UVODNIK

Investitore treba zadržati

Tihana Tomičić

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

SNIMIO: VEDRAN KARUZA

Riječko brodogradilište ima taj »know how« i tradiciju, koja je nezamjenjiva, a utješno je znati da se »3. maj« dobro vidi i iz Zagreba.

placeholder


Nisu samo teme rata u Ukrajini, o dronu ili rekonstrukciji Vlade na stolu u Banskim dvorima, čini se. Objavljeno je, primjerice, kako se premijer Andrej Plenković jučer sastao s predstavnicima dviju tvrtki, velikih ulagača u Hrvatsku, koje su itekako bitne za dvije regije, Istru i Primorsko-goransku županiju.
Jedna od njih je BAT, British American Tobbacco, čiji je ostanak u Hrvatskoj u jednom trenutku bio upitan, a onda se upravo uz pomoć napora izvršne vlasti uspjelo dogovoriti da ova mega međunarodna tvrtka ostane, i dapače, uloži znatna sredstva u tvornicu u Kanfanaru, više od 80 milijuna eura. Riječ je naravno bila o poreznoj politici, odnosno politici trošarina, zato je i uloga ministra financija u tim razgovorima stalno bila posebno istaknuta.


Kako je poznato, prema analizi gospodarskog utjecaja BAT-a u Hrvatskoj, koju je pet godina od preuzimanja TDR-a izradio ugledni institut Oxford Economics, a koja je nedavno bila objavljena, kontinuirana ulaganja te kompanije u našu zemlju u relativno kratkom razdoblju su se pretočila u značajno povećanje proizvodnje, nova zapošljavanja i rast izvoza. Prema istoj analizi, BAT je postao jedan od najvećih privatnih investitora u Hrvatsku. Uz gotovo 4,2 milijarde kuna uloženih u preuzimanje tvornice, kompanija je u prvih pet godina u Hrvatskoj dodatno investirala 490 milijuna kuna i nastavila povećavati proizvodnju, zaposlenost i izvoz.


Sada je tema bilo daljnje ulaganje BAT-a u Hrvatskoj, vjerojatno ponovo u Kanfanaru, ali kroz modernizaciju i novu tehnologiju, a ono što je bitno, jest da se radi o zadržavanju domaćih radnih mjesta u Istri, kao i velikom izvozu. Premijer tvrdi da Hrvatska ovime ostaje jedna od najvažnijih lokacija na svijetu za BAT, a radi se o tvrtki koja posluje u 180 država svijeta.




Ono što je pak za Rijeku bitno jest novi susret premijera s vlasnikom Scenic grupe Glenom Moroneyem, čija tvrtka MKM Yachts u suradnji s »3. majem« gradi polarni kruzer. Iz Vlade tvrde da je dogovoren nastavak suradnje, »i ulaganja u gradnju dodatnih luksuznih brodova čime bi se osigurala razvojna perspektiva brodogradnje u Rijeci«. To je osobito važno u kontekstu situacije u »3. maju«, koji se nedavno susreo s kašnjenjem plaća. Tada je opet uskočila Vlada, koja je bila odobrila državno jamstvo za zaduženje za obrtna sredstva radi pokrića povećanih troškova za gradnje koje su u tom brodogradilištu započete, u visini od 90 milijuna kuna. Nedavno je »3. maj« španjolskoj tvrtki Marflet Marine predao tanker »Santiago«, a sada su pak koncentrirani na isporuku broda za prijevoz automobila grčkom naručitelju, koja se planira za lipanj. U tijeku su i radovi na jahti za talijanskog naručitelja, a kad je Scenic u pitanju, radi se na tome da polarni kruzer bude porinut do kraja svibnja.


Bezbroj tekstova napisano je o tome koliko je »3. maj« važan za Rijeku, ne samo zato što je u brodogradilištu zaposleno 790 radnika, uz još 500 kooperanata, nego i zbog imidža i identiteta Rijeke koja bi bez »3. maja« prestala biti ono što danas jest. Utoliko su razgovori Vlade s investitorima i naručiteljima dodatno bitni, jer to je jedno od glavnih jamstava za ljude koji pregovaraju o nastavku suradnje u Hrvatskoj. Riječko brodogradilište ima taj »know how« i tradiciju, koja je nezamjenjiva, a utješno je znati da se »3. maj« dobro vidi i iz Zagreba.


Osim tih tema, izvršna vlast je zadnjih dana koncentrirana i oko rješavanja dileme gdje smjestiti još jedan novi LNG terminal, ako se bude gradio. Bitno je da postoji volja hrvatske države da realizira još jedno tako bitno energetsko čvorište kao nadomjestak za odricanje od ruskog plina, što je politička odluka Europske unije.


Svaki od tih projekata i investicija ključni su za određene regije, a Hrvatska mora maksimalno iskoristiti svoju geografsku poziciju u centru Europe, s odličnim pristupom srednjoj Europi putem mora i najdubljim zaljevima gdje se mogu graditi i pristajati najveći brodovi, pa i LNG tankeri za preradu plina, kakav je danas u Omišlju.