Nakon Peristila stigli i na Korzo

Povijest u dućanu: Riječki Salon Croata ima i muzej kravate

Biljana Savić

Za izložbeni prikaz koji je sadržajno vezan uz grad Rijeku i njegovo šire područje, odabrane su reprezentativne osobe iz njene povijesti – poduzetnik, graditelj i kulturni mecena Ljudevit Adamić te skladatelj Ivan pl. Zajc



RIJEKA  Jedno od rijetkih mjesta u Rijeci specijaliziranih za prodaju kravata nije specifično samo stoga što je jedno od rijetkih. Specifično je i po tome što ima svojevrsni muzej u izlogu, a ne samo kravate koje su na prodaju. 


   Pod nazivom »Iz povijesti i pretpovijesti kravate«, u salonu CROATA u Rijeci na Korzu 3 – drugom takvom salonu u svijetu, u sklopu prodajnog prostora integrirana je priča o kravati, njenoj povijesti i značenju. Riječ je o izložbenom prostoru unutar prodajnog mjesta, odnosno o svojevrsnom muzeju u sklopu salona Croata. 


   – Svaki predmet postaje zanimljiv kad se iza njega otkriva čovjek, tako je i s kravatom. Za izložbeni prikaz koji je sadržajno vezan uz grad Rijeku i njegovo šire područje, odabrane su reprezentativne osobe iz njene povijesti: poduzetnik, graditelj i kulturni mecena Ljudevit Adamić te skladatelj Ivan pl. Zajc, kaže nam Sabina Prpić, direktorica marketinga u tvrtci Potomac koja je nositelj brenda CROATA. 




  


Replike akvarela


U muzejskom dijelu salona u kombinaciji teksta i slike najprije je predstavljen lik i djelo, a zatim je tema proširena povezivanjem s drugim povijesnim osobama i događajima. Nije zanemarena ni estetska komponenta u funkciji atraktivnoga i jasnoga vizualnog signala, odlivena poprsja – originalan kiparski rad Petra Ujevića – služe za izlaganje replika kravata koje su, zapravo, prikriveni pokretači čitavoga razgranatog narativnoga kompleksa. 


   – Uloga zrcala u formi uske vertikale, koja dijeli hrvatski od engleskoga teksta, a povezuje središnji lik (Zajca, odnosno Adamića) i repliku njegove kravate, jest uključivanje posjetitelja, jer ističe njegovu osobnost, njegovu individualnu ljepotu, pojašnjava Nikola Albaneže iz ustanove Academia Cravatica. 


   Izložene su i replike akvarela Nikole Arsenijevića, samoukog slikara koji je sredinom 19. stoljeća obilazio krajeve i bilježio ljude u narodnim nošnjama. 


   – Područje Kvarnera nije bilo izuzetak te na ovim slikama vidimo, ako se uzme u obzir dugo trajanje oblika u narodnoj nošnji, svojevrsne preteče kravata, u ovome kraju poznate kao facoli, ističe Albaneže. 


   Atraktivnost i posebnost Muzeja u izlogu potvrda je predanosti branda CROATA kreativnosti i inovaciji, kreirajući tako globalne trendove i afirmirajući lokalne vrijednosti.   


– Vrijednosti koje simbolizira kravata duboko su utkane u modnu marku CROATA. Kravata je univerzalni simbol dostojanstva, poštovanja, samosvijesti, ali i ljubavi, svečanosti i poslovne uspješnosti. Danas je CROATA sinonim za svilene kravate, rupce i šalove vrhunske kvalitete, ali i modna marka koja nudi i košulje i modne dodatke za muškarce i žene, za poslovne i svečane prilike. Svaki od naših proizvoda kreiran je s posebnom pozornošću i ljubavlju, promičući istovremeno višestoljetnu tradiciju kreiranja, proizvodnje i ručne izrade u Hrvatskoj, kaže Sabina Prpić.



Jedinstven koncept


Academia Cravatica ugradila je u salone CROATA jedinstven koncept Muzej u izlogu čija je svjetska premijera realizirana u ljeto 2008. godine u Salonu CROATA na splitskom Peristilu, a strukovna verifikacija provedena na konferenciji »Najbolje u baštini« u Dubrovniku 2008. godine te na stručnome skupu 1. europski forum kompanijskih muzeja, održanom u Milanu iste godine.


Priznanje ovom jedinstvenom konceptu predstavlja sama činjenica poziva i prezentacije pored svega nekoliko elitnih svjetskih brendova poput Ferrarija, Ducatija, Siemensa, Guinessa, Sonyja.   

Koncept Muzej u izlogu (eng. shop museum), primjer je muzeološke realizacije predstavljene široj međunarodnoj muzejskoj zajednici kao obrazac specifičnog oblika trgovine inspiriranog lokalnom baštinom.