Marko Bekavac

Ovaj hrvatski kapetan mjesecima čami u turskom zatvoru: “Žele me žrtvovati!”

Portal Novi list

Marko Bekavac / Foto Screenshot HRT

Marko Bekavac / Foto Screenshot HRT

Sedam mjeseci čeka pravdu nakon optužbi za krijumčarenje droge. Uvjeren je da turska kompanija želi upravo njega žrtvovati, baciti ga u zatvor



Kapetan duge plovidbe iz Splita Marko Bekavac već je mjesecima zatvoren u turskom zatvoru u Ankari jer je na brodu kojim je zapovijedao pronađena droga. Kapetan Bekavac kaže da je nevin, tražio je bolje osiguranje, kao i kamere na brodu da se spriječi krijumčarenje droge, ali vlasnik broda to je odbio.


O ovoj situaciji u središnjem HTV-ovom Dnevniku govorio je predsjednik Zajednice hrvatskih udruga pomorskih kapetana, kapetan Sanjin Dumanić.


Kapetan Bekavac izražava sumnju da njegovi odvjetnici koji rade za turskog brodovlasnika ne nastupaju u njegovom interesu, da je turskoj kompaniji interes ne širiti previše istragu, nego upravo njega žrtvovati, baciti ga u zatvor.


“Mislite da ste mirni, međutim…”




Upitan koliko ovaj slučaj podsjeća na ono što se dogodilo dubrovačkom kapetanu Laptalu koji je nakon 15 mjeseci provedenih u grčkom zatvoru ipak oslobođen optužbi za krijumčarenje drogom, Dumanić je kazao:


– Oba kapetana su članovi Udruge pomorskih kapetana Split. To se događa, naši su ljudi, i mi smo profesionalno, po našem statutu dužni da pomognemo. Kod kapetana Laptala smo napravili koliko smo mogli, priložili smo neke dokumente, uspjeli smo dobiti nešto. Koliko smo tu pomogli ne znamo, ali baš smo bili moralna pomoć, a to isto želimo i kapetanu Bekavcu, rekao je.


– On je član udruge Split, a udruga Splita je zajednica Hrvatskih udruga pomorskih kapetana. Kroz istu smo članovi Europske zajednice pomorskih kapetana, a obavijestili smo ih da je kapetan Bekavac zatvoren u Turskoj, oni su izrazili svoju spremnost da pomognu, nastavio je.


Dodao je da je zaštita koju je kapetan tražio “skoro nemoguće” dobiti.


– U Kolumbiji gdje vlada jedna takva atmosfera, sve izgleda vrlo službeno, sve izgleda vrlo dobro organizirano. Ja sam imao priliku u Kolumbiji krcati s jednim brodom ugljen. Na brodu je bilo dvadesetak uniformiranih ljudi.


Njih dvadeset, ulijeva jednu sigurnost. Vi mislite pa mi smo mirni, sigurni, pa vidi koliko je tu njih(…)Međutim, dogodilo se meni da sam poslije nekoliko dana na moru otkrio uz pomoć moje posade jedan paket droge, ispričao je.


“U krijumčarenje je uključen netko iz posade”


Kapetan također sumnja da je u krijumčarenje drogom bio uključen netko iz posade broda. Kapetan Dumanić kazao je da “novac sve kupuje” te da postoje članovi posade koji će takvu ponudu, nažalost, prihvatiti.


– Postoji mogućnost da je na brodu bila organizirana skupina koja je to radila. Jer po onom što imamo izvješće iz tiska, jer naravno nemamo još pravo izvješće, iz tiska kaže da je navodno ta droga bila u afterpiku.


Afterpik je jedan krmeni tank koji služi za balast. Ulaz u njega je kroz strojarnicu ili kroz neki drugi prostor, ne može svatko baš ući tamo. On je osiguran s velikim metalnim limom koji ima 32 velike vide velike, znači mogao je netko od članova posade. Teško da bi neko sa strane to mogao ubaciti, a da nitko od posade ne vidi, pojasnio je.


– To je više nacionalna posada, kapetan je izvan svega toga. Postoje svi mogući trikovi da se zapovjednika odvoji.


Najjednostavnije je da vam priđe netko u nekakvoj uniformi i traži nekakvu potvrdu, gdje ste odložili zadnji put smeće, a njemu za vratom visi walkie talkie uključen, i tamo ga neki kriminalac s druge strane sluša i on kaže – sad ovaj priča s kapetanom, kapetan je zauzet, mi možemo raditi što hoćemo.


Vrlo lako je kapetana izolirati, zaključio je kapetan Dumanić.


Slučaj kapetana Marka Bekavca


Splitski kapetan Marko Bekavac već sedam mjeseci čeka pravdu u turskom zatvoru.


– Kako da ja znam kad se sve događalo dok sam ja spavao, od 22 do 6 ujutro. I 28.8. ja sam tražio od kompanije na sugestiju agenta, 28.8. tri dana prije nego što je počeo ukrcaj, da angažiraju privatne zaštitare i četiri kamere, da je tako bilo, droga se ne bi mogla ukrcati, kazao je Marko Bekavac, kapetan duge plovidbe.


Za sada njegov je jedini posjetitelj veleposlanik u Ankari Hrvoje Cvitanović.


– On izgleda dobro, mi smo imali normalnu komunikaciju oba susreta i dali smo mu na znanje da smo zatražili i treći, otkrio je hrvatski veleposlanik u Turskoj Hrvoje Cvitanović.


Problemi su počeli potkraj kolovoza u Kolumbiji. Kapetan Bekavac zapovijedao je brodom u vlasništvu turske kompanije pod panamskom zastavom. Zadatak je bio preuzeti teret koji je utovaren u vrećama u Kolumbiji i prevesti ga u Tursku.


– Prvi slučaj u Barakiliju u Kolumbiji, tu je pronađena droga, 450 kg, onda su kolumbijske vlasti s turskim brodarom i ambasadom dogovorili da se brod pusti, pojasnio je Jozo Bekavac, brat kapetana Marka Bekavca.


Tipičan slučaj kriminalizacije pomoraca


Zbog opasnosti od krijumčarenja droge kapetan je još prije dolaska u Kolumbiju zatražio od kompanije da pojača mjere opreza kamerama i zaštitarima, ali kompanija je to odbila.


– Oni sad optužuju njega da on nije poduzeo mjere kao kapetan po zapovjednoj odgvornosti, a riječ je o istoj drogi, ispričao je brat kapetana Bekavca.


Nakon dolaska u tursku luku uhićeno je 10 pomoraca, a prema riječima svjedoka – većina njih, kao i kapetan Bekavac, nije sudjelovala u ukrcaju tereta.


– Za nas je ovo tipičan slučaj kriminalizacije pomoraca. Optužuje ih se za nešto na što nemaju utjecaja. Taj teret je mogao ubaciti bilo tko jer teško je kontrolirati što se u svakoj vreći nalaza, kazao je Neven Melvan, sindikat pomoraca Hrvatske.


Sve su pravne mjere poduzete, angažirana su međunarodna udruženja pomoraca. Ministarstvo vanjskih poslova u stalnom je kontaktu s turskim kolegama.


– Ključni detalj je to da je prva rasprava najavljena za10. lipnja. Tražili smo također da predstavnici veleposlanstva RH u Ankari budu nazočni na raspravi, tako da iz prve ruke možemo vidjeti što se događa i da budemo uz rame gospodinu Bekavcu, kazao je hrvatski veleposlanik Hrvoje Cvitanović.


Za kapetana Marka Bekavca, i kolege i kompanije u kojima je radio imaju samo riječi hvale. Kažu, u 30 godina plovidbe mrlje u njegovoj karijeri – nije bilo, javlja HRT.