“Ako je namjera sudionika u komercijalnom poslu, pregrade s azbestom odvojiti u brodogradilištu u Splitu nakon čega bi brod otplovio na daljnji remont u drugo brodogradilište, tako izdvojene pregrade s azbestom bi, a na temelju rezultata provjere činjenica s nadležnim tijelima, predstavljale otpad”, izvijestilo je Ministarstvo na svojim internetskim stranicama.


Ministarstvo ističe kako je zabranjeno na teritorij RH isporučiti opasni otpad, miješani komunalni otpad i ostatke od spaljivanja miješanog komunalnog otpada radi zbrinjavanja.




Navodi i da ministar naredbom može zabraniti isporuku otpada u RH radi sprječavanja negativnog utjecaja na nacionalni sustav gospodarenja otpadom.


Iz Ministarstva poručuju kako su prilikom davanja Mišljenja proučili relevantnu sudsku praksu.


U povodu uplovljavanja broda Moby Drea u luku posebne namjene na lučkom području kojim upravlja Lučka uprava Split radi obavljanja radova u brodogradilištu, a s obzirom na najave skidanja pregrada koje su dio broda s azbestom u brodogradilištu, od 27. srpnja do 3. kolovoza provodile su se zajedničke stručne konzultacije predstavnika Ministarstva zaštite okoliša, Ministarstva mora i Državnog inspektorata RH.


Kako su prvotne informacije govorile o konačnom odlasku broda Moby Drea na recikliranje u strano brodogradilište, zatražena je provjera informacija od nadležnih tijela radi utvrđivanja činjenica o namjeravanom poslu te su nakon koordinacije nadležnih tijela dobivene informacije da brod plovi pod talijanskom zastavom koja je za njega odgovorna i koji su najavili dolazak broda u RH, a isto tako će morati najaviti i odlazak broda iz RH.


Kad brod napušta RH, mora ponoviti istu proceduru prijave plovidbe kao kod dolaska koju kontroliraju inspektori Uprave sigurnosti plovidbe uključujući i to da talijanska zastava mora obavijestiti RH o daljnjoj sudbini broda, eventualnom recikliranju ili nešto drugo.


Brod ide u remontno brodogradilište u Splitu, što je komercijalni ugovorni odnos brodara i brodogradilišta, u brodogradilištu se namjeravaju skinuti azbestne pregrade u okviru remonta, uz poštivanje propisa zaštite na radu radi zaštite od azbesta, a samo brodogradilište nadziru inspekcije.


Vezano za recikliranje brodova većih od 500 tona bruto, Ministarstvo izdaje odobrenje za recikliranje brodova u RH na zahtjev brodogradilišta, vodi popis i dostavlja ga Ministarstvu mora, ali zasad nema takvih zahtjeva.


Brodogradilište koje ima dozvolu za recikliranje brodova mora biti u EU i međunarodnom Registru, a kod recikliranja konkretnog broda, vlasnik podnosi plan recikliranja na koji u RH izdaje suglasnost nadležni županijski ured.


Ministarstvo navodi da je u prethodnom postupku za brod Moby Drea zatražen Plan recikliranja broda i odobrenje nadležnog tijela države u koju brod planira na recikliranje (ako je takav plan izrađen).


Međutim, prema informacijama nadležnih tijela na dan 31. srpnja, u ovom slučaju brod nakon potencijalnog izvršenja navedenih radova u Brodosplitu ne ide na recikliranje već ide na daljnji remont u brodogradilište u Grčkoj.


Administrativnom pretragom je utvrđeno da u Grčkoj nema ovlaštenih postrojenja za recikliranje brodova, kao ni u Hrvatskoj. “Stoga u ovom slučaju, prema dostupnim informacijama, nije mjerodavna regulativa koja uređuje recikliranje brodova”, ističu u Ministarstvu zaštite okoliša.


Osim toga, kažu da prema informacijama dobivenima od nadležnih tijela, a i sukladno medijskim istupima predstavnika Brodosplita, proizlazi da će se prije odlaska na remont u Grčku, u brodogradilištu u Splitu skidati dijelovi broda koji u naravi predstavljaju pregrade s azbestom.


S tim u vezi je Ministarstvo zaštite okoliša dalo Mišljenje te poručilo da “otpad koji bi nastao na brodu izdvajanjem (demontažom) pregrada koje sadrže azbest nije moguće odložiti u Hrvatskoj”.