Portal balet.com.hr

Pitanje »Lederer ili Visković« za balet HNK-a glasi »Pasarić ili Petranović«

Portal Novilist.hr

Pristajanje plesača da – makar i kao anonimna grupa – istupe u javnost, ukazuje na loše stanje u baletu HNK-a te očajnički pokušaj da se nešto promijeni. A šansu za to plesači vide u eventualnom dolasku novog direktora Baleta (Tomislava Petranovića), kojeg bi angažirao Velimir Visković kao dio svog tima, kada bi postao intendantom



U sjeni četvrtog natječaja za izbor intendanta zagrebačkog HNK-a, gdje se javno i otvoreno na raznim internetskim portalima javljaju dvoje kandidata (Ana Lederer i Velimir Visković) ne prezajući od oštrih riječi, ovih dana ostaje jedna mala, ali značajna pobuna.


Naime, na portalu »balet.com.hr« novinarka Zrinka Korljan iznosi stav dijela baletnog ansambla nacionalne kazališne kuće, koji ne podržava ostanak intendantice Ane Lederer, a s njom u paketu i direktorice zagrebačkog Baleta HNK-a Irene Pasarić. 


  Razlog »nervoze« u ansamblu zagrebačkog Baleta leži u činjenici da je njihova predstavnica u Kazališnom vijeću HNK-a – Mihaela Devald – podržala intendanticu Lederer, s čime se ne slaže njena baza – tvrdi se u tekstu objavljenom na portalu – a kao razlog navodi se osobna materijalna korist koju od ostanka intendantice Lederer ima sama Devaldova. 




  Naime, autorica Zrinka Korljan tvrdi da se ne radi o osobnim preferencama ansambla prema ovom ili onom direktoru, već je kontekst prijepora daleko ozbiljniji: 


  »Baletni ansambl zagrebačkog HNK-a na plaći trenutno ima 15 prvaka. Od njih petnaest samo petero izvršava svoj ugovor, odnosno pleše glavne role. Ostali to ne čine, jer zbog godina i povreda – ne mogu. 


  Ali zato i dalje primaju visoku plaću. Višu od njihove prima samo Irena Pasarić koja je i dalje nacionalna prvakinja, a ne pleše, iako pravilnikom HNK-a status nacionalnog prvaka nije uređen kao počasna, već kao aktivna kategorija.  

Prvaci koji to više nisu


Javnosti je poznato anonimno pismo koje su u svibnju medijima uputili neki plesači, tužeći se na uvjete rada. Stanje u Baletu HNK-a – u kojem najveći dio plesača koji doista plešu ima ugovor na godinu do dvije i to s malom plaćom – daleko je od dobrog. 


  U svjetlu svega što se događa već godinama, a otkako je Irena Pasarić stupila na čelo Baleta HNK-a – ansambl ne odlazi na gostovanja, reciklira predstave iz godine u godinu i zapošljava inozemne koreografe koji skupo naplaćuju svoje predstave – postavlja se pitanje zašto Mihaela Devald ignorira želje kolega i glasa za postojeću upravu. 


  Naši anonimni izvori u kazalištu kažu kako je situacija jasna: ne bi joj odgovaralo da sutra dođe novi direktor i postavi pitanje zašto ona i devetero kolega ima status prvaka, iako više nisu u stanju plesati ili da joj ponudi otpremninu«. 


O problemu prvaka koji to više nisu, koreograf i legenda baletne umjetnosti – Milko Šparemblek – kaže: 


  – Plesači u nas nemaju beneficiran radni staž. Zato u kazalištu sada rade ljudi stariji od 50 godina, koji ne mogu otići u mirovinu. Oni se vuku, teret su kući jer ne mogu raditi te uzimaju mjesta mladim plesačima. U raznim zemljama svijeta postoje drugačija rješenja, recimo u Njemačkoj se stariji plesači tijekom dvije godine prekvalificiraju za neko drugo radno mjesto. No, kod nas se takvo što nažalost ni ne može ostvariti, jer su zakoni vrlo jasni i idu na štetu plesača. 


  I do prije nekoliko dana direktorica splitskog Baleta HNK-a Almira Osmanović smatra da je situacija u hrvatskim ansamblima baleta alarmantna te ističe da bi plesači s navršenih 43 godine života trebali ići – u mirovinu. Stoga se autorica teksta na portalu »balet.com.hr« pita: »Ako Irena Pasarić misli da Devald može iznijeti glavnu ulogu, zašto ju ne stavi u podjelu!?« 



Zamjerke koje ansambl zagrebačkog HNK-a pripisuje Ireni Pasarić odnose se, između ostalog, i na dvostruke kriterije: kao argument za neangažiranje koreografa i redatelja (te prijašnjeg direktora Baleta HNK-a) Dinka Bogdanića navodi se činjenica da je zlostavljao balerinu Nikolinu Bosnar, a o tome da je britanski koreograf Derek Deane (kojeg Pasarić upošljava gotovo kao kućnog redatelja) zlostavljao mladog plesača Engleskog nacionalnog baleta Daniela Jonesa – o čemu je izvijestio i »Daily Mail« – u našoj se javnosti ne govori!   Ansambl postavlja pitanje: Ako se domaćeg »umjetnika-zlostavljača« neće zaposliti, zašto se to čini sa stranim?   Zanimljiva je i Deaneova cijena: »Nacional« je objavio da je njegova »Trnoružica« navodno koštala 2,5 milijuna kuna, a on je dobio honorar od 40 tisuća eura. Naši izvori kažu da ansambl s njim teško radi dok, recimo Youri Vamos, koji je napravio sjajnu »Coppeliju«, ne dobiva puno prilika, iako zagrebačkom Baletu upravo leži njegov način rada, navodi portal »balet.com.hr«. 



»Ja nisam Ana Lederer koja se iznova javila na natječaj za intendanticu HNK u Zagrebu nakon što ju je ministrica odbila. Ako me Ljuština odbija, ja se više neću javljati« – komentirao je leksikograf, pisac i urednik Velimir Visković odluku Kazališnog vijeća HNK u Zagrebu koje je, vođeno Duškom Ljuštinom, njegovu protukandidatkinju i dosadašnju intendanticu Anu Lederer odlučilo predložiti Ministarstvu kulture i Gradu Zagrebu za intendanticu.   »Situacija je neugodna i da sam upozoren kad su me pozvali da se javim na natječaj čemu ću se izložiti, ne bih se javio. Cijenim rad ministrice Zlatar i stalo mi je da je poduprem u obračunu s klijentelističkim krugovima u zagrebačkoj kulturi« – zaključuje Visković, napominjući da »ministrica sigurno neće podržati odluku Kazališnog vijeća i potvrditi Lederer na mjestu intendantice jer se natjecala s istim programom kao i prije. Također je tokom ljeta žestoko izvrijeđala ministricu Zlatar pa bi ona njenim potvrđivanjem priznala svoj poraz« – kazao je Visković u razgovoru za »tportal.hr« i dodao da bi se trakavica oko izbora izbjegla kada bi Grad i Ministarstvo sjeli i dogovorili zajedničkog kandidata.   Isti portal donosi i razgovor s intendaticom Lederer, u kojem ona žali svog protukandidata za mjesto intendanta Velimira Viskovića »što se dao izmanipulirati od svojih nesposobnih prijateljica, koje mjesecima kao papagaji ponavljaju jedne te iste floskule i teroriziraju medijski prostor. (…) Odavno govorim da je Visković samo ‘trojanski konj’ kojeg je samozvana gerila iskoristila zbog vlastitih interesa. Nemam pojma o kojem klijentelizmu on govori, a pogotovo nemam pojma kojem bi to krugu ja trebala pripadati. Znam samo da je ‘klijentelizam’ jedna od četiri ključne riječi koje njegova ekipa neprekidno i neumorno ponavlja.   Za mene je u cijelom ovom gerilskom cirkusu najvažnije – kaže Lederer za »tportal.hr« – što je većina umjetnika i zaposlenika HNK-a tako čvrsto stala uz mene, a s čime se Visković nikako ne može pomiriti. Njegovi su ga obavještajci opet krivo informirali – nije točno da sam se natjecala s potpuno istim programom. Žao mi je Viskovića koji se nikako ne može pomiriti s time da sam ga pobijedila programom« – kaže Ana Lederer za »tportal.hr«.


Glas baleta


Umjesto zaključka, treba reći da i drugi ansambli HNK-a imaju svoje predstavnike u Kazališnom vijeću (koje daje prijedlog Ministarstvu kulture i Gradu Zagrebu o izboru intendanta), ali se nitko od glumaca i pjevača ne izjašnjava javno o radu svojih predstavnika po tom pitanju, mada i tamo svakako ima nezadovoljnih. Stoga čudi da se – iako se na portalu ne navode imena nezadovoljnih – javljaju baš plesači, koji su u pravilu najtiša umjetnička grupacija. Ne samo zato što su podcijenjeni i lošije plaćeni od drugih kazališnih umjetnika, već i zato što su među plesačima brojni stranci, koji nisu sigurni je li uputno buniti se za bilo što u zemlji gdje ni domaći umjetnici nemaju ugled, status, a ni podršku… 


  Njihovo pristajanje da – makar i kao anonimna grupa (imena poznata autoru) – istupe u javnost, vrijedna je svakog poštovanja i ukazuje na loše stanje u baletu HNK-a te očajnički pokušaj da se nešto promijeni. A šansu za to plesači vide u eventualnom dolasku novog direktora Baleta (Tomislava Petranovića), kojeg bi angažirao Velimir Visković kao dio svog tima, kada bi postao intendantom. (nl)