Domaći luksuz

KuSshh je poziv na bijeg od gradske buke u aromatičnu tišinu Krka. Razgovarali smo sa vlasnicama o novitetima

Sanda Milinković Frank

Foto: SRĐAN HULAK

Foto: SRĐAN HULAK

S Nives Matić i Monikom Kovač prisjetili smo se njihovih početaka, izazova i značenju nagrade za doprinos promociji Kvarnera kao Europske regije gastronomije 2026.

Krčka tvrtka KuSshh primila je priznanje Turističke zajednice Primorsko-goranske županije za doprinos promociji Kvarnera kao Europske regije gastronomije 2026., u sklopu manifestacije Kvarner Expo u gradu Krku, na kojem se predstavilo preko 60 domaćih proizvođača.


Europska regija gastronomije je međunarodna titula koju dodjeljuje IGCAT, Međunarodni institut za gastronomiju, kulturu, umjetnost i turizam, regijama koje se ističu u promicanju održive hrane, lokalne gastronomije, kulturne baštine i inovativnog turizma.


S vlasnicama KuSshha Nives Matić i Monikom Kovač kroz razgovor smo se prisjetili njihovih početaka, izazova tijekom prelaska iz sportskog i poslovnog svijeta u ekološku proizvodnju na otoku, značenju ove nagrade, ali i planovima kojih ne nedostaje.


– KuSshh je nastajao polako, korak po korak. Nije bilo trenutka kada smo rekle »sada mijenjamo život«, nismo preko noći napustile svoje dotadašnje poslove. Bila je to višegodišnja evolucija. Ja sam bila zasićena ugostiteljstvom i trenerskim poslom u sredini bez ambicija i trebao mi je smislen rad koji će me pokretati.


Nives, moja prijateljica iz mladih dana i košarkaška suigračica, željela je živjeti bliže prirodi, zamijeniti ured za polje. U početku smo imale i treću partnericu pa smo nas tri počele sanjati imanje na kojem ćemo se baviti poljoprivredom, prisjeća se Monika Kovač.



Foto: Privatna arhiva

POTRAGA ZA ZEMLJOM


Zemlju su tražile dugo, a Krk se dogodio sasvim slučajno, nakon što su na jednom sajmu srele čovjeka koji je spomenuo da se na Krku prodaje zemljište. Kada su u listopadu 2015. prvi put vidjele 32.000 »kvadrata« zapuštene šikare, znale su da je to to i da su pronašle mjesto za punjenje baterija daleko od gradske vreve.


– Kupile smo zemlju, treća partnerica je odustala, a Nives i ja smo sedam godina gurale na više kolosijeka. Nives još uvijek vodi svoju obiteljsku tvrtku, a ja sam tek zadnje dvije godine potpuno posvećena KuSshhu, dodaje Monika.


Pitali smo ih o najvećim izazovima prelaska iz sportskog i korporativnog svijeta u ekološku proizvodnju na otoku, na što kažu da je najjednostavnije bilo očistiti zemljište i posaditi tisuće biljaka. Najizazovnije?


Osmisliti brend koji će pričati njihovu autentičnu priču i staviti proizvode na tržište. Pojašnjavaju da se za kozmetiku mora ispoštovati zahtjevna zakonska regulativa, testirati sve proizvode te ishoditi »more« dokumentacije. Dodaju da je hrvatska administracija prekomjerna i troma pa se bez pečata ne može ništa te da se stalno mijenjaju zakoni.


– Najveći izazov bio je učiti sve usput, od poljoprivrede do brendiranja. Čitale smo literaturu, kontaktirale ljude iz prakse, povezivale se sa stručnjacima. Slobodno vrijeme provodile na plantaži, a večeri smo posvećivale edukacijama.


Prvih par mjeseci čistile smo plantažu od smeća, izvukle smo dva kamiona plastike, roleta, madraca, ribarskih mreža. Proučavale smo bilje koje prirodno raste, planirale radne akcije. Znale smo da želimo zasnovati plantažu smilja jer je tada bila dobra otkupna cijena. Ali sve ostalo, brand, proizvodi, vizija, razvijalo se postupno kroz rad s biljkama i spoznavanje mogućnosti krčke klime, dodaju.


KuSshh je brend s jakim identitetom, a naše sugovornice objašnjavaju da je nastao u suradnji s Veronikom Uravić Čolak iz Reedesign studija. Nakon opsežnog intervjua o njihovoj prošlosti, vrijednostima i planovima, ponudila im je pet prijedloga, a njima se odmah svidio onaj najhrabriji u koji je uspjela u logo, ime i vizual, unijeti njihovu osobnu priču, otok Krk, geolokaciju plantaže i lokalni govor.


– Naziv KuSshh spaja riječ »kuš«, krčku riječ za kadulju, i onomatopeju šuma vjetra kroz aromatično bilje. KuSshh je ime koje sažima bit naše filozofije, to je poziv na bijeg od gradske buke u aromatičnu tišinu Krka kroz posjet našoj mirisnoj plantaži ili trenutke opuštanja uz naše aromatične proizvode, pojašnjavaju.


SRĐAN HULAK


Foto: SRĐAN HULAK

KONTROLA PROCESA


Poduzetnice su se od početka nastanka brenda dogovorile da će poštovati visoke standarde i angažirati stručne ljude jer nisu htjele biti još jedan proizvođač koji će se utopiti u moru istih proizvoda s nazivom OPG-a po imenu ili prezimenu. Konstantno paze na baš svaku sitnicu, od ekološkog uzgoja do odabira kvalitetnih sirovina i ambalaže.


Vole staviti na tržište proizvode koji se naslanjaju na tradiciju, ali donose i dodatnu vrijednost inovativnošću formulacija i receptura. Vole jake boje i dekorativnost im je bitna, što se vidi iz dizajna etiketa, trgovina i prezentacije na sajmovima.


Pojašnjavaju da je ručni rad srce njihova pristupa te da svaku biljku ručno beru u optimalnom trenutku i destiliraju na licu mjesta u svojoj destileriji na plantaži, odmah nakon berbe, što osigurava maksimalnu kvalitetu aktivnih sastojaka.


– Lokalna proizvodnja omogućava nam potpunu kontrolu procesa, od sjemena do gotovog proizvoda. Znamo odakle dolazi svaki sastojak, kako je uzgojen i kada je ubran, a takva transparentnost i povezanost s mjestom čini naše proizvode autentičnima. Premium kvaliteta dolazi iz poštovanja prema biljci, vremenu koje joj je potrebno da dozre i pažnje u svakom koraku proizvodnje, objašnjavaju.


Njihovi proizvodi sežu od aromaterapije do pića i kozmetike za kućne ljubimce, a kada biraju suradnike, formulatore, dizajnere i partnere općenito, traže ljude koji dijele njihovu strast za kvalitetom i autentičnošću. Surađivale su tako s nekoliko istaknutih formulatora prirodne kozmetike čijim su radom izuzetno zadovoljne, s istarskim destilerom Markom Fabićem koji kreira njihova alkoholna pića i u čiji su pristup razvoju receptura zaljubljene te Veronikom Uravić Čolak koja je oblikovala njihov brend.


Napominju da im je važno da suradnici razumiju njihovu filozofiju, a to je spoj tradicije i suvremenih znanja. Stručnost im je preduvjet za suradnju, ali traže i srce, posvećenost, razumijevanje njihove priče i majstorsko umijeće kojim se KuSshh priča pretače u recepture i formulacije njihovih proizvoda.



BOGATA TRADICIJA


Proces destilacije i proizvodnje odvija se na licu mjesta, a sugovornice pojašnjavaju da sve počinje ručnom berbom u popodnevnim satima jer je tada koncentracija eteričnih ulja u bilju najveća. Bilje odmah nose u destileriju na imanju i naglašavaju da je svaka minuta važna za kvalitetu jer žele sačuvati svaku kap eteričnog ulja, što se itekako osjeti u kvaliteti proizvoda.


– Destiliramo tradicionalnim metodama u malim serijama, a s ponosom ističemo da su naša certificirana kao ekološka ulja po najvišim standardima Europske unije. Svaka šarža se testira, analizira i dokumentira, a eterična ulja i hidrolati se čuvaju u optimalnim uvjetima prije formulacije finalnih proizvoda. Svaki proizvod prolazi kroz stroge kontrole kvalitete prije nego što dođe u bočicu s našom etiketom, dodaju.


Nedavna nagrada Turističke zajednice Primorsko-goranske županije za doprinos promociji Kvarnera veliko je priznanje za njihov rad, a kako same kažu, priznanje potvrđuje da su na dobrom putu i da njihov rad doprinosi promociji regije kroz autentične proizvode koji nose priču o Kvarneru. Naglašavaju da im je posebno važno prepoznavanje važnosti malih lokalnih proizvođača u stvaranju identiteta destinacije jer one ne proizvode samo za sebe, već kroz njihove proizvode turisti otkrivaju mirise i okuse Krka.


Upitali smo ih kako vide KuSshh u kontekstu Europske regije gastronomije 2026., na što kažu da su njihovi proizvodi primjer kako se etnobotaničko nasljeđe može pretvoriti u suvremene premium proizvode. Aromatizirana maslinova ulja, craft pića s okusima i mirisima aromatičnog bilja regije, prirodna kozmetika, sve to obogaćuje gastronomsku i wellness ponudu regije.


– Pokazujemo da Kvarner nije samo more i plaže, već i bogata tradicija uzgoja aromatičnog bilja koja se može transformirati u luksuzne proizvode, dodaju.



PET NOVIH PROIZVODA


Brojne potvrde i priznanja za KuSshh samo su dodatan poticaj za rad pa trenutačno razvijaju pet novih proizvoda zbog čega su jako uzbuđene jer vjeruju da s njima idu još korak dalje u svom razvoju.


Uz dva lijepa dućana na Krku, u Starom gradu i na tržnici, dobile su svu potrebnu dokumentaciju za početak gradnje objekta na plantaži koju uređuju da bi mogla još bolje primiti goste i omogućiti im užitak u mirisima i tišini Krka, a u planu je i objekt u kojem bi iskustvo KuSshha digle na još višu razinu za posjetitelje.


Izrađuju i novu web stranicu, čime postavljaju temelje za povećanje izvoza u europske zemlje gdje već imaju vjerne poklonike svojih proizvoda, a tijekom ljeta gostuju na mnogim krčkim feštama sa svojim KuSshh barom gdje posjetitelji mogu kušati njihova pića i kreativne craft koktele.


Kreativan i radišan dvojac iza brenda, naučio je da uspjeh ne dolazi preko noći te da su ponekad i u poslu i poljoprivredi potrebni olimpijski ciklusi, baš kao i u sportu, da se vide rezultati.


– Ozljede u sportu naučile su me poniznosti i zahvalnosti. Zahvalna sam na svakom zdravom danu i svakom pokretu te na svakom lijepom danu koji njeguje i hrani naše biljke te omogućava da odradimo na polju sve što je potrebno, zaključuje Monika.


Mladima koji sanjaju o poslu u prirodi, ali se boje napustiti sigurnost grada, savjetuju da se okruže pozitivnim osobama i poslovnim ljudima te da potraže savjete od onih koji su se već ostvarili u poduzetništvu.


– Najvažnije je da vole to što rade i da ih nosi strast za stvaranjem. Bez strasti, nema ni uspjeha. I da budu spremni učiti jer smo mi sve naučile usput, čitajući i kontaktirajući ljude iz prakse. Nema instant recepta za uspjeh, pogotovo na nepoznatom terenu. Glavni sastojci su potreba za stvaranjem nečeg novog, spremnost na učenje i odricanje te puno fizičkog rada i upornosti, poručuju Monika i Nives.


PETAR FABIJAN


Foto: PETAR FABIJAN

OSOBNI FAVORITI


Teško je odabrati! Imam favorite u svakoj kategoriji. Kozmetički proizvodi bez kojih ne funkcioniram su krema za ruke, bogata, raskošna, mirisna krema spašava me tijekom rada na polju. Volim naš njegujući piling, bogati hijaluronski serum, uljni booster i hidratantnu kremu za lice sa smiljem, njega kože posebno je bitna za nas koji puno vremena provodimo na otvorenom. Za svakodnevnu njegu koristim naše sapune i macerate.


Posebno mi je drag naš premium craft gin – prvi proizvod koji je dobio nagradu na uglednom London Spirits Competition eventu i otvorio nam vrata svjetskog tržišta. Povodom deset godina rada razvili smo i Rose Pelin, po mom i Monikinom guštu.


Ova interpretacija tradicionalnog pića s maceratom jagode kreirana je nama za dušu. Gorko i slatko – rad, pa i teški trenuci i ljepota rada u polju, tradicija i inovacija – to je nekako sukus naše priče i htjele smo je ispričati i kroz »slavljenički« proizvod, otkriva Nives.


PONEKAD NA TRAKTORU


Tipičan dan na plantaži ne postoji jer je njihov posao vrlo dinamičan i raznolik pa tako svako godišnje doba donosi drukčije poslove i izazove, a i budući da su uključene u sve segmente, od poljoprivrede do prodaje, kažu da tipičnog dana jednostavno nema.


Nastoje svaki dan odraditi što treba i pobrinuti se za bilje, pakirati proizvode, razvoziti ih partnerima, u dućan te slati poštom kupcima e-dućana.


Otkrivaju da su kasno proljeće i rano ljeto najzahtjevniji periodi jer se tada istodobno događa berba, destilacija, priprema trgovina za sezonu i obilasci plantaže. Dodaju da ponekad peku kruh za goste, a ponekad su – na traktoru! Dinamike im ne nedostaje!