Hrvatska kinematografija

Domaći film u 2012.: U kinima se opet gleda hrvatsko

Vedrana Simičević

Iako se neki od dvanaest prikazanih dugometražnih igranih filmova mogu pohvaliti da su skupili više desetaka tisuća gledatelja, što je dobar rezultat za hrvatske filmske prilike, festivalima su i dalje vladala druga dva žanra – animirani i dokumentarni film 



Hrvatska filmska scena nakon dužeg vremena u 2012. godini bilježi neke pozitivne trendove – broj domaćih filmova raste, a s njima, iako još uvijek ne istim intenzitetom, i broj gledatelja. Vidi se to iz godišnjeg izvještaja Hrvatskog audiovizualnog centra, koji čini se, unatoč i dalje prisutnom nezadovoljstvu oko raspodjele dijela državnog budžeta namijenjenog filmskoj proizvodnji ipak opravdava svoje postojanje. 


   Festival igranog filma u Puli ove je godine prikazao rekordnih 12 dugometražnih naslova, od kojih je njih devet sufinancirano od strane HAVC-a – »Sonja i bik« Vlatke Vorkapić, »Noćni brodovi« Igora Mirkovića, »Ljudožder vegetarijanac« Branka Schmidta, »Halimin put« Arsena Antona Ostojića, »Cvjetni trg« Krste Papića, omnibus »Zagrebačke priče 2« skupine autora te »Pismo ćaći« Damira Čučića. Omnibusu »Košnice« dodijeljena su sredstva u fazi postprodukcije, a izvan tzv. nacionalnog programa prikazani su »Zabranjeno smijanje« Davora Žmegača i »Slučajni prolaznik« Joze Patljaka – prvi hrvatski dugometražni film u 3D-u. Izvan natjecateljskog programa prikazana je i dugometražna akcijska komedija »Pulska veza« Zorana Mikletića te »Larin izbor: Izgubljeni princ« Tomislava Rukavine.   

Najgledaniji je Koko


U sezoni 2011./2012, odnosno u razdoblju od jedne do druge »Pule« najveću gledanost od hrvatskih filmova imao je film »Koko i duhovi« koji je u tom periodu pogledalo 79 384 gledatelja. Kad se sve zbroji, u tom je periodu u hrvatskim kinima prikazano 14 dugometražnih domaćih naslova koji su ukupno ostvarili gledanost od 180 023 gledatelja. Da situacija po tom pitanju i dalje nije baš blistava, dokazuje nešto više od 160 tisuća hrvatskih gledatelja koje je sam skupio srpski hit »Parada« Srđana Dragojevića u kojem je Hrvatska participirala kao manjinski koproducent. 


   U drugoj polovini 2012. godine situacija u kinodvoranama ipak se lagano mijenja na bolje. Hrvatske gledatelje u kina je od lipnja na dalje mamila filmska inačica »Larinog izbora« koja nošena na krilima popularnosti tv predloška do prosinca bilježi gotovo 79 tisuća gledatelja. U studenom su pak hrvatski gledatelji u kina pohrlili zbog romantične komedije »Sonja i bik« koja je ostvarila najbolje kino-otvaranje hrvatskog filma na box officeu u posljednjih deset godina s prihodom nešto više od 300 tisuća kuna te impozantnih 9 i pol tisuća gledatelja u prvom vikendu. Do kraja godine romantični je hit s Juditom Franković i Goranom Bogdanom pogledalo više od 40 tisuća gledatelja. 




   Da stvari i dalje nisu tako ružičaste, dokazuje podatak da je gotovo pa apsolutni pobjednik ovogodišnje »Pule« i po mnogima najbolji hrvatski film godine »Pismo ćaći« od listopada do kraja godine pogledalo jedva dvije tisuće gledatelja. I drugi hrvatski filmovi najčešće nisu uspjeli prijeći brojku od tri tisuće gledatelja, s iznimkom »Ljudoždera vegetarijanca« koji je od ožujka do kraja godine pogledalo nešto više od 13 tisuća gledatelja. 


   Ostaje da se vidi što će u siječnju napraviti novi film dosadašnjeg hrvatskog kralja blagajni Vinka Brešana »Svećenikova djeca« kojem zasigurno ne odmaže što usred žestokog državnog obračuna vlade i crkve na temu spolnog odgoja u centru radnje ima svećenika koji buši kondome. 


   A kad se priča o nezahvalnoj temi box office statistike, vrijedi istaknuti da je u godini na izmaku 8700 gledatelja ubilježio i jedan dokumentarac, »Kralj« Dejana Aćimovića. U ograničenoj, mahom festivalskoj distribuciji, nemali broj gledatelja privukli su i dokumentarci »Oblak« Miroslava Sikavice, »Nije ti život pjesma Havaja« Dane Budisavljević te dokumentarci dvoje riječkih autora – »Blokada« Igora Bezinovića i »Bosanoga« Morane Komljenović, dok je dobru gledanost na festivalima nastavio bilježiti i prošlogodišnji festivalski hit »Marijine» također riječke redateljice Željke Sukove.   

Sve uspješniji dokumentarci


Dokumentarci, posljednjih godina prilično uspješan hrvatski žanr, i ove godine bilježe dobre rezultate. Premijerno je u 2012. godini prikazano sedam dugometražnih filmova. Pored navedenih bili su tu još »20 dana na Tibetu« Silvestra Kolbasa, »Od zrna do slike« Branka Ištvančića, »Brda 21000 Split« Silvija Mirošničenka. Dva su hrvatska dokumentarca premijere imala na renomiranim svjetskim festivalima – »Kralj« Dejana Aćimovića u službenom programu Međunarodnog festivala dokumentarnog filma u Solunu, a »Zimsko čudo« Željke Sukove na prestižnom CPH:DOX-u. Prema podacima HAVC-a u ovome trenutku se u različitim fazama produkcije i postprodukcije »kuha« još petnaestak dokumentarnih dugometražnih projekata. 


   Drugi i važniji pokazatelj uspješnosti hrvatske filmske produkcije – festivalski život i nagrade, ni ove godine nije donio spektakularne rezultate, no u 2012. godini hrvatski film nastavio je biti sve primjetljiviji na inozemnim filmskim smotrama. 


   Iako se HAVC najviše voli pohvaliti uspjesima manjinskih koprodukcija poput dokumentarca »Posljednja ambulanta kola Sofije« liana Meteva ili »Parade« Srđana Dragojevića, izvornom hrvatskom filmu najviše su razloga za veselje na ovom polju kao i proteklih nekoliko godina donijeli – animirani filmovi. 


   »Dove sei, amor mio« Veljka Popovića bio je uvršten u međunarodni natjecateljski program festivala kratkometražnog filma u Clermont-Ferrandu. Na programu festivala kratkometražnog filma u Oberhausenu u natjecateljskom su se programu našli »Le Samourai« Ivana Faktora i »Zimica« Hane Jušić, dok je u popratnom programu MuVi International prikazan eksperimentalni animirani film »The Spectres of Veronica« Dalibora Barića. »Zašto slonovi?« Marka Meštrovića prikazan je u natjecateljskom programu Međunarodnog filmskog festivala u Locarnu, dok su na najpoznatijem festivalu animiranog filma u Annecyju u natjecateljski program uvrštena čak četiri hrvatska animirana uratka. »Mačka« Gorana Stojnića, »Otac« skupine autora među kojima je i Veljko Popović prikazani su u programu Kratki film, a »Meso« Ivana Mirka Senjanovića i »Transecho« Nikole Radovića u programu Diplomskih filmova. »Otac« je ujedno i jedan od festivalski najuspješnijih hrvatskih filmova snimljenih ove godine, s obzirom na broj prestižnih festivala na kojim je ili će tek biti prikazan.   

Novih 12 filmova


Kad je riječ o festivalima tzv. 2. kategorije, među najnagrađivanije i najprikazivanije naslove neovisno o žanru spadaju i Bezinovićeva »Blokada« i »Nije ti život pjesma Havaja« Dane Budisavljević, kao i »Halimin put« te »Ljudožder vegetarijanac« Branka Schmidta.  

  A da bi pak filmska 2013. godina mogla nastaviti uzlaznim trendovima, pokazuje i podatak da je u ovoj godini snimljeno još 12 igranih dugometražnih igranih filmova koji još nisu dospjeli do dvorana. Među njima su »Visoka modna napetost« Filipa Šovagovića, »Obrana i zaštita« Bobe Jelčića, »Šuti« Lukasa Nole, »Svinjari« Ivana Livakovića, »Drugi« Ivone Juke i »Djeca jeseni« Gorana Rukavine. Puno se očekuje i od dva, gotovo dovršena dječja filma – novog uratka iz serijala o Koku »Zagonetni dječak« Dražena Žarkovića te »Čudnovate zgode šegrta Hlapića« Silvija Petranovića. 


   Unatoč činjenici da nisu ušli pod okrilje HAVC-ovog nacionalnog programa, dovršavaju se i »Bella Biondina« Danijela Marušića, »Nije sve u lovi« Daria Pleića i »Oproštaj Dana Okija«.


____________________________________________________________________


Tišina, snima se…   


   Nekoliko dugometražnih filmskih projekata potpomognutih sredstvima HAVC-a nalazi se u fazi produkcije i pretprodukcije. »Hitac« Roberta Orhela pri završetku je snimanja, a »Most na kraju svijeta« Branka Ištvančića počet će sa snimanjem krajem prosinca. U siječnju bi trebalo početi snimanje filma »2 i 2’« Zrinka Ogreste, a potom i »Kauboja« Tomislava Mršića. Slijedit će ih Ognjen Sviličić sa svojim »Mirnim ljudima«, dok su si svibanj za snimanje rezervirali Jasmila Žbanić (»Otok ljubavi«), Vanje Sviličić (»Zagreb Capuccino«), Rajko Grlić (»Čudo u Poskokovoj dragi«) te Antonio Nuić (»Srce mesara«). Prva klapa za film »Kosac« Zvonimira Jurića past će u kolovozu, a listopad donosi snimanje novog filma Kristijana Milića »Mrtve ribe plivaju na leđima«. U pripremi je također i dugometražni animirani film »Cvrčak i Mrvica« Darka Bakliže. 


____________________________________________________________________


   Koprodukcije 


     Pored već spomenutih koprodukcija – »Parade« i »Posljednjih ambulantnih kola«, Hrvatska je kao koproducent sudjelovala i u projektima »Praktičan vodič kroz Beograd s pjevanjem i plakanjem« Bojana Vuletića te »Goltzus and the Pelican Company«, poznatog britanskog redatelja Petera Greenawaya. Premijeru će tek imati film »Krugovi« Srđana Golubovića, »Srečen za umret« Matevža Luzara te »Kad svane dan Gorana Paskaljevića«. U različitim fazama produkcije i postprodukcije nalazi se još sedam filmskih projekata sufinanciranih sredstvima HAVC-a – »Cure« redateljice Andreje Štaka, »Most na Ibru« Michaele Kezele, »Falsifikator« Gorana Markovića, »Dvojina« Nejca Gazvode. Trenutačno se snima »Sadilishteto« Stephana Komandareva, dok se u pripremama nalaze »Oslobođenje Skopja« Danila i Rade Šerbedžije i »Moj brat Lazar« Lazara Ristovskog. HAVC sufinancira i projekte manjinske koprodukcije u kategoriji dugometražnog dokumentarnog filma među kojima se ističe »Baršunasti terorist« (»Velvet Terrorist«) renomiranog slovačkog redatelja Petera Kerekeša. Radi se o slovačko-češko-hrvatskoj koprodukciji čije su pojedine scene snimljene na lokacijama u Hrvatskoj, a koji se trenutačno nalazi u procesu montaže. 

____________________________________________________________________


Strane produkcije na hrvatskom tlu 


     Sustav poticaja za strane producente putem kojeg država vraća 20 posto od ukupnog iznosa opravdanih troškova u okviru proizvodnje, nakon što je producent dokazao da je ukupni iznos potrošio na području Hrvatske, koji je zaživio 2011. u ovoj je godini donio neke konkretne rezultate. Od stupanja zakona na snagu, pet je međunarodnih projekata snimano u Hrvatskoj, od kojih je najviše pozornosti ove godine izazvala britanska produkcija »Diana/Caught in Flight« s Naomi Watts u glavnoj ulozi, te treća sezona HBO-ove televizijske serije »Igra prijestolja« (»The Game of Thrones«).