Foto HŽ
Novi most preko Rječine, nakon rušenja željezničkog nasipa, posve će izmijeniti vizuru tog dijela grada
povezane vijesti
Rušenje željezničkog mosta preko Rječine i nasipa na Školjiću, uz izgradnju novog, 255 metara dugog željezničkog mosta, kao i četverotračnog podvožnjaka ispod željezničke pruge u Krešimirovoj ulici, na mjestu današnjeg dvotračnog, proširenje tunela Kalvarija, kao i uklanjanje čiavog niza pješačkih prijelaza preko pruge i izgradnja pothodnika ili nathodnika, samo su dio zahvata predviđenih projektom izgradnje dvokolosiječne željezničke pruge kroz Rijeku, točnije na relaciji Škrljevo – Rijeka – Jurdani, koji je HŽ Infrastruktura nedavno predstavila riječkoj gradskoj vlasti.
U prometu najranije 2031.
Na naš upit, iz HŽ-a Infrastrukture dobili smo prve vizualizacije nekih od najvažnijih objekata na novoj dvokolosiječnoj željeznici kroz Rijeku, zajedno s popisom zahvata koji bi trebali biti izvedeni. Pritom valja naglasiti da je HŽ Infrastruktura u fazi izrade glavnih projekata i ishođenja građevinskih dozvola modernizacije pružne dionice od Škrljeva do Rijeke i od Rijeke preko Matulja od Šapjana.

Tridesetak kilometara duga dionica, procijenjene vrjednosti od 350 milijuna eura, sastavni je dio šireg projekta izgradnje suvremene, dvokolosiječne pruge između Rijeke i granice s Mađarskom, u sklopu koje je planirana i izgradnja takozvane nizinske pruge između Karlovca i Rijeke. Natječaj za njenu izgradnju trebao bi, prema najavama ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, biti raspisan za otprilike godinu dana, a planirano trajanje radova je četiri godine, što znači da bi u promet mogla biti puštena najranije 2031. godine. Ovaj će zahvat, koji uključuje izgradnju ili rekonstrukciju čitavog niza stajališta i kolodvora na području Rijeke i okolice, ne samo omogućiti daljnji razvoj riječke luke, radi koje se u prvom redu gradi, nego i, prema odgovoru uprave HŽ-a Infrastrukture, omogućavanje bržeg premještanja transportne potražnje s cestovnog na željeznički promet, podizanje kvalitete prijevoza gradskih i prigradsko-regionalnih putnika grada Rijeke i njegovog šireg područja, uz rasterećenje cestovnog prometa na glavnim prometnicama grada, kao i smanjenje troškova transporta u cjelini te smanjenje troškova održavanja gradske cestovne infrastrukture.

IZ HŽ-a Infrastrukture navode kako će se u sklopu projekta, uz izgradnju novog kolosijeka, u potpunosti rekonstruirati postojeći kolosijek u duljini od 29,5 kilometara, uz modernizaciju i dogradnju elektroenergetskog podsustava te prometno-upravljačkog i signalno-sigurnosnog infrastrukturnog podsustava na dionici Škrljevo – Rijeka – Jurdani – Šapjane – državna granica i izgradnju nove zgrade Operativno upravljačkog centra za upravljanje prometom.
Uklanjanje prijelaza
U samom gradu i okolici predviđena je i rekonstrukcija šest postojećih kolodvora – Škrljevo, Sušak-Pećine, Rijeka, Opatija/Matulji, Jurdani i Šapjane, izgradnja sedam novih stajališta – Draga, Vežica, Školjić, Zagrad, Kantrida, Zamet i Martinkovac, i rekonstrukcija četiri postojeća – Krnjevo, Rukavac, Permani i Jušići. Nabrojili su i neke od najznačajnijih ostalih objekata koji će se graditi. To je već spomenuti most preko Rječine koji će posve izmijeniti vizuru tog dijela grada i otvoriti Vodovodnu ulicu prema Školjiću, na kojemu će biti izgrađeno jedno od stajališta u zanimljivom obliku kupole. Bit će izgrađena i 250 metara dugačka galerija između Križanićeve ulice i Bulevara oslobođenja, nova stajališta i kolodvori, a jedan od najzahtjevnijih zahvata bit će rekonstrukcija podvožnjaka u Krešimirovoj, kod Doma Sindikata, gdje će sva četiri prometna traka ove, vjerojatno najprometnije riječke ulice, prolaziti ispod željezničke pruge, a ne samo dva središnja, kao sada. Jednako zahtjevno bit će i proširenje tunela Kalvarija koji sada ima samo jedan kolosijek, a veliki doprinos sigurnosti pješaka bit će i već spomenuto uklanjanje svih pješačkih prijelaza preko pruge, uz izgradnju nathodnika i pothodnika za pješake.

»Ukupno je predviđena rekonstrukcija ili uklanjanje jednog mosta, 12 nadvožnjaka i 18 podvožnjaka, pet pothodnika i osam nathodnika, tri tunela, jedne galerije i 26 propusta, rekonstrukcija ili denivelacija 11 željezničko-cestovnih prijelaza i 15 pješačkih prijelaza te izgradnja novih građevina, jednog tunela, tri galerije, 17 pothodnika, četiri nathodnika i jednog vijadukta«, navode iz HŽ-a Infrastrukture.
Iz HŽ-a Infrastrukture ističu kako od početka pripreme projekata s Gradom Rijeka imaju partnerski odnos, s ciljem iznalaženja optimalnih rješenja unutar gradskog tkiva.
– Održan je velik broj radnih sastanaka pa je tako održan i radni sastanak na kojemu su prezentirana projektna rješenja određenih objekata (pothodnika, nathodnika, vijadukata…) koji će se izgraditi u sklopu rekonstrukcije, poručuju iz HŽ-a.

(Pri)gradska željeznica
Napominju i kako sadašnje vizualizacije prikazuju načelnu situaciju te da su u konačnom rješenju moguće izmjene zbog posebnih uvjeta gradnje, detaljnijih geodetskih snimki i svih ostalih inženjerskih izazova koji se mogu pojaviti prilikom izrade glavnih projekata.
Iz Grada Rijeke nam je potvrđeno kako im je iz HŽ-a Infrastrukture dostavljen prijedlog projekta izgradnje drugog kolosijeka, modernizaciju i obnovu na dionici željezničke pruge Škrljevo – Rijeka – Jurdani, koji bi trebao uvelike promijeniti i način funkcioniranja javnog gradskog prometa.
– Projekt je u skladu s koncepcijom i odredbama Prostornog plana uređenja grada Rijeke i Generalnog urbanističkog plana grada Rijeke kojim se definira nužnost razvoja kvalitetnog sustava javnog gradskog prijevoza kojemu se daje veći značaj u odnosu na individualni promet. Naime, prema koncepciji i odredbama GUP-a grada Rijeke, javni gradski prijevoz organizira se autobusima, a projekt gradsko-prigradske željeznice se pojavljuje kao novi dio sustava. Postojeća željeznička pruga u tom smislu je dobro položena unutar prostora grada, te se uz postojeća stajališta, koja treba prilagoditi novim potrebama, planiraju i nova. U konačnici, na području Rijeke bilo bi dvadesetak stajališta. Tamo gdje prostorne mogućnosti to dozvoljavaju, u neposrednoj blizini stajališta predviđaju se parkirni prostori za uspostavljanje park&ride sustava, stoji u odgovoru gradske uprave.

Što je do sada napravljeno
Do sada je na projektu, prema odgovoru iz HŽ-a Infrastrukture, izrađena Studija izvodljivosti, Studija ekonomske i financijske analize, Studija utjecaja na okoliš (SUO), pri čemu je ishođeno rješenje o prihvatljivosti zahvata za okoliš, te Idejni projekt, a ishođena je i lokacijska dozvola.

