Dokumentarac

Premijera “Mirotvorca” u Art-kinu. Film koji ne traži krivca već odgovor na pitanje kako je uopće bilo moguće

Ervin Pavleković

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec



Nakon višestruko nagrađivanih dokumentarnih uspješnica poput »O jednoj mladosti«, »Kino otok«, »El SHatt – nacrt za utopiju«, domaći dokumentarist Ivan Ramljak premijerno je u Art-kinu prikazao svoj posljednji dokumentarni uradak pod nazivom »Mirotvorac«, kojim donosi priču o nerazriješenim okolnostima ubojstva načelnika Osječke policije Josipa Reihla Kira, koji je bio posvećen pregovorima i izbjegavanju rata u godini njegova započinjanja.


Prema najavi, film »Mirotvorac« je priča o posljednjih nekoliko mjeseci Kirova života u osvit krvavog rata na istoku Hrvatske 1991. godine, koji je osječki načelnik policije svim silama pokušao spriječiti, ispričana na temelju izjava nekoliko svjedoka te pomoću arhivskih materijala iz toga doba.


Foto galerija: Premijera filma "Mirotvorac" Foto: Ana Križanec


Okolnosti njegova ubojstva i danas, nakon više od trideset godina, nejasne su, a nepoznat je i nalogodavac. Kako je razgovoru nakon premijere filma kazao redatelj Ramljak, ideja za film dugo je sazrijevala, otkako je prvi puta, još u dobi od sedamnaest godina, na TV-u vidio Kira, kojeg je upamtio po njegovoj energiji. U početku je zamišljao igrani film, no kada su Drago Hedl i Igor Zorko započeli dokumentarni projekt, redatelj im se priključio kao scenarist i redatelj, a projekt je produkcijski preuzela kuća Factum. Govoreći o težini rada na filmu, kaže kako je prvotni ideal bio razotkriti istinu, pronaći dokaze i odgovoriti na pitanje tko je naručio Kirovo ubojstvo, no uskoro je postalo jasno da dokaza nema dovoljno, da su mnogi svjedoci umrli, a neki ne žele govoriti ni nakon više od trideset godina. U tom smislu, film se transformirao iz biografskog u društveno-analitički, s naglaskom na atmosferu jednoga vremena, strahove, kao i mehanizme početaka rata.




– Na kraju sam zaključio da film ne treba tražiti krivca, nego odgovor na pitanje kako je uopće moguće da se takvo ubojstvo dogodi, i da to bude samo uvod u rat koji se možda mogao izbjeći. Mislim da nam to pitanje danas treba više nego ikad. I onda shvatiš da možda nema velike zavjere, ili je nemaš kako dokazati, ali da film može biti o nečem većem; o tome kako je uopće bilo moguće da se šef policije jednog velikog grada ubije usred bijela dana pred brojnim svjedocima. Kako društvo dođe do takvog trenutka, to je pitanje koje je možda i važnije, ističe Ramljak. Sam film, u kojem se koriste i arhivske snimke, završava prizorom djece koja crtaju Kirov portret u školi u Bijelom Brdu, mjestu simbolički važnom u filmu. Ta scena nije režirana, već je zabilježena dokumentarno, kao svijetla točka koja, unatoč svemu, donosi nadu.


Uz samog Ramljaka, koji potpisuje režiju filma, scenarij za film potpisuju novinari Hrvoje Zovko i Drago Hedl, koji su i začetnici ideje o samome projektu i istraživanju.