živimo u doba kada nam je cijeli svijet tržište i svi imamo iste mogućnosti. Ono što čini razliku jest znanje i iskustvo.


Kada radiš na globalnim tržištima, vrlo često su projekti zahtjevniji od onih lokalnih i odgovornost je veća. Dodala bih da postoji jedna fenomenalna strana rada na globalnim tržištima, a to je što je implementacija projekata brza.


Svaki put kad radimo za strana tržišta, od isporuke projekta s naše strane do same implementacije kao što su to primjerice otvorenja restorana ili lansiranja web-platforme kada su web-shopovi u pitanju, ne prođe više od tri mjeseca. To je sjajno.


Pomalo neobično, Speeza se bavi libanonskom, grčkom i – hrvatskom kuhinjom koja baš i nije rasprostranjena. Štoviše, jedva da ju se može pronaći pored znatno agresivnije talijanske, grčke, pa i španjolske ili turske kuhinje?


– Teško je odrediti koje su granice između različitih okusa na Mediteranu, međutim hrvatska gastronomija jest nešto što još nije u potpunosti ni istraženo, niti definirano.


Kao ni naš identitet. To je tema koja mi je jako draga i iznimno važna, tako da se njome sve više u zadnje vrijeme bavim. U razvoju našeg turizma mi vrlo često u arhitekturi, ali ponajviše u interijerima i brandingu, pokušavamo replicirati identitet šireg Mediterana.


Na taj način dugoročno gubimo prepoznatljivost i postajemo sve sličniji Italiji, Francuskoj u najboljim slučajevima, ili u onim drugima, istoku.


To nikako nije dobro. Tipična primorska kuća postaje nešto što sve rjeđe viđamo, a austrougarska riva nešto je što sve manje cijenimo. Voljela bih da se više pozabavimo istraživanjima naše povijesti, običaja, okusa i lifestylea. Ali ne samo s akademskog aspekta, već s onog tržišnog, komercijalnog.



Jadranski concept store


Jeste li vi osobno unutar Zambelli Brand Designa krenuli valorizirati upravo taj, hrvatski prostor, posebitosti koje donosi u uvijek zanimljivom mediteranskom bazenu?


– Nedavno sam se počela baviti idejom jadranskog concept storea. Mjesta na kojem svi koji dođu u Hrvatsku trebaju doživjeti naše posebitosti.


Ne bi to bilo samo mjesto gdje se nude hrvatski proizvodi, već bi to bilo, u malom, mjesto što u ponudi ima cijelo iskustvo hrvatskog Jadrana.


Krš, kamen, malu drvenu barku, ali i elemente austrougarske arhitekture, srdelu i maslinovo ulje, dugo ispijanje kave ili onaj grubi stav koji mi imamo u karakterima ljudi.


Sve u svemu, osjećaj koji je teško opisati riječima, a koji vrlo dobro svi poznajemo. To je hrvatski Jadran i tom temom se trebamo pozabaviti želimo li raditi na globalnim tržištima kada su turizam i gastronomija u pitanju.



Speeza vrlo dobro vizualno komunicira Mediteran


Ono što je neprijeporno, sjajno ste, posebno koloristički, definirali mediteransku prehranu u vizualnom smislu. Maslinasta boja je iznimno smirujuća, ugodna poveznica s nutritivno bogatom mediteranskom prehranom koja uvijek teži prirodnosti.


– Speeza vrlo dobro vizualno komunicira Mediteran, tu su boje, teksture kockastih stolnjaka, ilustracije tipičnih proizvoda. Ono što je bio najveći izazov jest prilagoditi identitet naših konoba ili tipičnih restorana za američko tržište.


Naime, kada bismo radili fine dining koncept koji želimo predstaviti na američkom tržištu, kupac takvog proizvoda ima puno veći raspon zanimanja i želi drukčiji doživljaj.


Ovdje je bilo važno staviti na prvo mjesto jednostavnost i skalabilnost koncepta, street food element, i u konačnici, identitet Mediterana.


Hoće li se, s planiranim razvojem brenda, razvijati i vaša aktivnost na daljnjem definiranju njihovih potreba? Primjerice proizvoda koji dolaze uz »mobilnu prehranu«. S obzirom na to da je Speeza krenula s radom, vidimo da nudi i dostavu.


– Kada mi stvaramo brand, u prvoj fazi radimo strategiju, dio branding projekta u kojem pokušavamo shvatiti priču iza nekog branda, njegove targete odnosno kupce, njegovu konkurenciju, karakter, i u konačnici pozicioniranje. Nakon toga stvaramo verbalni i vizualni dio branda, a nakon toga radimo vrlo opširne priručnike standarda brandova.


To su knjige u kojima definiramo identitet i sve njegove primjene, od uniforma, oglasa, menija, digitalne komunikacije i slično. Drugim riječima, Speezu smo pripremili na način da je tim u Americi s pomoću naših standarda odradio velik dio komunikacijskih materijala za brend.



Globalni karakter


Vidite li sebe i u budućnosti kao dizajnere na restoranskoj sceni? Jedan je to od najdinamičnijih sektora, k tome izgled restorana je, dakako uz umješnost chefova, jedan od najvažnijih elemenata stvaranja ugode, zadovoljstva boravka u njima.


– Gastronomija je jedna od mojih ljubavi. Brandingom za restorane se dugo bavim, tu je već doista puno projekata koje smo odradili kako za hrvatsko, tako i za globalna tržišta.


Leen’s u Dubaiu i Abu Dhabiju ili identitet Surf’n’fries globalne franšize, sada Speeza, samo su neki od primjera. Kada pričamo o budućnosti, posebno me zanimaju dvije vrste projekata kad je gastronomija u pitanju. Prvi su oni mali, obiteljski, u kojima je feeling sve.


Koji su godinama svojim radom i nepristajanjem na tipičan stav »kupi za što manje, prodaj za što više« uspjeli. Takve priče obožavam, s takvim ljudima uživam raditi.


U drugu skupinu spadaju gastronomski koncepti kojima nedostaje onih 20 do 30 posto u pozicioniranju kako bi uspjeli na globalnim tržištima.


Naime, naš je dizajn u Zambelli Brend Designu uvijek globalnog karaktera. Znaju nam tako klijenti reći kako im mi otvaramo vidike, da naprosto znamo pogledati i vidjeti znatno dalje od točke s koje oni ne bi sami mogli. Taj dio posla me jako motivira i pokreće u novim iskoracima na ovoj dinamičnoj sceni.



Suština mediteranske kuhinje i kulture

Središte vizualnog identiteta je sam naziv branda »Speeza«. Izveden iz dalmatinskog izraza »spiza«, koji označava ukusan obrok ili hranu, naziv je dobio jedinstveni pečat zamjenom slova »i« dvostrukim »ee«, stvarajući zapamćeno i prepoznatljivo ime. Tipografski logo inspiriran je trima mediteranskim elementima: rukom koja simbolizira gostoljubivost, malom ribom koja predstavlja mediteranski specijalitet te listom masline koji simbolizira svježinu i prirodne sastojke koji su središnji dio mediteranske kuhinje.


Kako bismo odrazili posvećenost brenda zdravim i ukusnim ponudama, Zambelli Brand Design razvio je paletu boja inspiriranu živopisnim nijansama Mediterana. Maslinastozelena boja dominira kao primarna boja, evocirajući povezanost branda s prirodom i mediteranskim načinom života.


Osim vizualnog identiteta, Zambelli Brand Design stvorio je niz dodatnih grafičkih i estetskih elemenata koji prate konzistentnu komunikaciju branda. Ti elementi su nadahnuti bogatom mediteranskom i balkanskom kulturom, uključujući teksture tradicionalnih stolnjaka i ilustracije lokalnog voća i povrća.


Također, Zambelli Brand Design odigrao je važnu ulogu u dizajniranju ambalaže, vrećica i ambalaže za ponijeti, uključujući čaše, kutije i papirnate vrećice. Agencija je također pridonijela kreiranju jedinstvenog i dobro osmišljenog digitalnog jelovnika za restoran te je predložila detalje interijera koji odražavaju mediteranski identitet brenda i stvaraju ugodnu i opuštajuću atmosferu za goste.


Speeza je brend koji donosi iskustvo mediteranske ulične hrane u Kentucky, zahvaćajući suštinu mediteranske kuhinje i kulture.