
Privatni album
Ovo je mali korak za čovjeka, ali velik za Hrvatsku. Jedan od rijetkih, započinje ponosno Mitrović
povezane vijesti
Halo, halo, Zadar zove Sjeverni pol! A s druge strane slušalice javlja se Martin Mitrović iz Biograda na Moru, drugi časnik na ekspedicijskom brodu na Arktiku i Sjevernom polu koji plovi kroz led s ciljem podizanja svijesti i znanja o ekologiji i potrebi za zaštitom Sjevernog pola.
Riječ je o područjima na koja su rijetki kročili, a još ih je manje onuda plovilo. Mitrović je među rijetkim Hrvatima u povijesti koji su oplovili cijelo arktičko područje, a zasigurno prvi iz svog grada, stoga iznimno veseli vidjeti zastavu Lijepe Naše u vrijednim, mladim rukama, među bijelim prostranstvom – na vrhu svijeta.
– Ovo je mali korak za čovjeka, ali velik za Hrvatsku. Jedan od rijetkih, započinje ponosno Mitrović.
Jedini Hrvat
Premda je ova 32-godišnji pomorac oplovio čitavu Europu, ovo opisuje kao posebno, teško opisivo iskustvo.
– Evo, trenutno se vraćamo sa Sjevernog pola prema Svalbardu, otočju između Norveške i Sjevernog pola, stanici za ekspedicije. Ovo je nešto fantastično, zahvalan sam što mi se pružila prilika da vidim nešto što skoro nitko ne vidi. Ovo je prva ekspedicija u zadnjih šest mjeseci na području Sjevernog pola, a ovom brodu je ovo druga ekspedicija u zadnje dvije godine. Zaista, ovo se ne događa često, govori Mitrović koji se, nakon bogatog iskustva, pridružio Hapag Loyd Hanseatic kruzerima, jednoj od najstarijih i najuglednijih kompanija u ekspedicijskom sektoru.
Jedini je Hrvat na kruzeru naziva Hanseatic Spirit, a uvjet je bio znanje njemačkog jezika budući da je kompanija bazirana na njemačko, švicarsko i austrijsko tržište te se komunicira isključivo na njemačkom. A uz navigacijski tim, na kruzeru je niz stručnjaka, znanstvenici proučavaju biljni i životinjski svijet, a sve je, ocjenjuje Mitrović, izvrsno organizirano te svatko posvećeno odrađuje svoju zadaću.
– Da bi se moglo uploviti na Sjeverni pol, časnici moraju imati posebne certifikate, a zapovjednici norveške pilotske dozvole. Dosta je uvjeta. Uostalom, na Svalbardu su posebne regulacije za broj putnika koji uopće mogu doći na Sjeverni pol, to je ograničeno zakonom radi ekologije, kazuje Mitrović.
Bijelo prostranstvo
A jedini izazov, nastavlja Mitrović, bio je prvi ulazak, odnosno prvo probijanje leda, no sve je dobro prošlo.
– Brod je ice klasa 6, može pri brzini od šest čvorova probijati led površinski do dva, dva i pol metra. I tek kad smo probili tu ledenu barijeru, vidjeli smo koliko je sve to nepregledno. Ne može te nitko pripremiti na takvo što jer je to nešto što rijetko tko vidi, jednostavno ne znaš što te očekuje, kaže Mitrović i dodaje kako je brod siguran, jedan od najskupljih kruzera trenutno, i da su svi itekako iskusni u svom poslu.
Iskusna i znatiželjna posada imala je sreće i vidjela je polarnog medvjeda, doduše nakon tri dana ekspedicijskog kruza, ali i dalje se itekako može reći kako su imali sreće.
– Polarni medvjedi su jako rijetki, fotografirati ga u prirodnom okruženju je prava lutrija. Osim što ih je malo, zbog boje se stope s ledom, deset do dvadeset ljudi ih je tijekom cijelog dana tražilo dvogledima, priča nam Mitrović koji će na ovoj ekspediciji biti još mjesec dana, sljedećeg mjeseca idu na Island i Grenland, a krenuli su iz Hamburga preko Norveške.
Uvjeti tijekom putovanja su odlični, imaju stabilnu internetsku vezu pa održavaju kontakt s obitelji i prijateljima, imaju frizera, teretanu…
A čitajući tekst, vjerojatno ste se zapitali kako Dalmatinac podnosi hladnoću, no nema straha, ljeto je i temperatura se kreće od minus četiri stupnja Celzijeva do nule. Mitrović uživa u poslu koji voli, štoviše živi svoje snove.
– Kao dijete sam, kao i većina, sanjao da ću postati pustolov ili pomorac. I eto, nakon Opće gimnazije u Biogradu na Moru upisao sam Nautiku i tehnologiju pomorskog i riječnog prometa na Sveučilištu u Zadru. Nakon studija radio sam svašta, ali želim istaknuti kako sam sâm pronalazio poslove preko stranih agencija. Rad, trud i disciplina uvijek se isplate, a snovi se ostvaruju ako su dovoljno veliki, naglašava ovaj pomorac.
Ostvarenje sna
Ipak, snovi se ostvaruju korak po korak, zaveslaj po zaveslaj, stoga valja navesti i Mitrovićevo prethodno iskustvo. Najprije, rođen je u Švicarskoj gdje je živio godinu dana s majkom, dok je otac sudjelovao u Domovinskom ratu. Zatim, živio je u Biogradu na Moru, Tinju i Svetom Petru gdje i danas žive njegovi roditelji.
Nakon studija, od 2014. godine, s povremenim prekidima, plovi svijetom. Započeo je u Tankerskoj plovidbi, potom prešao na LPG tankere, VLGC te LNG.
Radio je na projektima diljem svijeta, i to na najvećim LNG i FLNG projektima kao što su Prelude FLNG i Coral Sul FLNG.
Od svjetskih priznatih kompanija radio je na Exmar VLGC te FLEX LNG, jednom od lidera u ovom sektoru, gdje je proveo najviše vremena, četiri godine, a cijelo su vrijeme surađivali sa Shellom, Chevron i BP-om.
– Što se tiče LNG sektora, to je vrhunac. Karijeru sam nakon oceana nastavio na europskim rijekama, radio sam kao drugi časnik na Vikingu, najvećoj riječnoj kompaniji, tu sam proveo devet mjeseci. Imaju program koji je započeo prije dvije godine, ja sam dakle druga generacija, gdje primaju časnike s oceana na rječne kruzere. Bio sam na Rajni, Majni, Dunavi… Oplovio cijelu Europu, kazuje Mitrović.
Nakon svega toga, pružila mu se prilika da se pridruži Hapag Loyd Hanseatic kruzerima i on ju je objeručke prihvatio vodeći se onom uzrečicom da je život samo jedan i da treba iskoristiti svaki trenutak.
Mitroviću želimo nastavak pustolovina. I mirno more…