Žene u logistici

Nikolina i Sandra: "Dokazale smo da znanje, odgovornost i odlučnost nemaju spol"

Life Native Team

Nikolina i Sandra, Foto: Ana Križanec

Nikolina i Sandra, Foto: Ana Križanec

Logistika, često percipirana kao "muško" područje, danas je sektor u kojem žene pokazuju da znanje i sposobnost ne ovise o spolu

Skladišta, željeznica, prijevoz tereta… Cijeli logistički sektor nekada je gotovo u potpunosti pripadao muškarcima, no današnji svijet logistike mijenja pravila igre.


Sve više žena preuzima ključne uloge u transportu, skladištenju i upravljanju opskrbnim mrežama, pokazujući da ovo nije “muški biznis”, već posao u kojem odlučuju sposobnost i znanje.


Najbolji primjer toga su naše sugovornice iz riječkog tima ENNA grupe, Nikolina Tomičić i Sandra Vučinić. Dočekuju nas u svom uredu u Verdijevoj ulici, pozdravljaju čvrstim stiskom ruke dok dolazimo na razgovor o promjenama koje razvoj logističkog sektora već donosi i što će donijeti Rijeci u budućnosti.


“Rast željezničkog prometa, digitalizacija i jačanje intermodalnih lanaca čine logistiku jednom od najdinamičnijih industrija u Hrvatskoj.


No, uz tehnološke promjene, događaju se i one društvene pa sve veći broj žena preuzima važne uloge u sektorima koji su se donedavno smatrali ‘muškim područjem’, kaže Nikolina, starija stručna suradnica za intermodalni prijevoz u kompaniji ENNA Logic.



Nikolina Tomičić, starija stručna suradnica za intermodalni prijevoz u kompaniji Enna Logic

Logistika je srce svake uspješne operacije


Njezini je karijerni put započeo završetkom diplomskog studija logistike i menadžmenta u pomorstvu gdje se prvi put susrela s kompleksnošću i dinamikom logistike. 


“Karijeru sam započela u pomorskoj agenciji, radeći kao koordinator posade što je zahtjevan i odgovoran posao u kojem je svaki detalj važan, a uspjeh ovisi o preciznosti, odgovornosti i koordinaciji više strana; brodara, lučkih vlasti i samih pomoraca”, priča nam Nikolina. 


Dodaje da ju je rad u takvom okruženju naučio koliko je svaka minuta važna, koliko komunikacija može utjecati na uspjeh operacije te koliko su važni sistematičan pristup i sposobnost brzog rješavanja problema. 


Upravo to iskustvo pokazalo joj je da je logistika srce svake uspješne operacije, bez obzira je li riječ o ljudima ili robi. Nakon što se pridružila timu Enne Logic u Rijeci, usmjerila se na intermodalni prijevoz.


Riječ je o obliku transporta koji kombinira više vrsta prijevoza (npr. željeznički, cestovni i pomorski), a pri tome teret u istoj transportnoj jedinici, primjerice kontejneru, ostaje od početka do kraja puta.


“To je izuzetno učinkovit, ekološki prihvatljiv i organizacijski zahtjevan način prijevoza, u kojem koordinacija ima presudnu ulogu”, pojašnjava Nikolina. 



Nikolina smatra da je logistika srce svake uspješne operacije, bez obzira radi li se o ljudima ili robi

Dokazivanje znanjem i predanošću


Jednaku predanost poslu i ljubav prema logistici dijeli i njezina kolegica Sandrazamjenica voditelja operative u kompaniji ENNA Transport.


Riječ je prvom hrvatskom privatnom cargo prijevozniku koji zapošljava više od 200 ljudi u Hrvatskoj i regiji te ima tvrtke u Srbiji, Sloveniji i Mađarskoj. ENNA Transport u floti trenutno ima 17 lokomotiva te je ključni prijevoznik tereta s novog kontejnerskog terminala Rijeka Gateway.


Sestrinska logistička tvrtka ENNA Logic ujedno je i suvlasnik Rijeka Gateway terminala, dok riječki ENNA tim ukupno broji više od 40 zaposlenih. Zbog rasta poslovanja, ENNA Transport gotovo stalno ima otvorene natječaje za radna mjesta strojovođa, dispečera i pregledača vagona. 


Sandra svoj poslovni put opisuje kroz početke iz 2002. godine te kroz iskustvo na poslovima vezanim za vožnju i popis vlakova.


Važan korak u njezinom razvoju bila je prilika za prelazak u privatni sektor na poziciju dispečera 2018. godine, a od 2022. dio je Enne Transport gdje nastavlja graditi karijeru u području željezničke logistike.


I ona se slaže s time da se logistika dugo vremena doživljavala kao “muški svijet”, no pojašnjava da joj je od početka bilo važno dokazati se znanjem i predanošću. 


“Kada pokažeš stručnost i odgovornost, spol prestaje biti prepreka i ostaju samo rezultati. Vjerujem da žene u logistici donose ravnotežu, drugačiji način razmišljanja i svjež pogled na rješavanje izazovu”, kaže Sandra.


Dodaje i da je u ENNA timu jedino važno da svi “povuku” u istom smjeru i odrade posao kako treba. Mišljenja je da upravo takvo okruženje može biti dobar poticaj ženama da se okušaju u tom, kako sama opisuje, zanimljivom i dinamičnom poslu. 



Sandra Vučinićzamjenica voditelja operative u kompaniji ENNA Transport

„Mladim ženama bih poručila da se ne boje izazova, ovaj posao traži snagu i upornost, ali pruža veliko zadovoljstvo kad vidiš rezultate svog rada. Logistika nudi prostor za napredak svima koji su spremni učiti i preuzeti odgovornost”, smatra Sandra. 


Nikolina se pritom nadovezuje podatkom da je njezin tim od 2021. godine, kada je ona započela s radom i kada ih u odjelu bilo troje, narastao na ukupno osam članica. 


„Nije to bila svjesna odluka da prevagnu žene, jednostavno se tako poklopilo”, dodaje uz smijeh i poruku da su i muškarci, naravno, dobrodošli. Priznaje da je u početku najveći izazov bio dobiti povjerenje kolega u industriji, ali naglašava da kvalitetan rad brzo ruši svaku predrasudu.  


Nikolina i Sandra jasne su u tome što žene donose logistici 

Željeznica postaje pravi oslonac održive logistike


S obzirom na zadovoljstvo i sreću koja izvire iz naših sugovornica dok pričaju o svojim karijerama u ovom sektoru, zanimalo nas je koje su prednosti željeznice u odnosu na druge oblike transporta te zbog čega željeznica postaje sve važnija. 


Nikolina smatra da željeznički prijevoz nudi idealnu kombinaciju ekonomičnosti i pouzdanosti. Premda su cestovni i pomorski prijevoz brži u određenim segmentima, željeznica ima ključnu ulogu u intermodalnom lancu, osobito kada govorimo o smanjenju emisija CO₂ i rasterećenju cestovne infrastrukture. 


Posebno je to važno na području Rijeke koja je prometno i gospodarsko središte Kvarnera, s turističkim mjestima u svojoj blizini u kojima su velike gužve u turističkoj sezoni.


Naše sugovornice smatraju da je upravo zato željeznica optimalno rješenje jer omogućuje kontinuiran, učinkovit i održiv transport bez opterećenja cestovne mreže. 


“Trenutno ENNA Transport iz Rijeke prometuje s četiri do pet vlakova dnevno, a svaki vlak koji prevezemo znači 50 kamiona manje na cestama. Tako ne samo da činimo promet učinkovitijim, već i doprinosimo ekološkoj održivosti“, kaže Sandra.


Da željeznica doprinosi zaštiti okoliša potvrđuju i podaci Europske komisije.


Naime, sektor prometa odgovoran je za četvrtinu emisija stakleničkih plinova u EU, no na željeznicu otpada samo 0,5 % emisija povezanih s prometom u EU i zbog toga Europska unija promovira željeznički promet kao održiv i siguran oblik prijevoza.



Novi terminal donosi razvoj


Naše sugovornice uvjerene su da suvremena željeznica u kombinaciji s lukom može Rijeku profilirati u važan logistički hub što će imati pozitivan učinak na cijelu riječku regiju i šire. 


“Povećava se broj projekata, klijenata i partnera s kojima surađujemo. Rijeka ima sve preduvjete da postane središnje čvorište za intermodalni prijevoz u ovom dijelu Europe i mi smo ponosni što svojim radom doprinosimo tom procesu”, kaže Nikolina. 


Sandra pak dodaje da Rijeka danas ima iznimno važnu ulogu u regionalnoj logistici, a ogromni potencijal za daljnji razvoj daje joj geostrateški položaj – spoj Jadrana s europskim prometnim koridorima.


Dodatni poticaj razvoju bila bi i izgradnja nizinske pruge do Zagreb, jer sadašnja pruga je jednokolosiječna i ima jedan od najvećih nagiba na željeznici u Europi.  


“Kroz rad Enne Transport i drugih tvrtki unutar ENNA grupe, Rijeka se sve više pretvara u moderno logističko čvorište koje povezuje željeznicu, luku i cestovnu infrastrukturu.


Novi terminali i ulaganja u željezničke kapacitete otvaraju prostor za učinkovitije i ekološki prihvatljivije tokove robe prema istočnoj, srednjoj i zapadnoj Europi”, pojašnjava Sandra. 


Dodaje da je ono najbitnije za sve u Rijeci i okolici da se ovakvim razvojem otvaraju i nova radna mjesta. 


“Primjerice, zbog širenja poslovanja i otvaranja novog Rijeka Gateway terminala, naš riječki ured se u protekle dvije godine povećao za četiri puta, s devet na 42 djelatnika”, pojašnjava Sandra i dodaje da novi terminal otvara i perspektivu rasta cijele riječke regije, kroz otvaranje radnih mjesta u srodnim i pratećim uslugama.


ENNA Transport trenutno ima otvorene natječaje za radna mjesta:

Strojovođa (m/ž)


Dispečer željezničkog prijevoza (m/ž)


Pregledač vagona (m/ž)


Pregledač vagona – pripravnik (m/ž)


Natječaji su otvoreni do 1. prosinca 2025.., a više informacija o prijavama može se pronaći na web stranici ENNA Transport


“Dokazale smo se da znanje, odgovornost i odlučnost nemaju spol”, kaže Sandra

Koordinacija i koncentracija


S obzirom na količinu odgovornosti koju nose tijekom radnog vremena, ali i opseg posla općenito, zanimalo nas je kako im izgledaju tipični radni dani na što obje složno kažu da tipičnog dana nema jer je sve doista dinamično.
Primjerice, kod Sandre sve ovisi o koordinaciji, a glavni fokus je komunikacija između HŽ Infrastrukture i operativnog tima na terenu. 


“U svakodnevnom radu pratim i usklađujem raspored za 17 lokomotiva, organiziram smjene strojovođa i pregledača vagona te brinem da sve ide po planu. Nema tipične smjene i svaka odluka mora biti pravovremena”, pojašnjava zamjenica voditelja operative Enne Transport u Rijeci. 


Nikolinin pak radni dan započinje planiranjem vlakova i provjerom svih potrebnih informacija, od rasporeda, do kapaciteta i zahtjeva klijenata.


Slijedi komunikacija s terminalima, organizacija dokumentacije i praćenje realizacije prijevoza. Pojašnjava da im u poslu svaki dan donosi nove izazove, ali i da je upravo ta dinamika ono što logistiku čini zanimljivom.


Naglašava da je u tome svemu apsolutno ključna komunikacija jer bez jasne i brze razmjene informacija između dispečera, terminala i klijenata, lanac jednostavno ne funkcionira. 


“Naš posao često zahtijeva donošenje odluka ‘u hodu’, pa povjerenje i dobra suradnja među kolegama čine razliku između problema i rješenja“, dodaje Nikolina i pojašnjava kako klijentima nude  prilagođena korisnička rješenja uzimajući u obzir čimbenike poput vrste tereta, volumena i odredišta. 


ENNA Logic kao aktivan sudionik transformacije

Nikolina komentira da Hrvatska uživa iznimno povoljan geostrateški položaj, a Rijeka, s lukom koja se oslanja na bogatu tradiciju, moderne infrastrukturne kapacitete i ambiciozne projekte za budućnost, postaje i nastavlja se razvijati kao ključno logističko središte regije.


Pojašnjava da će ulaganja u infrastrukturu, a posebno izgradnja nizinske pruge, omogućiti bržu isporuku robe, manje zastoja i bolje povezivanje s kontinentalnom Europom. 


“Vjerujem da će ta ulaganja, zajedno s razvojem digitalnih sustava i intermodalnih kapaciteta, u potpunosti transformirati način na koji gledamo željeznički prijevoz.


Naš cilj u ENNA Logic ostaje isti, biti aktivni sudionici te transformacije, kontinuirano uvoditi nove tehnologije i pokazivati da su predanost, profesionalnost i timski rad temelj svakog uspjeha”, dodaje.


Digitalizacija logistike


Nikolina pojašnjava da je i digitalizacija u potpunosti promijenila način na koji funkcioniraju, od praćenja vlakova i robe do komunikacije s partnerima, a posebno s pojavom projekta Rijeka Gateway, tehnološki procesi u njihovom poslovanju doživjeli su značajan iskorak.


Uz korištenje suvremene tehnologije, kao što je GPS praćenje vagona i lokomotiva, svi sudionici u lancu u svakom trenutku mogu pratiti kretanje vlaka, odnosno tereta što smanjuje rizik od gubitaka ili pogrešaka.


“Da bi se ubrzali operativni procesi i smanjile mogućnosti pogrešaka, u Enni Logic puno ulažemo u digitalna rješenja koja omogućuju brže donošenje odluka i veću transparentnost.


Proces digitalne transformacije još uvijek traje, jer tehnologija u logistici neprestano napreduje, a mi želimo biti u samom vrhu tih promjena”, objašnjava Nikolina, dodajući da “pametna logistika” više nije budućnost već je oni i primjenjuju. 


Njezine riječi potvrđuje i Sandra, koja ističe da su tehnologija i digitalizacija u potpunosti promijenile način na koji danas rade u logistici, čineći praćenje vlakova, planiranje kapaciteta i komunikaciju s klijentima bržom i preciznijom.


“Ipak, ljudski faktor i dalje ostaje ključan jer ni najbolja tehnologija ne može zamijeniti iskustvo i prosudbu na terenu”, zaključuju naše sugovornice. 


*Sadržaj nastao u suradnji s partnerom ENNA grupom.