Drveni brodovi

Crtice iz pomorske prošlosti: Krčka jedra

Danilo Prestint

Od drvenih jedrenjaka s toplotnim motorima do brodova pretvorenih u restorane i turističke kruzere – priča o vlasnicima i brodovima s Krka svjedoči o bogatoj i burnoj pomorskoj prošlosti otoka.



Pisani podaci o vlasnicima brodova s otoka Krka zabilježeni su početkom 17. stoljeća: u 1755. godini vlasnici su bili iz Omišlja, Dobrinja, Krka, Vrbnika i Dubašnice. Radilo se, uglavnom, o manjim drvenim brodovima.


Loger »Absirto«, najljepši krčki teretni jedrenjak, izgrađen je 1897. godine u Malom Lošinju, a 1911. kupuje ga Juraj Orlić iz Punta. Potom je vlasnik Dinko Manzoni koji ga 1929. prodaje u Zadar te plovi kao »Merkur«. Potopljen je 1944. godine u savezničkom bombardiranju luke Valdebona kod Zadra.


Loger »Anica« (bivši »Nino«), izgrađen 1877. u Malom Lošinju, od 1932. je u vlasništvu Andrije Orlića – prvi krčki jedrenjak s ugrađenim motorom tzv. tople glave. Doživio je dvije havarije: 1932. zbog kvara na kormilu oštetio je pramac kod Vrbnika i 1935. oštećen je u požaru u Vranjicu.


PLUTAJUĆI RESTORAN




Drveni motorni brod za opći teret »Barba Toma« (180 tona nosivosti) izgrađen je 1941. godine kod Bartola Lovrića u Krku za Jerka Bogovića iz Malinske. Nacionaliziran je nakon Drugog svjetskog rata i 1947. predan na upravljanje Središnjici za plovidbu iz Rijeke. Zatim mijenja vlasnike: 1948. Brodarsko poduzeće Rijeka, 1951. Obalna plovidba Rijeka, a 1952. mijenja ime u »Njivice«. Od 1958. je u floti Lošinjske plovidbe, od 1967. Brodogradilišta Cres, od 1969. Opće poljoprivredne zadruge Sloga iz Kukljice. Postaje 1974. plutajući restoran »PU-1 Barba Toma« (vl. Veljko Martinis i družina, Pula), od 1988. postaje »PU-1 Moby Dick«, a 18. studenog 1991. potonuo je u Puli zbog dotrajalosti. Pokušaj vađenja 1992. je propao, jer se podrtina raspala.



Drveni jedrenjak s pomoćnim motorom izgrađen je 1910. u Piranu, a 1945. je plovio kao »Sv. Obitelj« u vlasništvu Antona Žica i sinova iz Punta. Nacionaliziran je i dodijeljen Brodarskom poduzeću Rijeka kao »Dolfin« (65 tona nosivosti), od 1951. plovi u floti Obalne plovidbe Rijeka, a 1956. uvršten je u flotu Lošinjske plovidbe. Vlasnik 1959. godine postaje Opća poljoprivredna zadruga iz Malinske. Doživio je brodolom 13. prosinca 1963. na nepoznatoj lokaciji.


Drveni motorni brod »Glavotok« (105 tona nosivosti) izgrađen je 1954. godine u Puntu za Obalnu plovidbu Rijeka. Godine 1958. uvršten je u flotu Lošinjske plovidbe, a od 1961. plovi za Opću poljoprivrednu zadrugu Punat. Deset godina kasnije služi kao brod za prijevoz ribe u floti Kombinata za ulov i preradu ribe Adria iz Zadra. Izbrisan je iz upisnika brodova 13. listopada 1981. godine bez navođenja razloga.


U floti Opće poljoprivredne zadruge iz Malinske od 1958. do potonuća zbog neodržavanja u Malinskoj 23. rujna 1964. plovio je jedrenjak »Kijac«, izgrađen 1909. godine u Chioggiji kao »Ada B.«. Od 1926. u vlasništvu je Kazimira Viskovića i dr. iz Svetog Lovreča. Nacionaliziran je i dodijeljen Brodarskom poduzeću Rijeka bez promjene imena. Zatim plovi za Obalnu plovidbu Rijeka i Lošinjsku plovidbu.


PRIJEVOZ VINA


U floti Opće poljoprivredne zadruge Punat od 1956. do 1965. plovio je motorni brod za opći teret »Levan« (152 tona nosivosti). Izgrađen je 1952. u Splitu kao »Brioni« za Vojno-građevinsko poduzeće Primorje iz Rijeke. Iste godine mijenja ime u »Levan«, od 1956. je u floti Lošinjske plovidbe. Od 1965. postaje »Soča« (Splošna plovba, Piran), od 1972. je u floti Poljoprivredne zadruge Jedinstvo iz Nina, 1975. vlasnik je Kombinat Velebit, Rijeka, od 1979. do 1990. je u floti Zanatsko-ugostiteljskog poduzeća Tiha iz Šila, a potom je prodan u Krilo Jesenice. Od 2002. postaje »Lanterna«.


Samo dvije godine drveni motorni brod »Ivan« bio je u vlasništvu Ivana Žica iz Punta. Izgrađen je 1946. u brodogradilištu Josipa Bonefačića u Žurkovu. Bio je opremljen drvenim bačvama za prijevoz vina, što mu je i prigodom gradnje bila osnovna namjena, jer mu je vlasnik trgovao vinom. Već 1948. je nacionaliziran i dodijeljen riječkoj Jadroliniji (preuređen za prijevoz 94 putnika). Od 1954. postaje »Dolin« (Obalna plovidba Rijeka), preuređen za prijevoz općeg tereta, a dvije godine kasnije je u floti Lošinjske plovidbe. Od 1963. do 1981. je u floti Zanatsko-uslužnog poduzeća Tiha iz Šila, a potom je prodan u Mrljane (Brodarska zadruga Labud), da bi ga 1998. kupili Bogdan i Ivica Benić iz Neviđana (preuređen za turistička krstarenja).


Drveni gulet »Daniele Manin« izgrađena je 1909. godine u brodogradilištu Fortunato Menetto u Chioggiji za Gina i Egidija Salvara iz Venecije. Imala je 69 brt, a Josip Rukonić (Giuseppe Rucconi) iz Nerezina kupuje je 1939. godine. Sljedeće godine ugrađen je motor Ansaldo snage 43 KS. Nakon kapitulacije Italije 1943. godine prevezla je iz Malog Lošinja na Vis 315 uglavnom Talijana koji su se vraćali kući. Godine 1945. nasukala se za nevremena kod rta Lun na otoku Pagu. Izvučena je 1946. i osposobljena za plovidbu, ali je promijenila ime u »Lošinj«, bez promjene vlasnika do 1948. kada je nacionalizirana i dodijeljena Brodarskom poduzeću Rijeka iz Rijeke. Od 1951. plovi u floti Obalne plovidbe Rijeka kao »Pernat«, a 1956. se našla u floti Lošinjske plovidbe. Zadnji vlasnik bila je Opća poljoprivredna zadruga Malinska. Dana 13. veljače 1966., po gustoj magli, nasukala se na rt Tanki (otok Zeča) nedaleko od creske Martinšćice, gdje je potonula.


Drveni brod »Lauretta«, nepoznatog mjesta gradnje i godine izgradnje, obnovljen je u Cresu 1947. godine za nerezinskog brodovlasnika Iva Matkovića. Imao je 27 brt, a s motorom od 24 KS razvijao je brzinu od pet čvorova. Nacionaliziran je 1948. godine i dodijeljen Brodarskom poduzeću Rijeka, potom Obalnoj plovidbi Rijeka te preimenovan u »Laganj«. Prepušten je 1956. Poljoprivrednoj zadruzi Dubašnica iz Malinske koja ga 1965. prodaje u Donja Brela. Početkom 1969. godine potopio se u uvali Stomarica (Brela) pod teretom vapna.


NAPUŠTEN I POTOPLJEN


Motorni brod za prijevoz općeg tereta »Nerezine« (od 1962. do 1974. u vlasništvu Opće poljoprivredne zadruge Punat) izgrađen je 1925. u Aleksandriji (Egipat). Upisan je u Lučkoj kapetaniji Kotor kao »Princ Djordje« (Srpsko brodarsko a.d. Mihajlović, Kamenari). Od 1929. plovi za Brodarsko preduzeće braća Ilić i Đuro Todorović iz Zelenike, od 1935. u floti Brodarsko-transportnog društva s.o.j. iz Zelenike, a 1939. kupuje ga Vitomir Vlašić iz Vela Luke i daje ime »Srećko«. Nacionaliziran je 1948. godine i dodijeljen Jadroliniji koja ga preuređuje za prijevoz 102 putnika. Od 1953. plovi kao »Nerezine« (Obalna plovidba Rijeka), te je u Cresu preuređen za prijevoz općeg tereta. Ugrađen mu je novi dizelski motor snage 77 kW. Pet godina kasnije je u floti Lošinjske plovidbe. Nakon 12 godina plovidbe za zadrugu u Puntu, prodan je Brodarsko-uslužnom poduzeću Jadran iz Kukljice, a 1986. (vlasnik Slavko Mavra iz Kukljice) postaje putnički brod s motorom Cummins od 242 kW. Kasnije plovi za vlasnike iz Krila Jesenica.


Zanimljiva je sudbina motornog broda za prijevoz općeg tereta (drvena gradnja) »Vanga« koji je izgrađen 1952. godine u Brodogradilištu Lošinj u Malom Lošinju za Vojno-građevinsko poduzeće Primorje iz Rijeke. Pet godina kasnije nalazimo ga u floti Lošinjske plovidbe, a 1961. preinačen je u Malom Lošinju u trajekt za održavanje linije Cres–Rabac (18 vozila, 170 putnika). Tri godine kasnije preuzima ga riječka Jadrolinija koja mu 1985. mijenja ime u »Kormat«, a iste godine kupuje ga Radojko Brnčić iz Krka koji ga preuređuje u brod za prijevoz općeg tereta. Od 1992. je u floti tvrtke Sun Adria, Rijeka, bez promjene vlasnika. Od 2001. godine raspremljen je u Vozu, napušten i potopljen. Tek krajem 2005. godine, podrtina je, po nalogu Lučke kapetanije Rijeka, uklonjena.


Od 1965. do 1972. godine u floti Opće poljoprivredne zadruge Vrbnik plovio je drveni motorni brod »Medulin«. Izgrađen je 1954. u Piranu za Obalnu plovidbu Rijeka, a od 1956. plovi pod oznakama Lošinjske plovidbe. Vrbničani ga 1972. prodaju Poljoprivrednoj zadruzi Vrsi, od 1977. je u privatnim rukama (Korčula), preinačen je u putnički brod, od 1988. plovi za Brodarsku zadrugu Zora iz Splita, od 1993. ponovno je u privatnom vlasništvu (Korčula), a 1997. prodan je u Supetarsku Dragu. Dana 30. svibnja 2005., prilikom preinake u ribarsko-putnički brod u Bakru, izgorio je. Popravljen je 2008. godine kao »Marinero«.


BRODOVI ANTUNA ŠKARPE


– »Vila«, izgrađen 1934. godine kod Jurja Lolića u Malomskoj za Antuna Škarpu iz Malinske, imao je 50 brt. Već 1935. prelazi u vlasništvo Jadranske plovidbe d.d. iz Sušaka. Godine 1943. nosi ime »Scardona«, a 1947. postaje »Skradin« u floti Brodarskog poduzeća Zadar. Od 1949. plovi kao »Vrbnik« za Obalnu plovidbu iz Vele Luke, zatim prelazi pod Brodarsko poduzeće Split. Potonuo je 1960. godine u Kali


– »Slavija«, izgrađena 1924. godine u Kraljevici za Antuna Škarpu iz Malinske, kasnije plovi pod imenom »Labud«. Godine 1941. dobiva ime »Ruggero«, a 1944. je potopljena u bombardiranju Kraljevice


JOŠ NEKI KRČKI BRODOVI


– »Maria Madre«, izgrađen 1905. u Imperia kao »Gaetanino«, 104 brt, vlasnik Andrea Linardić (Linardi)


– »S. Spiridione«, izgrađen 1883., rekonstruiran 1921., u Chioggia, 101 brt, vlasnci braća Bajčić (Baicich)


– »Due fratelli«, izgrađen 1942. u Žurkovu, vlasnici Antonio i Pietro Scarpa, Malinska, 4. travnja 1944. potopljen u Šibeniku


– »Montecristo R«., izgrađen 1919. u Chioggia, kasnije »Trsat« vl. Toma Bogović, Malinska; 1940. prodan u Račišće, 1944. potopljen u Metkoviću