Mostra

Debitantski film Hane Jušić: Život u začaranom obiteljskom krugu

Dragan Rubeša

Film »Ne gledaj mi u pijat« danas, uoči službenog otvorenja Venecijanskog festivala, ima projekciju za akreditirane novinare u sklopu programa Dani autora, a 2. rujna bit će prikazan za javnost, te još jednom  9. rujna



VENECIJA Nema tome tako davno da je potpisnik ovih redova napisao kako je krati film Sonje Tarokić »Tlo pod nogama« nešto najbolje što se hrvatskom filmu dogodilo u zadnjih desetak godina, pa i šire. No za razliku od Tarokić čije dugometražno krštenje još čekamo, Hani Jušić koja je s njome povremeno snimala u tandemu (»Pametice«, »Rođendan«) dogodio se dugoočekivani prvi dugometražni komad. Riječ je o filmu »Ne gledaj mi u pijat« koji na filmskom festivalu u Veneciji danas ima projekciju za akreditirane novinare u sklopu festivalskog off programa »Giornate degli Autori« (Dani autora).


Venecijanska Mostra inače službeno počinje večeras projekcijom mjuzikla »La La Land« redatelja Damiena Chazellea, a projekcija Jušićkina filma za javnost, na kojoj će biti predstavljena kompletna filmska ekipa, dogodit će se 2. rujna u dvorani »Perla« u 17 sati, što je i više nego idealan tajming. Je li se najveće i najugodnije iznenađenje Mostre dogodilo već na samom njenom početku?



U sklopu natjecateljskog programa Horizonti, jedan od dva natjecateljska  programa u Veneciji, bit će prikazana i manjinska hrvatska koprodukcija, kratkometražni igrani film redateljice Sare Kern »Sretno, Orlo!«. Ta slovensko-hrvatsko-austrijska koprodukcija govori o obiteljskoj drami koja počinje smrću bebe. Da bi svoju obitelj poštedio tuge, Orlo ukrade prijateljevog malog brata želeći ga odnijeti svojoj majci. Svjetska premijera filma kojeg je sufinancirao HAVC, održat će se 8. rujna u 17 sati u dvorani »Sala Giardino«. Sara Kern uz režiju potpisuje i scenarij, a glavne uloge odigrali su Tin Vulović, Primož Pirnat, Nina Ivanišin, Tin Marn, Nataša Živković, Borja Živković Jus i Rok Vihar. Producent je Rok Biček, koproducentice su Ira Cecić i Ivana Šimić Sedić, a uz njih hrvatsku ekipu filma čine i kostimografkinja Tina Pavlović te studio Šesnić & Turković. Produkciju potpisuje Cvinger film (Slovenija), a koprodukciju Kinorama (Hrvatska) i Zwinger Film (Austrija). U programu Horizonti najavljuju se nadolazeći svjetski trendovi i nova redateljska imena, a prikazuju se i filmove već etabliranih autora. Lani je u istoj sekciji najboljim kratkometražnim filmom proglašena »Belladonna« Dubravke Turić, a 2014. u sklopu istoga programa nagrađen je film »Takva su pravila« Ognjena Sviličića, koji je Emiru Hadžihafizbegoviću donio nagradu za najbolje glumačko ostvarenje.


Čemerna svakodnevica




Poput Tarokić, tako i Hana Jušić snima filmove o tijelima u prostoru. Zato bi se njen iznimni dugometražni debi na neki način mogao promatrati kao produžena ruka Tarokićkina kratkog filma »Tlo pod nogama«, samo što je mjesto radnje sada Šibenik, a ne Split, iako su urbani pejsaži oronulih zgrada i njihovih oguljenih fasada, te isprane sudbine njihovih stanara stisnutih u svojim premalim sobama i prostorijama itekako slični. Na to aludira i sam poster filma na kojem je njena junakinja stiješnjena između brata, oca i matere, kao da dijele isti krevet i istu intimu donjeg veša.



U programu »Dani autora« (Giornate degli autori/Venice Days) ove se godine prikazuje 11 naslova koji se odlikuju inovativnošću i originalnošću. Uz film Hane Jušić to su  »The war show« (Andreas Dalsgaard, Obaidah Zytoon, Danska, Finska Sirija), »La ragazza del mondo« (Marco Danieli, Italia), »Indivisibili« (Edoardo de Angelis, Italia), »Pariente« (Guilty men) (Iván d. Gaona, Kolumbija), »Heartstone« (Gudmundur Arnar Gudmundsson, Island, Danska), »Same Blod« (Sami blood) (Amanda Kernell, Švedska, Danska, Norveška), »Polina, danser sa vie« (Valérie muller, Angelin Preljocaj, Francuska), »Pamilya ordinaryo« (Eduardo Roy Jr., Filipini), »Hounds of love« (Ben Young, Australija) i »The road to Mandalay« (Midi Z,  Mijanmar, Tajvan Kina, Francuska, Njemačka).Bit će prikazano  još osam što kraćih, što dužih filmova, ali izvan glavnog programa »Dana autora«.


Čak u jednoj sceni Jušićkina komada, onoj u kojoj je obitelj okupljena oko stola, sin spominje prodaju obiteljskog terena koja bi riješila njihovu egzistenciju, što je ujedno i dominantni motiv »Tla pod nogama«, iako je u potonjem riječ o podjeli nasljeđene zemlje koja postaje začetak sukoba.


Sada je u prvom planu šibenska cura Marijana (glumi je anonimna Mia Petričević) koja sa svojom mizernom plaćom od 3000 kuna koju prima kao laboratorijska tehničarka, mora praktički prehraniti čitavu obitelj, uz dodatnu zaradu od čišćenja kuća u Zablaću, čiji ih vlasnici uglavnom koriste ljeti, kad se iz Amerike vrate na odmor.


Mater je isprana domaćica (neponovljiva Arijana Čulina čije se lice na plaži uokvireno u krupnom planu doima kao da ga je fotografirala Cindy Sherman). Autoritarni otac (Zlatko Burić) ostaje nakon moždanog udara prikovan za krevet i pretvoren u mumiju, te mu Marijana mora stalno mijenjati pelene, pa se majka seli u sobu koju kćer dijeli s nezrelim bratom (standardno sjajni Nikša Butijer) jer njen muž »smrdi ki sto kuga i kolera« (njegova obitelj doima se ponekad poput one iz Ivančićeve »Bilježnice Robija K«).


Zato motiv plastičnih kutija s hranom koje se protežu čitavim filmom postaje metafora njihove čemerne svakodnevice i njihovih obiteljskih patologija, pri čemu im se nemirna i gotovo mikroskopska kamera autoričine stalne snimateljice Jane Plećaš praktički uvlači pod kožu.



Redateljica i scenaristica: Hana Jušić Uloge: Mia Petričević (Marijana), Nikša Butijer (Zoran),  Arijana Čulina (Vjera), Zlatko Burić (Lazo), Karla Brbić (Anđela)Glazba: Hrvoje NikšićFotografija: Jana PlećašMontaža: Jan Klemsche Scenografija: Mathilde Ridder-NielsenKostimi: Katarina PilićMaska: Martina NovakovićZvuk: Roar Skau OlsenProducentica: Ankica Jurić TilićProdukcija: Kinorama, Beofilm (Danska) i HRTTrajanje: 105 minuta


Bez izlaza


Poput autoričinih kratkih filmova, tako je i u ovom filmu njen prosede hladan i sirov, s likovima koji stalno tragaju za ljubavlju, iako se u svojim dostatno animalnim porivima tek mogu zadovoljiti porcijom brzog seksa na morskim stijenama, poljupcem u kafiću ili džointom podijeljenim na zidiću ponad grada. Pri tome autorica odbija srljati u zonu loachovske emotivnosti, kao što joj ne pada na pamet svoditi junake na plošne karikature ili promatrati urbane krajolike u diskursu kvartovske mitologije. I nagla Marijanina odluka da ode u Zagreb i time otvori eventualnu novu životnu stranicu, pada u vodu, jer će natjerati šofera da zaustavi autobus tek nekoliko kilometara nakon Šibenika. Život se stalno vrti u začaranom obiteljskom krugu iz kojeg nema izlaza.  


U zadnje vrijeme često se spominje nekakva revolucija novog hrvatskog filma kojoj su prije svega kumovali autori poput Matanića (»Zvizdan«), Sviličića (»Takva su pravila«) i Ogreste (»S one strane«), a koji su svi odreda imali krštenje na prestižnim bjelosvjetskim festivalima. No čini mi se da je Hana Jušić svojim filmom pomela sve njih pred sobom. Uostalom, da neodoljiva glumačka debitantica Mia Petričević kojim slučajem živi u Francuskoj, nakon ovog filma postala bi »in« faca i mogla bi računati na reportažu u »Vogueu«, dok bi se autori poput Alaina Guiraudieja, Julie Ducournau ili Antonina Peretjatka naprosto otimali za nju.