LOŠ UZOR ZA SUSJEDE

Mađarska se guši u huškačkoj kampanji Viktora Orbana. Izbori tek u proljeće a vladajući već upucali milijune javnog novca da zadrže vlast

P. N.

REUTERS/Bernadett Szabo

REUTERS/Bernadett Szabo

Lica 22 novinarki i novinara mađarskih medija kritičnih prema vlastima osvanula su na FB videu mađarskog premijera pod naslovom "Glavni proizvođači lažnih vijesti", huškački ton vlasti prema kritičarima i marginaliziranim skupinama postaje sve bezobzirniji. Hoće li na parlamentarnim izborima Orban konačno (pro)pasti ili zadržati vlast, mogući odgovor ima jedan mađarski medijski ekspert



Autoritarni mađarski premijer Viktor Orban nastavlja zaoštravati javni diskurs i u vlastitoj zemlji a ne samo na europskoj sceni u čemu nije bio pošteđen ni hrvatski susjed u nedavnoj eskapadi Orbanovog šefa diplomacije. Orbanova vlada unatoč građanskim prosvjedima nastavlja s huškanjem na kritičare, prije svega na preostale neovisne novinare i medije iako tek predstoji najžešća faza predizborne kampanje. Parlamentarni izbori tek su u proljeće iduće godine.


Mada Orbanova nacionalistička vlast predvođena strankom Fidesz većinu mađarskih medija čvrsto drži pod kontrolom već sada su vladajući na vanjsko političko oglašavanje potrošili nekoliko milijuna eura – i to samo na Facebooku, piše Deutsche Welle.


Trenutno stanje javne rasprave u Mađarskoj dobro se može očitati s ploče prikazane u Facebook-videu premijera Orbana.  Pod naslovom „Glavni proizvođači lažnih vijesti“ nalaze se lica 22 nepoželjnih novinarki i novinara mađarskih medija, među njima i medijskih partnera DW-a. Popisi nepoželjnih osoba ili medija nisu novost u Orbanovoj zemlji kojom se sve autoritarnije upravlja: tako se i jedan autor DW-a već ranije pojavio na „popisu neprijatelja“ jednog provladinog lista. No, sada, ton napada postaje sve grublji i agresivniji iako je do parlamentarnih izbora još više od pola godine.


REUTERS / Bernadett Szabo

REUTERS / Bernadett Szabo


Samoubojstvo linčovanog šefa policije




Nedavno je samoubojstvo načelnika policije u južnomađarskom gradu Hodmezövasarhelyju šokiralo javnost. Nekoliko dana ranije osobno ga je napao Fideszu blizak lokalni list, nakon što je odobrio održavanje prosvjeda kritičnog prema vladi. Na skupu je bilo i poziva na nasilje. Nije jasno u kojoj je mjeri tragična smrt povezana s javnim napadima – ali uklapa se u sliku zemlje u kojoj se političke rasprave vode sve ogorčenije.


-Već dugo svjedočimo kako javni diskurs postaje sve agresivniji: politika stalno stvara slike neprijatelja, dehumanizira skupine i preplavljuje javnost propagandističkim porukama – financiranim iz poreznih prihoda, upozorava za DW pravni i medijski stručnjak Gabor Polyak s Eötvös Lorand sveučilišta u Budimpešti.


„Nervni otrov propagande“


Protiv huškačke kampanje je prije tjedan dana na ulice Budimpešte izašlo najmanje 50.000 građana, prema procjenama organizatora. Pod motom: „Zraka! – Zauzimanje za slobodan javni prostor i čistu javnu debatu“ na nadstranački skup pozvao je kazališni kolektiv Loupe. Na pozornici su govorili kulturni radnici poput komičarke Edine Pottyondy, koja je upozorila na to da vlada „nervnim otrovom propagande” kontrolira javnu raspravu.


Povod za prosvjede bile su, prema osnivaču Loupea Tamásu Lengyelu, sveprisutni vladini plakati kojima se već više od deset godina huškaju protiv uvijek novih neprijatelja – od izbjeglica do ukrajinskog predsjednika Volodimira Zelenskog.


-Milijarde poreznih sredstava troše se na dezinformacije i propaganda. Stoga smo došli na ideju učiniti nešto protiv tih plakata.“, kaže Lengyelu za DW.  Rezultat prosvjednih aktivnosti do sada: peticija s više od 200.000 potpisa te inicijativa za referendum o zabrani poruka mržnje u javnom prostoru. Lengyel i njegovi suradnici sada čekaju odluku mađarske izbornog povjerenstva.


REUTERS/Marton Monus

REUTERS/Marton Monus


Kult ličnosti online i offline


Samo nekoliko kilometara dalje od demonstracija koje je organizirao Loupe, premijer Viktor Orban je dan ranije na jednom neslužbenom predizbornom događaju ponovno upozorio na navodne neprijatelje Mađarske. Postoje stranke, nevladine organizacije i mediji, rekao je premijer, „koji samo čekaju da provedu upute iz Bruxellesa…”. Oni su odgovorni za agresiju i kampanje klevetanja protiv kršćanskih i nacionalnih umjetnika, medija i stranaka, dio je


Na istom je događaju Orban snimio selfie s autorom jednog ekstremno desnog bloga, na kojem se oporbenog vođu Pétera Magyara redovito naziva stjenicom. Magyarova stranka Tisza, prema aktualnim ispitivanjima, ima dobre šanse da na parlamentarnim izborima u proljeće 2026. pobijedi, te je stoga na meti medijskog aparata Fidesza.


Orbanu tepaju nadimkom “Don Veto”


U medijski vladin aparat upregnuti su i provladini blogovi i influenceri kod kojih se premijer posljednjih mjeseci češće osobno pojavljuje. Tako primjerice i na YouTube-kanalu repera i Orbanova obožavatelja Lászla Pityingera, zvanog „Dopeman“. On desno-populističkog šefa vlade pohvalno naziva „Don Veto“ – aludirajući na mađarsku politiku blokiranja u Europskoj uniji i na fiktivnog mafijaškog bossa Dona Vita Corleonea iz filmskog serijala „Kum”.


To što se premijer sada češće osobno pojavljuje u ovom medijskom prostoru jest doduše novina u ovoj predizbornoj kampanji, kaže stručnjak Gabor Polyak. „No tko vjeruje da Fidesz u digitalnom prostoru zaostaje, ne shvaća realnost.“, upozorava Polyak.


Studija budimpeštanskog think-tanka Political Capital pokazuje da je u Mađarskoj od siječnja do kolovoza 2025. potrošeno oko 5,6 milijuna eura na političko oglašavanje samo na Facebooku – 85 posto toga od strane provladinih aktera. U takozvanim tradicionalnim medijima prevlast Fidesza još je očitija.


Reuters

REUTERS/Bernadett Szabo


Orbanovo Medijsko (c)vijeće


Državna medijska ustanova MTVA, koju je Orban već odavno doveo na svoj kurs, u prvih šest mjeseci ove godine dobila je javna sredstva u visini od oko 80 milijardi forinti (oko 205 milijuna eura). Brojni privatni portali vijesti i regionalne novine čvrsto su u rukama poduzeća bliskih Fideszu, a najvažnije državno nadzorno tijelo, Medijsko vijeće, popunjeno je stranačkim prijateljima.


I zbog toga se nevladina organizacija Reporteri bez granica (RSF) žali na politički, ekonomski i regulatorni pritisak  na slobodne medije. U indeksu slobode tiska RSF-a Mađarska se trenutno nalazi na 68. mjestu od 180 zemalja. Kada je Orban 2010. preuzeo svoj drugi mandat nakon četiri godine oporbe, bila je još na 23. mjestu.


Kako bi se slobodni mediji u zemljama poput Mađarske bolje zaštitili, EU je nedavno donijela novi zakon – European Media Freedom Act. Za njegovu provedbu Bruxelles je, međutim, ovisan o državama članicama – a mađarska je vlada već podnijela tužbu protiv njega Europskom sudu pravde.


REUTERS/Lisa Leutner

REUTERS/Lisa Leutner


Poboljšanja još nema na vidiku


S obzirom na medijske odnose snaga i ukopane pozicije, u dogledno vrijeme se ne očekuje popuštanje huškačkog diskursa u javnom prostoru. Medijski stručnjak Gabor Polyak tu osobito vidi odgovornost vladajuće stranke, koja je stalno eskalirajuću retoriku učinila svojom srži: „Mi ovdje praktički već deset godina živimo u trajnoj predizbornoj kampanji, stranka ne zna funkcionirati drukčije.“


U mjesecima do izbora u proljeće 2026. Polyak stoga računa s daljnjim zaoštravanjem diskursa – to će biti vrlo glasno, agresivno i brutalno razdoblje, upozorava Polyak za DW.