Skandal o kojem se šuti

Zašto su “Djeca jeseni” Goran Rukavine izbrisana iz programa Pule?

Maja Hrgović



– Film je dovršen i ja sam ga, naravno, vidio kao i sve druge filmove, ali ga je producent povukao zbog financijskih problema – šturo će Zlatko Vidačković, umjetnički direktor FIF-a, upućujući nas na producenta Zvonimira Munivranu.    


    Munivrana, koji potpisuje i scenarij filma, također je nesklon otkrivanju detalja. 


    – Želim pustiti da festival prođe bez ikakve hipoteke povučenog filma, a onda se javno očitovati po pitanju povlačenja filma s festivala – rekao nam je. 




    U međuvremenu, o tom se »povlačenju« u Puli govori već danima. Da film nije imao trilerovski misterioznu prošlost, opterećenu s već par skandala, možda ova situacija ne bi toliko dizala obrve. Naime, početkom godine javno je istupio pisac Renato Baretić, optužujući scenarista »Djece jeseni« Munivranu za bezočni plagijat njegova romana »Pričaj mi o njoj« čija je radnja neobično slična onoj u fimu: glavni junak Baretićeva romana, mladi odvjetnik Tomo, živi s osmogodišnjom kćerkom u Splitu; njegova supruga, novinarka, nestala je u ratu negdje u Slavoniji, i nitko ne zna njezinu sudbinu. Glavni junak filma »Djeca jeseni«, mladi forenzičar Marko, živi s osmogodišnjom kćerkom u Zagrebu, a njegova supruga, znanstvenica, nestala je u Boliviji i nitko ne zna njezinu sudbinu. 


    Tomo se u romanu mimo svoje volje zaljubljuje u pomalo posesivnu novinarku Anitu, a Marko u filmu u odvjetnicu Lidiju. Obojici se kćeri jako vežu uz nove, zamjenske »mame«, uz čiju pomoć očevi pokušavaju pronaći svoje nestale supruge. 


   Asocijacije na Hribara


Zbog ovih podudarnosti redateljica Sara Hribar, koja je snimala film prema Baretićevu predlošku, odustala je od tog projekta. »Djeca jeseni« je pak, uz blagoslov Hrvatskog audiovizualnog centra i HTV-a kao koproducenta, i uz budžet od 735.000 eura, »dogurao« do Pule. Zamalo. Čudno je u ovoj priči i to što na službenoj internetskoj stranici filma piše da je on »trenutno u fazi post produkcije, a premijera se očekuje u jesen 2012.«. 


    Sve ovo nepogrešivo priziva sjećanje na vjerojatno najveći skandal koji je u novije vrijeme protresao Pulski festival, onaj otprije sedam godina kad je Hrvoje Hribar nekoliko sati prije zakazane projekcije filma »Što je muškarac bez brkova« obavijestio upravu festivala da film nije dovršen. Ranije tog dana, entuzijastično ga je bio najavio na konferenciji za novinare. Organizatori su bili osupnuti. Medijima su priopćili da će, zbog namjernog obmanjivana festivalskog vodstva i javnosti, protiv Hribara podići tužbu i tražiti isključivanje iz svih strukovnih udruga u Hrvatskoj i inozemstvu, kao i ponovno uvođenje mjere zabrane prikazivanja i distribuiranja filma dok se ne nadoknadi šteta nanesena 52. festivalu igranog filma u Puli. 


    Pa, iako se povlačenje »Djece jeseni« doima kao vjerna repriza tog slučaja, ovaj put nitko nije osjetio potrebu ispričati se, u najmanju ruku, obmanjenoj javnosti.