NJEMAČKI MEDIJI O JADRANU

Hrvatska pod alarmom, osim Islanda jedina zemlja u Europi s padom broja turista ove godine

P. N.

Ilustracija / Foto: Mate Komina

Ilustracija / Foto: Mate Komina

Udio Nijemaca u broju gostiju u svibnju 2024. iznosio 30 %, njih udio se godinu dana kasnije skoro prepolovio na 16,5 posto; turistička branša strahuje da će kreveti ostati prazni i da bi ljeto moglo biti jedno veliko razočarenje, pišu njemački mediji



„Hrvatska sa strepnjom dočekuje glavnu turističku sezonu: proteklih godina su snažno porasle cijene hotelske i gastronomske ponude. Zato više ne dolazi tako puno turista. Politika je alarmirana.” Tako list Rheinische Post (RP) započinje svoju reportažu iz Splita, u kojoj se bavi predstojećom turističkom sezonom na Jadranu. Dosadašnji podaci o turističkom prometu su dobri, a dopisnik lista Thomas Roser citira navode Jadrolinije od sredine lipnja o tome da su svi trajekti „u potpunosti popunjeni”, te da su otoci „dobro posjećeni”, primjećuje Deutsche Welle (DW)


„Ministarstvo turizma Hrvatske govori doduše o ‚obećavajućem’ početku lipnja. Ali većina medija ipak zabrinuto gleda u blisku budućnost”, piše njemački list. RP-ov dopisnik iz Beograda Thomas Roser tu citira navode Jutarnjeg lista o tome da se smještajni kapaciteti pune sporije nego prošle godine: „Hrvatska je preskupa. Hoće li sezona 2025. donijeti otrežnjenje?”


Glavni razlog za zabrinutost, kako piše RP, je neočekivano snažan pad broja gostiju u svibnju, što je „pokvarilo do tada dosta solidnu bilancu predsezone”, navodi se dalje: „I sada turistička branša strahuje da će kreveti ostati prazni i da bi ljeto moglo biti jedno veliko razočarenje.” U svibnju je, tvrdi se, zabilježeno 5 % manje gostiju, odnosno pad broja noćenja za čak 14 posto.


Pad broja gostiju s glavnih tržišta




Rheinische Post piše da opada pogotovo broj gostiju sa srednjoeuropskih tržišta, iz kojih dolaze redoviti gosti. Radi se o zemljama koje su blizu Hrvatske i iz kojih je automobilom lako doći na Jadran: „Hrvatska je za njih je jedna od najpopularnijih destinacija na Sredozemlju: Njemačka, Austrija, Poljska i Mađarska. Dok je udio Nijemaca u broju gostiju u svibnju 2024. iznosio 30 %, njih udio se godinu dana kasnije skoro prepolovio na 16,5 posto.”


RP dalje navodi kako je, po podacima ETC-a (krovno europsko udruženje nacionalnih turističkih saveza), od turizma „jako ovisna Hrvatska” pored Islanda jedina od 29 zemalja u kojima se ove godine bilježi pad broja gostiju.


Što su razlozi za to da Hrvatska posustaje kad je riječ o privlačnosti kao turistički cilj, pita se RP?


Njemački list prenosi mišljenje turističkih analitičara koji su, kako se tvrdi, „jedinstveni” u ocjeni da Hrvatska „zbog osjetnog rasta cijena više ni u kom slučaju nije posebno povoljna turistička destinacija” – pogotovo u odnosu na udaljene sredozemne konkurente poput Španjolske, Grčke ili Portugala: „A s druge strane kvaliteta turističke usluge ne prati uvijek u stopu snažan porasta razine cijena.”


Ilustracija / Snimio: Milivoj Mijošek

Ilustracija / Snimio: Milivoj Mijošek


Snažan rast cijena


Nakon pandemije koronavirusa hrvatska turistička branša je iz godine u godinu bilježila nove rekorde broja posjetitelja i prometa, navodi RP. Ali onda su, kako se dalje analizira, neki trgovci to iskoristili i „pretjeranim” povećanjem cijena nakon uvođenja eura pokušali profitirati na tome, baš kao i neki gastronomi, koji su previše podigli svoje cijene, piše ovaj njemački list. Taj potez oni su, objašnjava RP, opravdali „inflacijom, daljnjim rastom troškova rada za sezonske radnike, ali i povećanim poreznim opterećenjem”.


Posljedica je, kako podsjeća Rheinische Post, da su domaći potrošači početkom godine bojkotom kupovine pokušali reagirati na (pre)visoke cijene. „Strani gosti s ograničenim budžetom za putovanja u međuvremenu se okreću jeftinim destinacijama. Troškovi za odmor u Hrvatskoj u protekle tri godine su porasli za 50 posto, a za godišnji u Grčkoj ili Španjolskoj samo za 15-20 posto”, prenosi RP računicu britanskog tabloida Daily Express. I dodaje: „Strmoglavi porast cijena ugrožava imidž Hrvatske kao priuštive turističke destinacije.”