
Kemal je bio uvjereni marksist, borac za ljudska prava, a posebice prava političkih zatvorenika i Kurda; borio se za istinu o genocidu nad Armencima, a zbog svojih radikalnih političkih stavova stalno se nalazio na meti turskih islamista i ekstremista
Yasar Kemal (pravim imenom Kemal Sadik Gökçeli) jedan od najvećih romanopisaca suvremene svjetske literature, preminuo je 28. veljače ove godine u svom domu u Istanbulu, a koliko je bio značajan za tursku kulturu u najširem smislu te riječi i koliki je ugled uživao u javnosti pokazala je sahrana kojoj su prisustvovale desetine tisuća ljudi koje su mu došle na posljednji oproštaj ispred jedne od tamošnjih džamija. Sahrani je prisustvovala svekolika turska intelektualna i politička reprezentacija, iako su mu upravo »domoljubni« intelektualci i političari često zagorčavali život, kritizirali ga, vrijeđali, proganjali, a nekoliko puta bio je osuđen i na kazne zatvora. Jer, Kemal je bio ne samo uistinu veliki i plodni književnik već i neustrašiv kritičar vladajuće turske politike koju je u svojim tekstovima oštro »šibao«, bez ogleda radilo se o »demokratima« ili vojnoj hunti.
Ne zaboravimo, Kemal je bio uvjereni marksist (dugogodišnji istaknuti član Radničke partije), borac za ljudska prava, a posebice prava političkih zatvorenika i Kurda (i sam je bio etnički Kurd); borio se za istinu o genocidu nad Armencima, a zbog svojih radikalnih političkih stavova stalno se nalazio na meti turskih islamista i ekstremista koji su mu često prijetili kako će ga fizički likvidirati, te da mu je najbolje napustiti zemlju kada je već toliko mrzi. Tvrdili su da svojim pisanjem »sramoti tursku naciju«, a zapravo sve je bilo suprotno; malo tko od turskih književnika je s toliko ljubavi i senzibiliteta pisao o Turskoj, posebice o turskom seljaku, i cijelom onom turskom duhovnom i umjetničkom svemiru koji ovu zemlju čini tako duhovno bogatom i kulturološki raznorodnom.
Bez Nobela
Kemal je sve objede stoički podnosio, a u jednom je tekstu napisao: »Za pisca je nesigurnost prirodno stanje; tko isuviše brine za vlast ili ovisi o vlasti, tko samo misli na vlastitu sigurnost gubi stvaralačku snagu i energiju, gubi uvjerljivost i vjerodostojnost i kao pisac zapravo čini intelektualno samoubojstvo«. Iako je nakon vojne invazije SSSR-a na Čehoslovačku u kolovozu 1968. istupio iz redova Radničke partije, nije se odrekao svojih marksističkih uvjerenja do kraja života; poput proslavljenog portugalskog književnog nobelovca Josea Saramaga, ostao je vjeran komunističkoj utopiji, ljevičar kojem je iznad svega stalo do socijalne pravednosti i čovjeka. Sam Kemal je godinama slovio kao jedan od najozbiljnijih kandidata za književnog Nobela, ali na koncu Orhan Pamuk je 2006. postao laureat ovog najprestižnijeg svjetskog priznanja za književnost, te je tako postalo jasno da je Kemal neće nikada dobiti. Iako je to zaslužio jednako, ako čak ne i više od Pamuka.
Međutim primio je druga brojna priznanja i nagrade; Francuzi su ga odlikovali Legijom časti, dobio je počasne doktorate sveučilišta u Strasbourgu, Bilkent sveučilišta u Ankari i Slobodnog sveučilišta u Berlinu, ali ipak najveće priznanje su mu nagrade Udruženja izdavača Turske za slobodu mišljenja i Udruženja izdavača Njemačke za mir na svjetskom Sajmu knjiga u Frankfurtu. Dakle, bez ogleda na osporavanje ili priznanja Yasar Kemal je nesumnjivo postao klasikom, ne samo Turske već i svjetske književnosti, a da je tomu tako najbolja je potvrda preporuka međunarodnog PEN – kluba koji je preporučio UNESCO-u da sponzorira tiskanje njegovih djela na svim svjetskim jezicima jer »svojim fascinantnim literarnim umijećem, neponovljivim stilom govori o najvišim vrijednostima čovjekova postojanja i života«. Do danas, Kemalova djela su prevedena na preko 40 svjetskih jezika a među njima najviše njegovo svakako najpoznatije (ali ne i najbolje) djelo »Ince Memed, moj sokol« (1955.) koje je počeo objavljivati u nastavcima dok je radio kao novinar u dnevniku »Cumhuriyet« (»Republika«), a tada se počeo potpisivati pseudonimom Yasar Kemal.
Tegoban život
Rodio se u zaseoku Hemit 1923. (točan datum je nepoznat) u tzv. Cukurovskoj oblasti južne Turske. Upravo ga je ovo surovo i siromašno područje, po osobnom priznanju, oblikovalo i kao čovjeka i kao pisca te je 1973. kada se o njemu u svjetskom tisku govorilo kao o najozbiljnijem pretendentu za Nobelovu nagradu, rekao: »Nitko ne može postati velikim romanopiscem ako nema i ako nije prošao vlastitu Cukurovu«. U svakom slučaju Kemal je imao dug i tegoban život; prepun osobnih tragedija, ali one su ga upravo (o)snažile da u svojoj borbi za društvenu pravdu i dostojanstvo čovjeka istraje, pa čak i onda kada mu je bilo po svemu jasno da je svaka borba uzaludna.
Sa pet godina svjedočio je ubojstvu svoga oca tijekom molitve u lokalnoj džamiji, a to je na njega djelovalo toliko šokantno da je počeo jako mucati i teško govoriti i toga se oslobodio tek u svojoj dvanaestoj godini. Ali, ni tu nije bio kraj, u djetinjstvu je nožem teško ozlijedio oko na koje je ubrzo oslijepio što ga je još više osamilo i okrenulo svijetu knjiga. Upravo stoga (sljepoća i pjesnička nadarenost) čuveni američki filmski redatelj Elie Kazan (i sam rođen u Turskoj) ga je nazvao »turskim Homerom« koji »daje glas hrabrosti svima onima koji ga sami nemaju«. U dubokoj osami osjećao se najsigurnijim, ali istodobno je i otkrio da kada pjeva, tada ne muca, tako da se sav posvetio sviranju saza, na kojem je postao pravi virtuoz. Predanost glazbi okrenula ga je svijetu narodnih pjesama, legendi, priča, običaja, bajki, mitova, folklora, svemu iz čega je progovarao »narodni duh« i tako je (o)jačao vlastitu leksiku, proširio horizonte spoznaje i pronalazio inspiraciju za vlastito stvaralaštvo. Stoga, brojni Kemalovi poklonici, kao i kritičari naglašavaju kako je temelj njegove literature poetika turskog folklora, posebice narodni pjevači izvornog anadolskog melosa s kojima se u svojim pričama često identificirao.
Izuzetna memorija
Drugi važan moment njegova stvaralaštva bio je rodni kraj, Cukurova koja je na njega »djelovala magijskom snagom« tako da je Kemalova literatura uvijek začudan spoj opore i često nasilne realnosti i najrazigranije fantastike koja čitatelja osvaja opojnim mirisima, bojama i zvukovima (ne)poznate Anadolije. Još kao dijete Kemal se isticao izuzetnom memorijom; brzo je učio, a kako bi mogao zapisati pjesme koje je tada spjevao u duhu narodne tradicije, bez znanja roditelja počeo je pohađati školu (svaki dan je morao propješačiti deset kilometara kako bi do nje stigao) i fascinirao je svoga učitelja neviđenom inteligencijom. U samo nekoliko dana se opismenio i tako postao jedinim »učenim« čovjekom u svom selu. Nakon smrti oca majka mu se preudala i rodila je još tri sina, ali su svi oni uslijed epidemije malarije ubrzo umrli. Kao jedino dijete u siromašnoj obitelji Kemal se morao zaposliti tako da je prekinuo školovanje i fakultetsku diplomu nikada nije stekao.
Međutim, to ga nije priječilo u samoobrazovanju, te su ga kada se već profilirao kao poznati pisac, mnogi smatrali jednim od najobrazovanijih ljudi svekolike Turske. Znajući koliko su narodne pjesme imale značaja u njegovom duhovnom formiranju, Kemal se nastavio cijeloga života baviti sakupljanjem narodnog stvaralaštva, tako da u njegovom obimnom literarnom opusu nalazimo tri važna djela za razumijevanje Turske etnologije. To su: »Tri anadolske legende« (1967.); »Legenda o Araratu« (1970.) i »Legenda o tisuću bikova« (1971.). U jednom je razgovoru konstatirao da je tijekom života promijenio četrdesetak raznih zanimanja (radnik, seoski učitelj, vozač, obućar, nadničar, novinar, pisac itd.) a u potrazi za poslom obišao je cijelu Anadoliju, pa kasnije i cijelu Tursku dok se na koncu nije skrasio u Istanbulu gdje je počeo raditi kao novinar a potom i profesionalni književnik, čemu se na koncu i posvetio.
Već spomenuti Elie Kazan uspoređivao je Kemala s Tolstojem, Čehovim i Stendhalom, koje je uostalom i sam pisac smatrao svojim literarnim uzorima; međutim, pred kraj života (2012.) u jednom razgovoru je priznao: »Cijeloga života sam sanjao o tomu da svoje pisanje dovedem do savršenstva, odnosno cijeli sam život želio samo malo više i malo bolje pisati, ali čini se da će to ostati moj neostvareni san. Istina ja živim, ali više nisam u životu…Šteta, a toliko toga bi još želio uraditi, samo nažalost više nemam vremena…« Ali, bez ogleda na iskazani pesimizam Kemal je u devedeset godina svog života napisao toliko toga puno i toliko toga kvalitetnog da mu na tomu može pozavidjeti svaki veliki pisac iz bilo koje epohe ili vremena. Malo tko se može pohvaliti da je s tolikom erudicijom, problematizirajući »tragično osjećanje života« ispisao tako lijepe i nježne, zapravo uzvišene stranice, prave bisere književnog teksta.
Intelektualno se formirao pod utjecajem braće Arifa (1893. – 1957.) i Abidina (1913. – 1993.) Dina koji su ga i pozvali da surađuje u književnom časopisu »Cig« (»Rosa«) koji je izlazio u Adani što mu je otvorilo, do tada jedan posvema nepoznati svijet. Iako je prve pjesme objavio 1939.g. u časopisima »Yeni Adana« (»Nova Adana«) i »Türk Sözü« (»Turski glasnik«) tek su mu braća Din otvorila vrata i stranice tada najuglednijih turskih časopisa poput »Millieta« (»Nacija«) i »Varlika« (»Postojanje«). Prvu knjigu zaboravljenih narodnih umotvorina pod nazivom »Tužbalice« objavio je kada je imao dvadeset godina, a posebno su ga inspirirali stihovi narodnog pjesnika iz 17. st. Körolua (tj. Karadžoglua kojem je i sam kasnije posvetio svoje sjajne epose), ali zapravo prvu autorsku, samostalnu novelu naslovljenu »Ružno pače« objavio je 1944.
Uhićen i osuđen
Od 1950. kao izrazito angažirani intelektualac i socijalno osviješteni ljevičar Kemal je zbog »socijalističke propagande« prvi puta bio uhićen i utamničen. Po izlasku iz zatvora počeo je raditi u »Cumhuriyetu« gdje se ubrzo nametnuo kao jedan od najčitanijih autora. Sam je 1967. osnovao marksistički tjednik »Ant« i naravno ubrzo je ponovo bio uhićen i osuđen na višegodišnji zatvor, ali srećom ubrzo je bio pomilovan. Međutim, njegov je književni ugled sve više rastao tako da je 1973. postao prvim predsjednikom turskog sindikata pisaca i od toga doba nametnuo se kao jedan od najagilnijih i najoštrijih kritičara političke scene u Turskoj. Ni vojna hunta, ni policijska zastrašivanja, a ni prijetnje različitih militanata nisu ga mogle zaplašiti tako da je nakon interviewa za tjednik »Der Spiegel« 1995. bio osuđen na dvadeset mjeseci zatvora, ali vlasti se nisu usudile svoj naum provesti u djelo, jer su znali koliki međunarodni ugled Kemal uživa i da zapravo predstavlja moralnu vertikalu ne samo Turske, već predstavlja pravu instituciju koja svojim ugledom daleko pre(vazi)lazi granice vlastite zemlje.
U svom književnom laboratoriju, Kemal je ispisao jednu obimnu biblioteku, a ovom prigodom treba podsjetiti samo na njegova najznačajnija djela. Pored spomenutog romana »Ince Memed« (u kojem epskom snagom progovara o borbi siromašnih seljaka i veleposjednika) objavio je 1967. trilogiju »Druga strana planine« (misli na planinski lanac Taurus u čijem je podnožju odrastao) a potom trilogiju »Bez igdje ikoga«, te pred samu smrt dovršenu tetralogiju »Priča o jednom otoku« koja ima zasebnu vrijednost jer je među prvima u turskom društvu problematizirao teško povijesno nasljeđe tursko – grčkog rata (s početka 20.st.), masovnih progona i pogroma, internacija, etničkih čistki i nasilnih preseljenja koje su ostavili dubok trag na duši oba naroda.
Ostali romani, poput »Pobješnjelog mora« i »I ptice su odletjele« (1978.) tipične su za njegovo stvaralaštvo, jer kako kaže ugledni turski književnik i kritičar Elif Schafak: »Kemal zna majstorski izpreplesti suosjećanje, ljubav i bol i sve to zaogrnuti blagom ironijom ali i morbidnim smislom za humor i tako nam pokazati kako ništa nije toliko fantastično i potresno koliko ljudski život sam«. Osim toga Kemal se smatra rodočelnikom tzv. turskog seoskog romana; u njegovim djelima sve vrvi od nomada, gorštaka, osebujnih tipova koji ispod vanjske surovosti i grubosti skrivaju nježnu i suosjećajnu dušu; solidarni su i hrabri, ali i svirepi kada im se dirne u dostojanstvo. Mnogi taj pravac u turskoj literaturi nazivaju kemalizmom ili anadolskim romanom, jer najdublje i najotvorenije problematizira pitanja »anadolske duše kao središta turskog identiteta«. Uz to Kemala mnogi drže prvim modernim turskim autorom koji nije slijedio zapadne utjecaje, već je bez patosa, pričajući o snažnim individualcima i kolektivnim frustracijama izgradio suvremeni autentični turski književni izričaj a kao obrazac takvog pisanja kritika drži roman »Kad bi ubili zmiju« (1976.) kojeg ujedno mnogi drže njegovim najsnažnijim ostvarenjem.