FOTO: iStock
Od vizije dizajnera do viralnog Reela – otkrivamo kako se rađaju trendovi koji preplave društvene mreže i ormare, te zašto im je tako teško odoljeti
povezane vijesti
Jeste li se ikada zapitali zašto odjednom svi nose istu torbu, iste traperice ili isti ton žute boje? U jednom trenutku naš feed preplave slike istog komada, a mi se zateknemo kako pretražujemo online trgovine i klikamo „dodaj u košaricu“.
No, iza tog prividnog slučajnog vala stoji pažljivo isprepletena mreža dizajnera, influencera, algoritama i – ljudske psihologije.
Sve počinje s idejom
Većina trendova rađa se u glavama dizajnera. Inspiraciju pronalaze u umjetnosti, arhitekturi, glazbi, pa čak i u društvenim promjenama. Nova silueta, neobičan kroj sakoa ili neočekivana kombinacija boja prvo se pojavljuju na modnim pistama. U početku djeluju elitno i udaljeno od svakodnevice, no upravo odatle kreću mnogi valovi koji kasnije preplave high street ponudu.
No, trendovi ne nastaju samo u modnim kućama – jednako ih često potaknu i ulične subkulture. Skateri 90-ih, rejveri 2000-ih ili današnja TikTok generacija – ono što se nosi „na ulici“, uskoro završi na pistama i policama trgovina.
Tko širi trendove
Da bi trend uopće postao vidljiv, trebaju mu ambasadori. Nekada su to bile slavne osobe s naslovnica časopisa, danas su to influenceri i content kreatori. Oni su novi nositelji stila – kombiniraju, objavljuju i označavaju brendove, pretvarajući jedan look u globalni fenomen. Brendovi to dobro znaju i grade cijele priče i zajednice oko jednog proizvoda.
Društvene mreže kao modni turbo
Instagram, TikTok i Pinterest postali su glavni ubrzivači trendova. Dovoljni su jedan viralni video, hashtag ili zvuk i svi žele isti komad odjeće. Fast fashion industrija zatim sve to pretvara u pristupačne verzije koje u rekordnom roku dolaze u trgovine. Rezultat? Trendovi postaju brži, kraći i dostupniji svima.

FOTO: iStock
Psihologija trenda
Zašto uopće sudjelujemo u toj beskrajnoj utrci? Odgovor leži u psihologiji.
- Zajedništvo: nošenje trendi komada poručuje – „ja sam dio toga“.
- Samoprezentacija: moda je alat kojim izražavamo tko smo – danas minimalistični, sutra razigrani, prekosutra buntovni.
- Dopamin i nagrada: novi komad, nova energija – kupnja postaje mali emocionalni poticaj.
- FOMO: strah od propuštanja (Fear of Missing Out) tjera nas da želimo ono što svi imaju.
Tamna strana modne brzine
Koliko brzo trendovi nastaju, toliko brzo i nestaju. Komad koji danas vlada društvenim mrežama, već iduće sezone može postati „out“. U toj dinamici balansiramo između želje za novim i sve brže potrošnje.
Na kraju, modni trendovi nisu samo rezultat kreativnosti i marketinga, već i ogledalo društva. Oni pokazuju našu potrebu za pripadanjem, izražavanjem i promjenom. Jer moda nikada nije bila samo odjeća – ona je, zapravo, način na koji nosimo svoj identitet.