
Foto Matea Jurčić
Izložba je prvi put predstavljena 2011. godine kao zajednički projekt koncertnih fotografa Anastazije Vržine i Željka Jelenskog
povezane vijesti
Izložba “Straight to r’n’r”, poznata i pod nazivom “Objektivom u rock’n’roll”, govori kustosica izložbe Ana Žarković, prvi je put predstavljena 2011. godine kao zajednički projekt koncertnih fotografa Anastazije Vržine i Željka Jelenskog, člana ULUPUH-a, a “koncipirana kao dijalog dviju autorskih vizija, muške i ženske, crno-bijele i kolor, izložba tematizira subjektivnu interpretaciju glazbenog trenutka kroz fotografski objektiv”.
– Inicijalna ideja o suradnji nastala je spontano, iz razgovora u zatišju prije početka koncerta, u prostoru rezerviranom za službene fotografe, tzv. “pitu”.
Tijekom brojnih susreta, razgovori su prerasli u konkretan koncept: dva fotografa, prisutna na istom koncertu, bilježe istog izvođača iz različitih estetskih i tehničkih perspektiva.
Pozitivne reakcije
Jelenski, poznat po crno-bijelim portretima, najčešće jazz glazbenika, suprotstavlja se Vržininom izražajnom kolorističkom rukopisu, naglašenim kontrastima svjetla i sjene.
Svaka jedinica izložbe sastoji se od dvije fotografije istog izvođača koje zajedno čine jedinstveni fotografski par u formatu 50 x 70 cm.
Među izvođačima koji su postali dijelom ove vizualne arhive nalaze se Bambi Molesters, Darko Rundek, Massimo, Parni Valjak, Bon Jovi, Shakira, Joe Cocker, Carlos Santana, Massive Attack, Skunk Anansie, Faithless, Lenny Kravitz, Iggy Pop i Billy Idol, naglašava kustosica.
Kako dalje govori, potaknuta pozitivnim reakcijama publike i kritike, izložba koja je prvotno izložena u Zagrebu prerasta u putujuću; turneja je započela 2012. godine u Križevcima, a nastavila se u Varaždinu, Rijeci i Karlovcu te je zbog smrti koautora Jelenskog i prekinuta.
Kratko je obnovljena 2013. izložbom u Knjižnici Prečko, no ubrzo ponovno zaustavljena. Smrt Željka Jelenskog krajem 2023. godine dodatno je obilježila završetak jedne faze projekta.
Vjerni izvornoj ideji
U njegovu čast, izložba je aktualizirana i reinterpretirana u novom postavu “Straight to R’N’R #2 – objektivom u R’N’R #2”. Nova selekcija sadrži odabrane fotografije iz prvobitnog postava, djelomično tehnički i vizualno prilagođene, uz dodatak dosad neizlaganih radova.
Koncept ostaje vjeran izvornoj ideji – dijalog dviju autorskih poetika – no otvara se i prema novim kontekstima, izvođačima i generacijama.
Izložba je i posveta onima koji su oblikovali glazbenu scenu i ostavili neizbrisiv trag, kao i onima čije su slike i zvukovi i dalje živi. Za fotografe, to je trajna potraga za autentičnim trenutkom, emocijom, svjetlom i sjenom, bilježenje neponovljivog glazbenog impulsa koji zauvijek ostaje upisan u kadar, pojašnjava Žarković.
Fotografskim dijalogom svjetla, sjene i zvuka, izložba bilježi nezaboravne koncertne trenutke izvođača poput Iggyja Popa, Shakire, Rundeka, Santane, Faithlessa i drugih.
Svaki par fotografija – jedna u boji (autorice Anastazije Vržine), druga crno-bijela (autora Željka Jelenskog) – donosi različitu autorsku perspektivu istog glazbenog trenutka, evocirajući emotivnu snagu glazbe i neponovljivi trenutak susreta s publikom.
Novi postav donosi reinterpretaciju izvorne ideje i posvetu kolegi Jelenskom, s dodatkom dosad neizlaganih radova i otvaranjem prema novim generacijama izvođača i publike.
Novi postav
U novom postavu “Straight to r’n’r #2”, ističe umjetnička voditeljica Gradske galerije Turnac Katerina Jovanović, donosi odabrane fotografije iz prvog postava, neke tehnički i vizualno prilagođene, te do sada neizlagane radove.
– Igra kroz objektiv ovo dvoje fotografa zabilježena je u fotografskom paru, a u novom postavu će se naći i Nick Cave, Rammstein i Macy Gray, te modificirani Roger Waters, Santana, Skunk Anansie, Billy Idol, Faithless, Massive Attack.
Od originalnih su to ponovo Shakira, Lenny Kravitz, Massimo, Bon Jovi, Tarja Turunen, Parni Valjak. Osim fotografu Željku Jelenskom, izložba je posvećena i onima koji su oblikovali glazbenu scenu i ostavili neizbrisiv trag, kao i onima čije slike i zvukovi i dalje žive.
Za fotografe, to je trajna potraga za autentičnim trenutkom, emocijom, svjetlom i sjenom, dokumentiranje neponovljivog glazbenog impulsa koji zauvijek ostaje upisan u kadar, kaže Jovanović.
Izložba koja je prodajnoga tipa otvorena je do 31. kolovoza, a uz slobodan ulaz može se pogledati od ponedjeljka do subote od 9 do 12 sati te od 20 do 23 sata.
Izložba se realizira sredstvima Grada Novog Vinodolskog, Ministarstva kulture i medija, te Primorsko-goranske županije.