Uvodnik

Riječke investicije

Tihana Tomičić

Hotel Jadran na Pećinama / Snimio SERGEJ DRECHSLER

Hotel Jadran na Pećinama / Snimio SERGEJ DRECHSLER

Uskoro se očekuje da nova zona ulaganja i gradnje postane i Kantrida, nakon što se Dječja bolnica iseli i ode na Sušak, a i tu će namjena biti turistička, zacijelo s puno zvjezdica, jer drugačija ulaganja danas više nisu ni moguća

placeholder


Rijeka bi u narednih nekoliko godina mogla uvelike promijeniti lice. Čini se da je u nedostatku domaćih investicija i projekata strani kapital sa raznih strana svijeta počeo dolaziti i razvijati grad, koji domaća vlast ne uspijeva sama dignuti iz stagnacije.


Na neki način, ostvaruje se stara teza s početka 2000-ih godina Slavka Linića o tome da će stare industrije biti zamijenjene tercijarnim djelatnostima i uslugama, u prvom redu turizmom, ali i konzaltingomima »smart« industrije i slično. I evo nova vijest – izraelski ulagači preuzimaju Jadran hotele i razvijat će ne samo postojeće objekte nego i graditi nove. Zainteresirani su i za druge djelatnosti, možda čak i sport, a samo su jedni od onih koji u ovu regiju dolaze sa znatnim financijskim backgroundom i spremni su uložiti znatna sredstva.


Izraelska grupacija Brown Hotels već je prisutna u hrvatskom turističkom businessu – vlasnici su hotela Brown Beach House u Trogiru, a izraelski je investitor očito zainteresiran za širenje portfelja u Hrvatskoj. Priliku su zasad vidjeli u Rijeci.




U redu, ne može se reći da baš ništa od novih velikih investicija nema veze s lokalnim vlastima. Dio njih ispregovarao je dolazak Čeha Jaroslava Trešnaka na Kostabelu te gradnju Hiltona, koji je već postao cjelogodišnji resort jer je s tako jakim brandom moguće raditi svih 365 dana u godini.


Nije ni Lürssen pao sam s neba, a to je jedan od svakako jačih ulagača koji se pojavio na ovom području u zadnje vrijeme – najprije su preuzeli LRH s 19 hotela i nizom vila, a onda su nedavno i dio svoje brodogradnje, odnosno projektiranja, preselili u Rijeku na Molo longo gdje su preuzeli 99 posto zgrade putničkog terminala i smjestili svoje inženjere i projektante, njih već stotinjak. Kažu kako im je, osim razvoja turizma, želja da Rijeka postane u svjetskim razmjerima prepoznati centar inovacija u pomorstvu, a tu je i mega projekt gradnje nove marine u Porto Barošu putem tvrtke Gitone gdje ACI zajedno s Lürssenom gradi novu luku za nautičare. No, to nije sve, iste tvrtke preuzele su praktički i cijelo ugostiteljstvo duž rive koja oplakuje riječku luku i Porto Baroš, pa su Riječanima poznati kafići uz more već promijenili vlasnike, i uskoro će centar grada imati potpuno novu vizuru. Plan je preuzimanje i obale uz Mrtvi kanal, ako bude moguće, gdje bi se gradili butik-hoteli i slično, pa je jasno da ulazak tako velikog investitora donosi ogromne promjene.


Na koncu, tu je i priča o ulasku Austrijanaca kroz tvrtku Best parking-razvoj, koja je od Grada kupila zemljište na Žabici i gradi novi autobusni kolodvor s nizom pratećih sadržaja. Tu se već može dodatno problematizirati ulogu gradskih vlasti koji su na kraju mitski kolodvor odlučili sagraditi prodajom zemljišta umjesto javno-privatnim partnerstvom, što bi bilo logičnije s obzirom na to da se prodala nevjerojatno vrijedna gradska imovina. A tim više što je odluka donesena podrškom Mosta, koji je odigrao ulogu žetončića. Ali i to je veliko novo ulaganje koje bi u naredne tri godine trebalo donijeti novu vizuru i tom dijelu rive, uz novu preregulaciju prometa i opet novi izgled cijelog jednog dijela grada na čak 15.000 kvadrata.


Sada pak dolaze i novi veliki igrači iz Izraela, s iskustvom u turizmu, kao vlasnici i voditelji hotelskih lanaca, među ostalim i u Grčkoj itd.


Uskoro se očekuje da nova zona ulaganja i gradnje postane i Kantrida, nakon što se Dječja bolnica iseli i ode na Sušak, a i tu će namjena biti turistička, zacijelo s puno zvjezdica, jer drugačija ulaganja danas više nisu ni moguća.


Svakako, investicije su uvijek dobre i ulazak novog, svježeg kapitala, gradnja potpuno novih dijelova Rijeke uz more, nikako nužno nije loša. Dapače. Ali da je Rijeka ostala bez toga da vlastitom supstancom i znanjem razvija svoj grad, i to je istina. Na skučenom području grada, koji je doista zbijen između Plumbuma i Bivija, što će ostati građanima i lokalnim vlastima?