Inicijativa Zorana Maržića

“Uragan” na Molo Longu postaje brod-spomenik?

Marinko Glavan

Brod na Terminalu može biti ukras, dok na sadašnjoj lokaciji ne služi apsolutno ničemu, kaže Zoran Maržić



Grad je spreman u najkraćem roku izdati potrebne suglasnosti



Molo Longo je u međuvremenu postao šetnica, dovršena je zgrada Putničkog terminala, ali o premještanju »Uragana«, spomenika riječke industrijske i pomorske baštine, u čiju je obnovu uloženo milijun i pol  kuna, više nije bilo ni riječi. Nova inicijativa krenula je od Zorana Maržića, vlasnika tvrtke Dulcis vita, koncesionara zgrade Terminala koji nam je potvrdio da je već, doduše još uvijek neslužbeno, razgovarao s predstavnicima Grada Rijeke i Lučke uprave o mogućnosti premještanja broda na lukobran.


– »Uragan« na Terminalu može biti ukras i apsolutno ispuniti svoju funkciju spomenika i turističke atrakcije, dok na sadašnjoj lokaciji ne služi apsolutno ničemu. Razgovarao sam o tome s gradonačelnikom Vojkom Obersnelom i s ravnateljem Lučke uprave Bojanom Hlačom.


Obojica su bila suglasna s idejom da se brod premjesti, kazao je Maržić, dodajući kako očekuje da će Grad i Lučka uprava uskoro donijeti odluku o premještanju broda te precizno odrediti novu mikrolokaciju za smještaj »Uragana«.


Podrška Grada i Lučke uprave


Ravnatelj Lučke uprave Bojan Hlača potvrdio je da je upoznat s idejom te najavljuje da će, bude li formalizirana, imati podršku Lučke uprave. No, konačna odluka je, ističe, na Gradu Rijeci koji je vlasnik broda, ujedno i zadužen za prostorno planiranje.


Grad je, prema riječima gradonačelnika Vojka Obersnela, spreman u najkraćem roku izdati potrebne suglasnosti, ukoliko tvrtka Dulcis vita i službeno predloži smještanje »Uragana« na Molo longo.– Mi smo još prilikom obnove broda predlagali da bude smješten na korijenu riječkog lukobrana, no Lučka uprava to je odbila, ponudivši sadašnju lokaciju kao jedinu moguću unutar Lučkog područja.


To je bilo nekakvo polurješenje, kojim je brod završio ograđen žicom i najčešće nedostupan građanima i turistima, jer je, očito, sve ove godine bilo »nemoguće« pomaknuti granicu lučkog područja za deset metara.


Razgovarao sam s gospodinom Maržićem i kazao mu da nemam ništa protiv. Dapače, od početka smo u Gradu Rijeci bili za takvo rješenje pa njegovu inicijativu apsolutno pozdravljam, kazao je Obersnel, dodavši kako je Grad Rijeka spreman i financijski sudjelovati u troškovima preseljenja »Uragana« na novu lokaciju.


Duga i bogata povijest broda


»Uragan« je izgrađen prije otprilike 130 godina u Hamburgu, a u Rijeku je stigao nakon Drugog svjetskog rata, kao dio ratne odštete. U godinama poraća korišten je za obnovu teško stradale riječke luke, u kojoj gotovo da i nema rive u čijoj rekonstrukciji nije sudjelovao prevozeći građevinski materijal.


Kasnije je korišten za razne namjene, od istraživanja podmorja do »statiranja« u filmu Vjetrovi rata. Nakon godina na mrtvom vezu potonuo je u sušačkoj luci 1999. godine.


Potpuno je obnovljen u brodogradilištu »3. maj« 2004. godine, nakon čega je, umjesto na nekoj od tada predlaganih atraktivnih lokacija u središtu Rijeke ili unutar Luke, smješten u zakutak, iza zatvorenih vrata, čime je njegova obnova posve izgubila smisao, jer je brod skriven od pogleda, a uglavnom mu je nemoguće i prići.