Moderno zdanje

Zračna luka “Franjo Tuđman”: Pogledajte impresivni novi terminal zagrebačkog aerodroma

Danko Radaljac

Cijeli kompleks novog terminala praktički je spreman za punu funkciju. Hrvatska metropola dobila je funkcionalan, moderan aerodrom, gdje su odlasci i dolasci etažno razdvojeni, što olakšava distribuciju putnika. Prvi službeni let Croatia Airlinesa je 28. ožujka, na liniji Zagreb – Dubrovnik 



Točno u ponoć 27. ožujka prestat će sve letne komercijalne aktivnosti na starom terminalu zagrebačke zračne luke, a minutu kasnije kompletne letne aktivnosti preuzima novi terminal, koji se ovih dana dovršava posljednjim finim radovima.


Osoblje će ipak imati četiri do pet sati da se pripremi za sve potrebne radove, jer se radi o »mrtvom« razdoblju, kad avioni s Plesa više ne uzlijeću niti slijeću. Prvi let koji će službeno poletjeti sa Zračne luke »Franjo Tuđman« je linija Croatie Airlinesa prema Dubrovniku.


Službeno, jer je jedan avion već sletio ovaj tjedan na novi terminal, kako bi se u stvarnim uvjetima provjerila spremnost infrastrukture za prijem putnika. Svečano otvorenje predviđeno je za sljedeći tjedan, 21. ožujka i tad će političari i ostali imati priliku obići aerodrom.




Zagreb, sad se može reći, ima funkcionalno moderan aerodrom, gdje su napokon odlasci i dolasci etažno razdvojeni, što olakšava distribuciju putnika.


Velika je to promjena u odnosu na stari terminal koji zbilja nije bio dostojan glavnoga grada Hrvatske. Odlazni dio aerodroma tako je na višoj razini, te se do ulaza dolazi impresivnim viaduktom.


Doduše, prilazne ceste oko samog aerodroma na prvu vožnu djeluju pomalo kaotično te ostaje dojam kako će se ljudi trebati naviknuti na dolaske vozilima.



Ono što kod ulaza odmah oduševljava je prostranost. Ukupno 30 pultova za check-in, golem prostor među njima – sve to djeluje u potpunosti drukčije od trenutačnih operativnih prostora nekoliko stotina metara dalje.


Čitav dojam upotpunio je i miris nove građevine i novog namještaja, koji tako razveseljava ljude kad se usele u nove stambene prostore.



Brža dostava prtljage


Većina rješenja na novom terminalu jednostavno je neusporediva s onim starim. Uostalom, ovaj je aerodrom predviđen za prijem do pet milijuna putnika, dok se trenutačni muči i zapravo je i podkapacitiran i s 2,8 milijuna, koliko godišnje trenutno ide preko Plesa. Samo jedna paralela je dovoljna da pojasni razlike: sortirnica za prtljagu na starom Plesu provršine je 700 četvornih metara, dok je na novom predviđen sedam puta veći prostor za istu namjenu. To bi trebalo izbiti dosadašnji problem spore dostave prtljage u Zagrebu, što je nekad putnike znalo dovoditi do ludila.



Zasad još nije u potpunosti jasna sudbina starog terminala. Jedan dio njega i dalje će ostati funkcionalan za malu avijaciju, znači osobne i sportske avione. No, ostatak je za sada »neraspoređen«. Jedna od ideja, kako se saznaje, jest da stari terminal postane cargo prostor, predviđen za prijem tereta. To bi značilo da Francuzi, koji su koncesionari, namjeravaju potaknuti i taj vid zračnog prometa prema Zagrebu.



Ako se trebaju naći neke zamjerke, jedna od očitih je nedostatak putne trake u transfer zoni. Većina modernih aerodroma takvim rješenjem olakšava brzi prelazak iz jednog aviona u drugi putnicima u tranzitu, no novi Pleso je ipak odlučio ostati na mehanički »nožni« pogon vlastitih mišića putnika. Možda se pazi da ljudi imaju čim više kretanja, to je dobro za zdravlje.


Ako vam se pak ne kreće previše, postoji lounge bar, gdje napokon i u Hrvatskoj imamo one fotelje koje masiraju i koje djeluju kao jedan od najboljih oblika dekadencije modernog doba.


Sve u svemu, novi Pleso, odnosno Zračna luka »Franjo Tuđman«, kako joj je službeno ime, definitivno je moderan aerodrom, sa svim onim što jedan takav objekt mora imati.



Pušački boksovi


Ima tu i onih malih detalja koji život čine uzbudljivijim i boljim. Bojite li se letenja i idete u dvomotorac koji će se u potpuno neprirodnom stanju dignuti deset kilometara iznad tla, uvijek možete odraditi i kakvu molitvu Bogu, Alahu, Jahvi, Budi, kome god, u prostoru predviđenom baš za to. Želite se javiti roditeljima ili nekome drugom da uskoro krećete prema njima, ali vam je »iscurila« baterija u mobitelu, nema problema, prostori na kojima se čekaju letovi su dobro opremljeni utičnicama i, što je sjajan detalj i pokazatelj da je netko zbilja promišljao, USB utorima.



I za balkanske prostore (ipak je Pleso južno od Save) jedna od najbitnijih stvari: pušenja na aerodromu u prvih nekoliko tjedana neće biti. No, do početka svibnja će pušački boksovi biti spremni, trenutno se radi na kompliciranoj ventilaciji koju moraju imati. Dva u međunarodnom prometu i još jedan u domaćem jamstvo su da će i ovisnici o nikotinu biti na svome i na novom zračnom terminalu.