
Ilustracija / Foto Vedran Karuza
Cijena brancina i orada, onih iz uzgoja, kreće se oko 10 eura, dok »slobodnjaci«, dosežu dakako veću cijenu, i do 20 eura po kilogramu. Dobri škampi stoje po 30 eura, ali pred zatvaranje ribarnice ima i snižavanja cijene
povezane vijesti
Stanje na riječkoj tržnici – uobičajeno. Svega ima, a novca kako tko. Primjerice, kilogram lubenice i dalje košta 1,50 eura, kilogram nektarina 6, pomidora 4, a smokve se mogu naći od 8 do 10 eura za kilogram. Sitna plava riba je najtraženija, ali želje su jedno, a mogućnosti drugo.
Nije neka ponuda – nešto malo inćuna, ali kako nam kažu iskusne i iskrene prodavačice – slaba kvaliteta. Cijena brancina i orada, onih iz uzgoja, kreće se oko 10 eura, dok »slobodnjaci«, dosežu dakako veću cijenu, i do 20 eura po kilogramu. Dobri škampi stoje po 30 eura, ali pred zatvaranje ribarnice ima i snižavanja cijene, kao da posao vodi umjetna inteligencija, a ne iskusni prodavači.
I hop, vašem se reporteru upalila lampica! Možda će vam ovo sada izgledati kao znanstvena fantastika, ali živimo u doba umjetne inteligencije koja neće zaobići ni placu. Na placi ili cijena nema, ili su ispisane flomasterom na komadićima kartona.
No, samo je pitanje vremena kad će doći era digitalne (r)evolucije na placu i kada ćemo cijene gledati na mini ekranima, koji će izgledati kao papir. To je već zaživjelo u inovativnim trgovačkim lancima – E-ink digitalni cjenici.
Ti mali čarobni ekrani, koji izgledaju baš kao papir, moći će automatski mijenjati cijene u realnom vremenu. Kontrolirat će ih umjetna inteligencija koja nikada ne spava i zna sve o tome tko nudi najjeftiniji pomidor i kakva je potražnja za mladim krumpirom.
Zamislite scenu – na jednoj strani tržnice, Pepica drži cijenu pomidora 3 eura. Sekundu kasnije, njena digitalna pločica, kojom upravlja UI-analitika – umjetna inteligencija, detektira da je preko puta, kod Mate, cijena pala na 2.80 eura. Pepičin ekran reagira brzo, i cijena pada na 2.75. Mate, naravno, ne miruje, pa se cijena kod njega spušta na 2.70. I tako u krug.
To više za mnoge neće biti obična kupnja – već akcijski film. Oni koji žele uštedjeti umjesto da ležerno biraju, morat će biti brzi. Prizori ljudi koji trče od štanda do štanda, s očima uprtim u E-ink ekrane, postat će svakodnevica. Umjetna inteligencija postat će glavni tajni savjetnik za jeftiniju kupnju.
Ali vratimo se u sadašnjost. Još uvijek pod dojmom zamišljenog pitamo prodavača orašastih plodova hoće li on uvesti E-ink digitalne cjenike.
– Čega? Uzvraća on.
Prepričavam zamišljeno i slijedi hladan tuš:
– Otkrivaš toplu vodu. To kod nas već funkcionira godinama. Pred kraj radnog vremena spuštamo cijene, dosta toga je jeftinije i bez umjetne inteligencije.