
Foto Matea Jurčić
Dugovi premašuju dvije trećine temeljnog kapitala. Dodatno to potvrđuje i novi kredit u iznosu od milijun i pol eura
povezane vijesti
Komunalno društvo Čistoća u prvih šest mjeseci ove godine zabilježilo je gubitak veći od dva milijuna eura, a kada se tome pribroji preneseni gubitak iz prošle godine, u iznosu od 462 tisuće eura, Čistoća je zadnjeg dana lipnja bila u minusu od gotovo dva i pol milijuna eura, odnosno dva milijuna i 491 tisuću. Ukupan iznos dospjelih nepodmirenih obveza prema dobavljačima pritom je, na kraju kolovoza, iznosio čak milijun i 983 tisuće eura.
O ozbiljnosti gubitaka komunalnog društva koje poslove odvoza komunalnog otpada, osim u Rijeci, obavlja i u gradovima Bakar, Kastav i Kraljevica te općinama Klana, Jelenje, Viškovo, Kostrena i Čavle, najbolje svjedoči podatak da premašuju dvije trećine temeljnog kapitala Čistoće koji iznosi tri milijuna i 250 tisuća eura. Dodatno to potvrđuje i novi kredit u iznosu od milijun i pol eura koji je Čistoća bila primorana podići, za održavanje likvidnosti poslovanja. Sve navedeno potvrđeno je iz gradske uprave na naš upit, kao i u dopisima koje je uprava Čistoće slala jedinicama lokalne samouprave na čijim područjima pruža usluge.
Prethodno očitovanje
Zbog visine gubitaka Čistoća je još u svibnju ove godine jedinicama lokalne samouprave uputila prijedlog novog cjenika kojim bi se varijabilni dio mjesečne cijene prikupljanja otpada povećao za dvadeset posto, s primjenom od 1. srpnja ove godine, no na taj prijedlog dosad su se očitovali, davši suglasnost, jedino Grad Kastav, te općine Viškovo i Čavle pa novi cjenik još nije uveden, što je zasigurno rezultiralo i novim gubicima u protekla nešto više od dva mjeseca. Prema Zakonu o gospodarenju otpadom, naime, primjena novog cjenika uvjetovana je prethodnim očitovanjem i suglasnošću izvršnog tijela jedinice lokalne samouprave, odnosno gradonačelnika i načelnika općina, bez koje predloženi cjenik ne može stupiti na snagu.
Nakon saznanja o gubicima, upit o stanju u društvu i rješavanju problema nagomilanih gubitaka uputili smo Upravnom odjelu za komunalni sustav i promet Grada Rijeke i gradonačelnici Ivi Rinčić, budući da je Grad Rijeka većinski vlasnik i najveći korisnik usluga Čistoće. Na upit o visini gubitaka od gotovo dva milijuna eura, iz Odjela za komunalni sustav odgovaraju kako »navedeni podatak, odnosno iznos, iskazan je u obavijesti Uprave KD Čistoća d.o.o. upućene Skupštini KD Čistoća d.o.o. dana 1. rujna 2025. godine.«
Zanimalo nas je i koliki je iznos kredita za održavanje likvidnosti podigla Čistoća, pod kojim uvjetima i s kojim rokom otplate.
– Temeljem materijala sa sjednice Nadzornog odbora društva održane 2. lipnja 2025. godine, a slijedom informacije Uprave društva, KD Čistoća d.o.o. je u lipnju 2024. godine zaključila Ugovor o okvirnom kreditu s rokom vraćanja 6. lipnja 2025. godine. S obzirom na daljnju potrebu za očuvanjem tekuće likvidnosti Društva, zaključen je novi okvirni kredit po poslovnom računu Društva u iznosu od 1.500.000,00 € na narednih 12 mjeseci. Kamatna stopa iznosi 3,35 posto godišnje fiksno, a ista je povoljnija u odnosu na ugovor iz lipnja 2024. godine kada je kamatna stopa iznosila 3,9 posto godišnje, stoji u odgovoru Upravnog odjela.
Bez konkretnog odgovora
Na konkretno pitanje kako će se pokriti nastali gubici, kao i na naše traženje da nam se predoči prijedlog novog cjenika, konkretan odgovor, niti prijedlog cjenika nismo dobili. Umjesto toga, iz Upravnog odjela objašnjavaju kako je odluka o predlaganju, razmatranju i usvajanju planskih dokumenata društva u nadležnosti organa društva.
Zanimalo nas je i zašto Grad Rijeka, odnosno gradonačelnica, do sada nije dala suglasnost na prijedlog novog cjenika te hoće li, i kada, to učiniti. Konkretan odgovor ponovo je izostao, a umjesto toga dobili smo pravno objašnjenje postupka donošenja novog cjenika.
– Cjenik donosi Uprava društva. Međutim, prethodnu suglasnost na cjenik kako bi se isti mogao primjenjivati daje izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave, dakle, u konkretnom slučaju gradonačelnici i načelnici svih suvlasnika KD-a Čistoća d.o.o. Prije davanja suglasnosti, nadležno tijelo svakako mora odgovorno razmotriti predložene cijene, osobito iz razloga što je i obveza iz Zakona o gospodarenju otpadom da je izvršno tijelo jedinice lokalne samouprave, prije davanja suglasnosti na prijedlog cjenika odnosno prijedlog izmjene cjenika, dužno provjeriti da je prijedlog u skladu sa Zakonom te da predložene cijene potiču korisnika usluge da odvojeno predaje druge vrste otpada od miješanog komunalnog otpada. Također, obveza je iz Zakona da se očitovanje i suglasnost izvršnog tijela jedinice lokalne samouprave objavljuju u službenom glasniku jedinice lokalne samouprave i na mrežnim stranicama davatelja javne usluge tako da će isti svakako biti javno objavljeni ukoliko Grad Rijeka donese odluku o davanju suglasnosti, stoji u odgovoru Upravnog odjela.
Na koncu, pitali smo i je li ugrožen sustav prikupljanja otpada u Rijeci i okolici, kao i hoće li financijsko stanje u Čistoći ugroziti provedbu sustava individualnog prikupljanja otpada te hoće li ono utjecati na obnovu i održavanje vozila i tehničke opreme društva.
– Sustav prikupljanja otpada funkcionira te će sve daljnje odluke s tim u vezi donijeti nadležni organi KD-a Čistoća d.o.o., odgovorili su nam iz Upravnog odjela za komunalni sustav i promet Grada Rijeke.
Klarić: Čistoća nije sama stvorila gubitak
Bakarski gradonačelnik Tomislav Klarić smatra da je povećanje cijena nužno.
– Usluge KD-a Čistoća i dalje su jeftinije od usluga komunalnih društava u okruženju. Izgradnjom Marišćine troškovi odvoza, odnosno zbrinjavanja komunalnog otpada drastično su narasli. Grad Bakar pritom svojim stanovnicima pruža mogućnost zbrinjavanja glomaznog otpada na tri lokacije, što pokrivamo iz proračuna, a smatram da je nužno dati suglasnost za novi cjenik Čistoće jer nisu oni sami stvorili gubitke, već ti gubici najvećim dijelom proizlaze iz troškova zbrinjavanja otpada na Marišćini i novog sustava prikupljanja otpada, rekao je Klarić.
Rinčić: Ovakva praksa više se neće tolerirati
O situaciji u Čistoći odgovorila nam je i gradonačelnica Iva Rinčić, čiju izjavu prenosimo u cijelosti.
– Čistoća već dulje vrijeme posluje s gubicima i to je očito posljedica godina neodgovornog upravljanja i izbjegavanja suočavanja s problemima. Takva praksa više se neće tolerirati. Situacija u kojoj se Čistoća nalazi nije jednostavna i nemoguće ju je riješiti preko noći budući da se radi problemima koji su se gomilali godinama, ali za razliku od ranijih pristupa, mi probleme rješavamo i na osnovu stručnih analiza donijet ćemo mjere s ciljem osiguranja stabilizacije poslovanja i dugoročno održivog sustava gospodarenja otpadom. Građani Rijeke imaju pravo na odgovorno vođenje komunalnog sustava jer je riječ o sustavu koji izravno utječe na kvalitetu života. Svaka odluka, pa tako i eventualna promjena cjenika, bit će donesena na temelju podataka i na vrijeme jasno komunicirana javnosti. Situacija je uistinu ozbiljna, no sustav prikupljanja otpada u Rijeci i okolici funkcionira i učinit ćemo sve da se razina usluge tijekom ovog mandata podigne na viši nivo. Ovo pitanje smatram prioritetnim jer se radi o osnovnoj komunalnoj potrebi svih naših sugrađana, rekla je Rinčić.
Udović: Pozivamo sve da daju suglasnost na novi cjenik
Sanju Udović, načelnicu Općine Viškovo, jedne od tri jedinice lokalne samouprave koje su dale suglasnost na novi cjenik pitali smo za komentar stanja u Čistoći, na što nam je poslala svoje očitovanje Upravi i ostalim članovima Skupštine društva.
– Smatramo nužnim osigurati jedinstvenu primjenu novog cjenika za sve jedinice lokalne samouprave na čijem području Društvo pruža svoje usluge. Primjena novog cjenika isključivo na one jedinice koje su već dostavile suglasnost, dovodi do nejednakog i nepravednog položaja korisnika usluga. Slijedom navedenog, predlažemo da se, u skladu sa zaključcima iznesenim na Skupštini, svim preostalim jedinicama lokalne samouprave uputi poziv za davanje suglasnosti na novi cjenik, kako bi se osigurala njegova ujednačena i pravedna primjena na sve korisnike usluga, stoji u očitovanju Općine Viškovo.