ISTARSKI IPSILON

Od danas u prometu obje cijevi tunela Učka, završila obnova vrijedna 25 milijuna eura

Marinko Glavan

Foto Gordana Čalić Šverko

Foto Gordana Čalić Šverko

Rekonstrukcija stare cijevi tunela Učka jedan je od najkompleksnijih infrastrukturnih zahvata na Istarskom ipsilonu



Danas će u promet biti puštena stara cijev tunela Učka, nakon provedene obnove vrijedne 25 milijuna eura, čime će promet u svakoj od dvije tunelske cijevi teći u samo jednom smjeru.


Obnova stare cijevi bila je nužna jer više nije zadovoljavala sigurnosne standarde Europske unije, točnije Direktivu 2004/54/EC, koja definira minimalne tehničke uvjete za cestovne tunele u transeuropskoj mreži duže od 500 metara i sigurnosne sustave koje moraju imati svi cestovni tuneli u transeuropskoj mreži.


Modernizacija je obuhvatila bolju ventilaciju, novu rasvjetu, protupožarnu zaštitu, sustave za nadzor i komunikaciju te probijanje novih evakuacijskih izlaza.


Obimni radovi




Rekonstrukcija stare cijevi tunela Učka jedan je od najkompleksnijih infrastrukturnih zahvata na Istarskom ipsilonu, ističu iz Bina Istre, koncesionara istarskog ipsilona.


– Radovi su obuhvatili izgradnju armiranobetonskog podnožnog svoda u zoni SOS 7 (koja nije bila izvedena prilikom gradnje tunela), potpunu rekonstrukciju sustava odvodnje, kolnika i vodovoda; ugradnju nove prometne signalizacije i modernih sigurnosnih sustava; modernizaciju sustava rasvjete, radiosustava i ozvučenja; nadogradnju sustava ventilacije i vatrodojave; ugradnju sustava za nadzor i upravljanje prometom; ličenje tunelske obloge u tunelu Učka te susjednim tunelima Zrinšćak I i II; probijanje i uređenje tri velika poprečna evakuacijska prolaza, ističu iz Bina Istre.



Posebna pažnja posvećena je, dodaju, zaštiti izvorišta pitke vode koje se nalazi unutar tunela. Kako bi se spriječilo onečišćenje i osigurala kvaliteta vode, radovi u toj zoni izvodili su se pod strogim nadzorom i prema posebnim ekološkim mjerama, uz redovita uzorkovanja vode. Rekonstruirani su sustavi za odvodnju i vodoopskrbu, odnosno izgrađen je novi zamjenski tlačni cjevovod dug 1.582 metra.


Projekt je bio izuzetno zahtjevan, ističu iz Bina Istre, zbog više faktora.


– Prvo, tunel se nalazi na važnoj prometnoj dionici i morao je ostati djelomično funkcionalan tijekom radova, a to zahtijeva precizno planiranje faza gradnje kako bi se omogućio nesmetan promet kroz novu cijev tijekom obnove stare.


Drugo, izazovni geološki uvjeti. Uz zaštitu izvora pitke vode, tehničko rješavanje deformacija kolnika nastalih zbog geološkog sastava u dijelu tunela bio je jedan od najvećih izazova tijekom radova, kažu u Bina Istri.


Sedimentne stijene


– Problem je uzrokovan flišem – sedimentnim stijenama koje u dodiru s vlagom ili vodom bubre i uzrokuju neravnine na cesti. Rješenje je pronađeno u izgradnji armiranobetonskog podnožnog svoda koji će stabilizirati tlo i spriječiti daljnje pomicanje podloge.


Treće, sustav odvodnje projektiran je da bude otporan na incidentne situacije poput požara ili izlijevanja opasnih tvari, čime se sprječava njihovo širenje unutar tunela, kažu iz Bina Istre.


Realizacijom ovog važnog projekta, uz izgradnju punog profila autoceste od tunela do čvora Matulji, Istarski ipsilon će se u punom profilu autoceste, s četiri traka i tunelom Učka s dvije cijevi 2027. godine spojiti s mrežom autocesta pod upravljanjem HAC-a, odnosno s Primorsko- goranskom županijom i ostatkom Republike Hrvatske, čime će korisnici moći putovati od Pule do Zagreba za dva i pol sata, bez zaustavljanja.


Povećanje sigurnosti i protočnosti


– Dupliranjem dionice Matulji – tunel Učka također će se omogućiti pristup naseljima Benčinići i Kolavići, koji je trenutačno znatno otežan i predstavlja sigurnosni rizik.


Kao glavne prednosti izgradnje ove dionice direktor Bina Istre Dario Silić ističe povećanje razine sigurnosti prometovanja i povećanje protočnosti, budući da se radi o dijelu autoceste s cjelogodišnjim prosječnim dnevnim prometom iznad 10.000 vozila, a koji ljeti premašuje i razinu od 18.000 vozila.


Projekt uključuje i izgradnju sustava zaštite od buke na više od šest kilometara trase i zatvorene sustave odvodnje, tako da će i elementi doprinosa zaštiti okoliša te unaprjeđenja kvalitete življenja zajednice uz prometnicu biti zadovoljeni, ističu iz Bina Istre.