
Vinsko grožđe ovog je tjedna glavni proizvod na matuljskoj veletržnici / Snimio VEDRAN KARUZA
Starije generacije izumiru, a mlađe ne zanima ni grožđe, ni vino – oni su konzumetni instant proizvoda. Mislim da su to objektivni razlozi, prije nego oni vezani uz cijene i isplativost, jednostavno, promijenila se kultura života – kaže uzgajivač Gojko Grbavac iz okolice Vrgorca
povezane vijesti
MATULJI – Matuljska veletržnica ovog tjedna je u znaku vinskog grožđa. Pojačana je njegova ponuda i potražnja, što je, naravno, karakteristično za ovo doba godine.
Međutim, kako saznajemo od dugogodišnjih prodavača/prozvođača grožđa na matuljskoj veletržnici, ni ponuda, ni potražnja nisu onakve kakve su znale biti, a kao razlog svega navode pad interesa mladih za uzgojem grožđa, ali i za proizvodnjom vina u domaćinstvima. Sve to, dodaju, govori o nestajanju jedne tradicije iz naših konoba.

Vilim Sanković / Snimio VEDRAN KARUZA
Interes pada
– Danas imamo ovdje devet OPG-ova, od kojih je sedam iz Dalmacije i dva iz Istre. U ponudi imaju bijele i crne vinske sorte, ponuda je uglavnom šarolika i na izbor kupcima. Cijene grožđa kreću se od 5 do 8 kuna po kilogramu – rekao je Vilim Sanković, direktor Regionalne veletržnice Rijeka-Matulji.

Gojko Grbavac / Snimio Vedran KARUZA
Sa svojom ponudom grožda stigao je Gojko Grbavac iz okolice Vrgorca. Kaže da već godinama dolazi u Matulje i da mu se čini da interes kupaca za grožđem pada.
– Razlog je vjerojatno generacijski. Starije generacije izumiru, a mlađe ne zanima ni grožđe, ni vino – oni su konzumetni instant proizvoda. Mislim da su to objektivni razlozi, prije nego oni vezani uz cijene i isplativost, jednostavno, promijenila se kultura života. Danas su sela izumrla, a nekad sam u tim selima znao istovariti kamion grožđa. Naš posao postao je golo preživljavanje – svi parametri rashoda su porasli, baš kao i u svakodnevnom životu. Ulaganja u poljoprivredu su porasla za 300 posto, a naše cijene su gotovo identične – rekao je Grbavac, a njegov kolega s istog područja Nikola Čotić, koji na veletržnicu dolazi već 15 godina, kaže da je u Matuljima nekada i ponuda i potražnja bila znatno bolja.

Nikola Čotić / Snimio Vedran KARUZA
– Mislim da je na sve utjecala materijalna situacija. Na rubu smo i mi proizvođači vinskog grožđa. Nakon ove berbe krčim 2.000 trsa i bacam ih. Sve je otišlo gore, pa i repromaterijal. Lani je 100 kilograma gnojiva urea koštalo 380 kuna, a ove godine košta 1.200 kuna. Recite mi kako tu cifru ugraditi u konačan proizvod, u ovo grožđe koje prodajem po 5 i pol, 5,80 i 6 kuna po kilogramu – rekao je Čotić.

Rina Rutar / Snimio Vedran KARUZA
»Delamo vino iz gušta«
Kupaca jučer na matuljskoj veletržnici nije bilo previše, ali u kupovinu je stigla Rina Rutar iz Zoretići. |
Dobar urod grožđa
Iz istarske Brtonigle na veletržnicu u Matuljima više od 10 godina dolazi sa svojim vinskim sortama grožđa i Luciano Turina. Otkrio je da je usprkos suši, redukcijama vode i ostalim poteškoćama, njegovo grožđe dobro rodilo.

Luciano Turina / Snimio Vedran KARUZA
– Mogu reći da sam zadovoljan s obzirom na silne poteškoće s kojima sam se susretao. Uspio sam ih sve prevladati uz puno dobre volje, truda, vremena i rada u vinogradu – rekao je Turina, a onda se osvrnuo na potražnju koja je, kako kaže, sve slabija, gotovo nikakva.
– Cijene su sve niže, teško je prodati grožđe, tako da perspektive baš i nema u ovom poslu. Razlozi? Stariji ljudi nas napuštaju, a mladi ne preuzimaju. Nije riječ samo o konzumaciji vina, ovdje je riječ o nestajanju tradicije koja bi se trebala prenositi. To znači da društvo ne radi u pravom smjeru, no to se ne odnosi samo na poljoprivredu. Ljudi su sve manje zainteresirani za zdrav život – kazao je Turina.