Premijerka u predizbornoj kampanji i prije starta

Lopatom po Hrvatskoj: Jadranka Kosor u mjesec dana prevalila 10.000 kilometara

Zorana Deljanin

Potpisivala je ugovore, polagala kamene temeljce, palila svijeće, obilazila tvornice. O aktualnom stanju u državi malo se čulo, no zato ne manjka predizborne retorike



Premijerka Jadranka Kosor u srpnju je više vremena provela u automobilu i na terenu, negoli u svom uredu na Markovu trgu. U samo mjesec dana odradila je 17 putovanja i pritom prevalila preko 10.000 kilometara. Slikovitost radi, udaljenost je to veća negoli od Zagreba do New Yorka. Nastavi li ovim tempom, a za očekivati je da će se on još i pojačati kada krene službena kampanja, Jadranka Kosor će do parlamentarnih izbora po Hrvatskoj nakupiti kilometraže dostatne za cijeli krug oko kugle zemaljske. 



Dug je popis putovanja Jadranke Kosor u srpnju. Prema podacima s internet stranica Vlade posjetila je Slavonski Brod, Bjelovar, Dubrovnik, Prevlaku, Šipan, Osijek, Otok, Valbisku, Brač, Zadar, Kraljevec na Sutli, Varšavu, Gospić, Begovo Razdolje, Rab, Goli otok, Knin, Split, Umag, Fažanu, Brijune i Donju Stubicu.





Nema kraja u koji nije zašla. Paleći svijeće na različitim spomen obilježjima, obilazeći i otvarajući pogone privatnih tvornica, obećavajući milijune, potpisujući ugovore i polažući kamene temeljce dok se Hrvatska istovremeno zadužuje, a plaće i penzije zamrzavaju sve do 2014. godine. 


 Stručnjaci se slažu, Jadranka Kosor žestoko je krenula u predizbornu kampanju i prije njena službenog početka koristeći funkciju premijerke kako bi sebi i stranci podignula rejting. I to po prokušanom modelu – lopatom po Hrvatskoj. U prilog tomu govore i zapisi sa posjeta različitim gradovima i općinama. Od premijerke se malošto čulo o aktualnom stanju u državi, problemima, rješenjima Vlade za izlazak iz krize, ali je zato neizostavna predizborna HDZ-ova retorika, optimistične najave bez pokrića u stvarnim pokazateljima, vraćanje na Franju Tuđmana, »dane ponosa i slave« i podilaženje braniteljima. 


Masovni populizam


– Riječ je o pokušaju Jadranke Kosor da preokrene trend zaostajanja HDZ-a stvaranjem pobjedničkog i uspješnog raspoloženja. Predstava sa otvaranjima raznih gradilišta i polaganjima temeljnih kamena je samo dio toga. Kada i nema stvarnih pozitivnih vijesti stvorit će privid toga i sigurno je da ima birača koje će time dobiti – kaže politolog Nenad Zakošek. 


 Uz gradnje ili obećanja novih lokalnih cesta, vrtića, dvorana, nabave vatrogasnih vozila…  Zakošek u samoj završnici kampanje očekuje i nekoliko spektakularnih poteza na kojima će se graditi obećanja o napretku i boljem životu. 


– Primjerice, već se pojavila informacija da bi posjet kancelarke Angele Merkel mogao biti iskorišten za objavu neke velike Njemačke investicije u Hrvatskoj. Bit će takvih i sličnih stvari još. To je sve već viđeno. Nema prijedloga kako, primjerice, srediti mirovinski sustav, smanjiti opterećenje na plaći, izići iz krize. Od poruke da želimo samostalnu državu i osiguranja državnih granica politika nema nikakvih sadržaja. Nudi se samo masovni populizam – istaknuo je Nenad Zakošek. 


Sociolog Dražen Lalić komentira da »još uvijek živimo u društvu koje se klanja veličinama, makar lažnima, a Kosor upravo na to računa«. 


– Agilna je jer je svjesna da je HDZ i prošle izbore dobio na sličan način. Ona je davala i daje obećanja koja su vrlo načelna, iza kojih ne stoji ni snažna politička volja, ni sposobnost da se neke stvari riješe. Ovdje je riječ o velikom višku politike percepcije, a manjku proizvodnje politike. Što se tiče proizvodnje politike, znači stvaranja i pronalaženja pametnih i učinkovitih rješenja, tu su Jadranka Kosor i njeni suradnici patuljici, no u predstavljanju politike, u stvaranju percepcije, su kao divovi. To je kontinuitet Ive Sanadera. Primjerice, prije nekoliko dana je rekla da će Hrvatska 2011. izići iz krize. Nema podataka kojim će to potkrijepiti, informacija se strogo kontrolira jer nisu bila dozvoljena pitanja kako bi se doznalo na čemu temelji tu tvrdnju – veli Lalić. 


No, vjeruje, nikakva politička percepcija ne može mnogo pomoći kada je stvarnost potpuno drugačija.   


Bakicama super


– Kad ona daje izjavu, ljudi gase televiziju jer je više ne mogu slušati. Izjave su isprazne. To su floskule. Ni Franjo Tuđman ni Ivo Sanader nisu se toliko pojavljivali u medijima kao Jadranka Kosor sada, niti su bili toliko isprazni kao ona. Ali možda neka bakica u Gospiću ili Virovitici smatra da je to super – ističe Lalić. 


Ne valja pritom zaboraviti niti na financijski dio premijerkinih putovanja. Kako po pitanju benzina i dnevnica, jer na put ne ide sama već sa cijelom svitom; glasnogovornikom, ministrima, državnim tajnicima, tjelohraniteljima… ali tako i na vrijednost darova što ih dijeli naokolo. Samo u srpnju ispotpisivala je i obećala projekata u stotinama milijuna kuna. Za neke novac nije niti osiguran već će ga morati naći nova vlast, a većina njih dugoročno neće rezultirati novim radnim mjestima. 


– Ona je krenula u kampanju i prije njena početka i to vidimo na koji način. Formom bez sadržaja. Osobno smatram, ako ne postoji sadržaj politike koji je usmjeren onomu što obične građane zanima, onda ni najbolja komunikacija, niti da govori kao sv. Ivan Zlatousti ili Obama ne pomaže. Ne pomaže, vidimo, ni Obami u Americi, pa neće ni njoj. A samo je pitanje koliko će to sve nas koštati – zaključio je Dražen Lalić.