
Foto Marko Gracin
Autorica pojmu vremena pristupa i obrađuje ga vodeći se raznim filozofskim, znanstvenim i duhovnim konceptima
povezane vijesti
Vremenska je konstanta nedokučiva, izmiče jednome i(li) konačnom određenju, pa ga usprkos znanstvenim pokušajima razgradnje pojedinac doživljava subjektivno, kao nešto što se ciklički odvija. Upravo zbog njegove nedokučivosti i njegove prisutnosti u našoj zbilji, vrijeme u umjetnosti posebice je plodna tematska podloga; ono može biti i motiv i materijal, prostor za promišljanje. A upravo je tako u svojim radovima okupljenim u Galeriji Jurja Klovića novootvorenom izložbom »(Meta)fizika vremena/(Un)reality of time – Između trenutaka i vječnosti« o njemu promišljala autorica Dubravka Kanjski, kojoj je vrijeme beskonačno interpretacijsko polje, ili, riječima kustosice Jasne Rodin, umjetnica tom fenomenu pristupa vođena filozofskim, znanstvenim i duhovnim koncepcijama, ali prije svega vlastitim osobnim doživljajem.
Apstraktni oblici
Kao inspiracija u umjetnosti, vrijeme kao tema za Dubravku Kanjski, govori kustosica izložbe i autorica predgovora mr. sc. Jasna Rodin, »ima poseban značaj, ona joj pristupa i obrađuje vodeći se raznim filozofskim, znanstvenim i duhovnim konceptima, no više od toga svojim osobnim promišljanjem i priklanjanjem apstraktnim oblicima koji u svojoj osnovi nose jednu subjektivnu dimenziju i određenu vezu s prirodom i drevnim poimanjem njegovog značenja«.
– To vrijeme kod Dubravke ne teče linearno, ono se mijenja dinamično, sukladno, ponekad stoji i nestaje. Znanost potvrđuje: vrijeme nije apsolutno. Teorija relativnosti briše granice između sadašnjosti i budućnosti. Kvantna fizika lomi pojam linearnosti. Vrijeme u svemiru može savijati, vrtjeti se u petlje, nestajati i vraćati se. Ništa ga ne prisiljava da ide samo naprijed. U vizijama, snovima, meditacijama i svakodnevnim fenomenima, poput déjà vua, naziremo da se vrijeme zna poigravati nama. Vede govore o cikličkom vremenu. Istočnjačke mudrosti tvrde: prošlost, sadašnjost i budućnost već jesu – sve odjednom, sve istovremeno, a ipak moderni čovjek današnjice ima sve manje i manje vremena, ističe kustosica.
»Sagledavajući vremensku sveukupnost, poimanje života, beskonačnost svemira i ritmične koncentrične zbilje«, pojašnjava dalje, »umjetnica je propituje načinom likovnosti, nevizualnim strukturama dajući trag, osjećaj i energiju«.
– Dojam razmišljanja raste i pretače se u sasvim različitim, ali i suptilno povezanim sklopovima, a sam odabir tematike naglašava sposobnost sagledavanja slojevitosti i kontemplacije umjetničkog razmišljanja. Putem digitalnog crteža »Trajanje« umjetnica bilježi sekunde, minute pokreta, ponavlja ih ritmično usklađene s otkucajima srca, u balansu disanja, paralelnom doživljaju njegovog sagledavanja i istovjetnom tragu njegovog zapisa. Taj trenutak nastanka tog jednostavnog prizora uvijek je isti, izveden u metronomskom taktu koji iznova nastaje i nestaje sa završetkom. Taktu koji se može uvijek iznova ponoviti, vratiti na početak, usporiti ili ubrzati, u mjeri slobodnoj od opće zadane vrijednosti sata i njegovog protoka, tumači Rodin.
Složena slagalica
»Specifičnosti novih medija tehnologije«, razlaže, »pružaju joj mnoštvo mogućnosti aktiviranja pokreta, oslobađanje misli unutar likovnog djelovanja, no budući da je ta slika i stvarna materijalna činjenica, ona djeluje svojom vizualnom pojavnošću i prostornošću, složenom slagalicom, u osnovi sličnom, ali sasvim različitom«.
– Taj ciklički karakter vremena još više je razrađen u seriji radova »Nelinearno vrijeme«. Sam trag markera na papiru koncentričnim krugovima, spiralama, zrakama i linijama priziva osjećaj ulaska u neke druge dimenzije, snovitih i kaotičnih gibanja. Rukopis autorice ovdje najviše dolazi do izražaja te je vidljiva vještina i lakoća stvaranja, dojmljivost linija koje vrlo jednostavno tvore tamninu i vrtloge, miješaju se i teku, lagane poput niti ili zbijene u slapovima crnila. Sam doživljaj njezinog razmišljanja multiplicira se u objektima, zrcalni put laserski ugraviranih tragova tvori dijalog vremenskih susreta sadašnjosti i prošlosti, nagovještaj budućnosti, jer sve je sažeto u istom trenutku postojanja. Put nas vodi u beskraj, u beskonačnost horizonta sazdanu od projekcija i imaginarnog širenja, uhvaćenih misli u ples čvorova i crvotočina, teorijski mogućih i fizički nelogičnih, kaže Rodin.
Fluidni tok
»I dok u filozofiji mislioci poput Kanta, Husserla i Bergsona razotkrivaju vrijeme kao subjektivnu strukturu svijesti«, objašnjava kustosica izložbe, autorica Dubravka Kanjski »propituje ono koje ne teče izvana, već iznutra, u nizu trenutaka koji se prepliću, izranjaju iz pamćenja i slute budućnost«.
– To je fluidni tok, osobna »durée«, nesvodiva na brojke sata i minute, on je poput zlatnog reza, savršenog omjera mogućnosti rasporeda latica u cvijetu, sjemenki suncokreta, školjke, grane drveća i spiralne galaksije. Putem ogledala, umjetnica lom svjetlosti pretvara u novu cjelinu, a cjelina postaje privid, iz jedne slike stvarajući četiri odsječka. U središtu forme je zlatna spirala, geometrija rasta i reda, rođena iz plamena voštanice (»Zlatni rez, zašto je tako iracionalan«). Taj plamen, uhvaćen fotografijom i digitalno preoblikovan, postaje trag nevidljive arhitekture svijeta. Prostor i vrijeme zrcale se jedno u drugome, poput finog tkanja stvarnosti koje u omjeru Phi otkriva dah nečeg većeg. Ovdje je forma pokret, a slika iskustvo koje se mijenja s pogledom i s promatračem. Umjetnost na ovoj izložbi ne pokušava odgovoriti na pitanje »što je vrijeme«, već nas poziva da ga osjetimo. Svaka slika, instalacija, zvuk ili pokret istražuje njegovu slojevitost: ponekad ga usporava do vječnosti, ponekad razbija na fragmente, zaključuje Rodin.
O umjetnici
Autorica Dubravka Kanjski djeluje u statusu samostalne umjetnice. Likovnom umjetnošću bavi se niz godina, a od 2001. izlaže redovito. Svoj dosadašnji stvaralački put predstavila je na 25 samostalnih te stotinjak skupnih i selektiranih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu (Češka, Italija, SAD, Japan). Diplomirala je pedagogiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Dobitnica je više nagrada, pohvala i priznanja stručnih žirija na likovnim i fotografskim natječajima od kojih se izdvajaju druga nagrada na 5. Hrvatskom triennalu akvarela 2010., pohvale stručnih žirija na Drugom salonu umjetnosti minijature 2018. i Rijeka mini artu 2020., nominacija za nagradu »Ivo Kalina« 2021. te nagrada »Viktor Hreljanović« 2024. godine. Djela joj se nalaze u javnim fundusima i privatnim zbirkama. Članica je HDLU-a Rijeka i Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika. Živi i stvara u Crikvenici.