Energova punionica vrijedna devet milijuna i 200 tisuća kuna bit će puštena u pogon početkom travnja, kada Autotroleju stiže i prvih deset autobusa pogonjenih stlačenim prirodnim plinom
RIJEKA Nakon prošlotjednog izdavanja građevinske dozvole, započela je i izgradnja Energove punionice za opskrbu vozila stlačenim prirodnim plinom (SPP) u Baračevoj ulici, čime će biti zadovoljen i posljednji preduvjet za početak prometovanja autobusa na stlačeni prirodni plin na linijama javnog gradskog prijevoza u Rijeci.
I za javnost
Punionicu vrijednu devet milijuna i 200 tisuća kuna, što ih je Energo osigurao kreditom HBOR-a za energetski učinkovite projekte, gradi zajednica ponuditelja, odabrana postupkom javne nabave, koju čine tvrtke Macel Plin d.o.o., Aspro Italy S.r.l., Inženjering za naftu i plin d.o.o., Eko Energo d.o.o., PA-EL d.o.o. te GP Krk d.d.. Izgradnja se obavlja po sistemu ključ u ruke, a puštanje punionice u pogon predviđeno je početkom travnja ove godine.
Punionica se gradi prvenstveno radi opskrbe novih autobusa »Autotroleja« pogonjenih stlačenim prirodnim plinom, no iz Energa poručuju kako će biti otvorena i za javnost, u prvom redu zbog sve veće potražnje za tom vrstom goriva u svijetu, a takav se trend očekuje i u nas.
– Stlačeni prirodni plin je gorivo koje danas nudi najbolji kompromis između ekoloških karakteristika, dostupnosti energetskih resursa i tehnološke zrelosti. Zbog jednostavnog kemijskog sastava u odnosu na ostala goriva, SPP je ekološki puno prihvatljiviji i jamči znatno čišće izgaranje, a njegove prednosti kod vozila očituju se u nižim troškovima održavanja, duljem životnom vijeku motora i značajnim uštedama u cijeni goriva u odnosu na dizelsko gorivo i motorni benzin. Upotreba SPP goriva u svijetu raste iz godine u godinu pa se tako broj SPP vozila u upotrebi povećava po godišnjoj stopi od 30,6 posto. Ekološka osviještenost uz smanjenje troškove eksploatacije pri većem broju prijeđenih kilometara u odnosu na vozila s konvencionalnim gorivima neki su od glavnih motiva koji su mnoge autobusne flote, komunalna poduzeća, dostavna poduzeća i ostale subjekte navele na odluku o uvođenju SPP vozila u njihove vozne parkove. Tako se i Energo odlučio za izgradnju punionice SPP-a koja bi se koristila za potrebe autobusnog parka KD Autotrolej, ali i za potrebe osobnih automobila kao javna punionica, stoji u dopisu iz Energa.
Tankanje 16 minuta
Kako su neadekvatne punionice već stvarale probleme u opskrbi autobusa u javnom gradskom prijevozu, primjerice u Zagrebu, zanimalo nas je koliki je planirani kapacitet prve riječke SPP punionice. Iz Energa odgovaraju kako je on dovoljan »za zadovoljavanje dnevne potrošnje dvadeset autobusa«, a pri projektiranju se vodilo računa o maksimalnom skraćivanju vremena potrebnog za punjenje spremnika autobusa, kapaciteta 320 litara pa je tako, tvrde, predviđeno vrijeme »tankanja« 16 minuta po autobusu.
Isporuka 2. travnja
Inače, rok za isporuku prvih deset SPP autobusa je 2. travnja ove godine, nešto kasnije od prvotnih najava, a do odgode je došlo zbog dodatnih zahtjeva Autotroleja prema isporučitelju, tvrtkama Autobus d.o.o. iz Zagreba i Benussi d.o.o iz Fažane.
– Autotrolej je zatražio izmjene u tehničkom rješenju u dijelu izvedbe hladnjaka i intercoolera za cijelu seriju autobusa, odnosno isporuku dodatnog hladnjaka i dodatnog intercoolera za cijelu seriju autobusa i to radi brze izmjene istih te efikasnosti i ekonomičnosti. Također, KD Autotrolej je postavilo i novi zahtjev u dijelu vizualnog identiteta autobusa, koji će, kako je već najavljeno, biti drugačiji u odnosu na postojeći vozni park Društva. Slijedom svega navedenog, KD Autotrolej je prodavatelju odobrio produženje roka isporuke autobusa sa 280 na 330 dana od dana zaključenja osnovnog ugovora te je temeljem toga krajnji rok za isporuku deset CNG autobusa 2. travnja 2013. godine, stoji u odgovoru Autotroleja na naš upit o isporuci SPP autobusa, uz napomenu kako dodatni zahtjevi neće mijenjati ugovorenu cijenu autobusa, te kako rokovi isporuke ne ovise niti utječu na dinamiku gradnje Energove stanice za opskrbu vozila stlačenim prirodnim plinom.