Iako je nakon NATO bombardiranja izgledalo kako je Zastavi došao kraj, bio je to zapravo njezin novi početak. Kako nam se čini, po cikličkim krugovima pozitivnih ekonomskih kretanja koje FAS već proizvodi, mogao bi to biti novi početak i za čitavu Srbiju
Investirajte – sve je besplatno. Pano istaknut uz prometnicu što spaja Kragujevac i autocestu Beograd – Niš u mjestu Batočina, svega desetak kilometara udaljenoj od središnjega grada Šumadije, ponajbolje ilustrira stav Srbije što je na mjestu nekadašnje Zastavine tvornice omogućio najnoviju Fiatovu tvornicu, sasvim sigurno jedan od najmodernijih automobilskih tvornica u Europi. I baš kao što je današnji stav Batočine da investitor dobiva besplatnu lokaciju za izgradnju poslovnog pogona na period od 99 godina bez naknade, da se oslobađa plaćanja općinskih taksi, naknade za uređenje građevinskog zemljišta, naknade za prenamjenu zemljišta, plaćanja lokalne komunalne takse, a da se općina obavezuje u roku od 24 sata izdati mu građevinsku dozvolu uz svega nekoliko uvjeta od kojih je najvažniji – da zaposli najmanje 50 posto radnika iz te općine: a nezaposlenih tamo ne nedostaje, pogotovo ne mladih – prije pet godina bio je i stav kojim se vodila vlada Srbije.
Molimo i prosimo
Ona je naime Fiatu omogućila praktično sve infrastrukturne preduvjete da u Kragujevcu 2008. godine počne projekt izgradnje automobilskog pogona što će u vrlo skoro vrijeme imati proizvodni kapacitet od 200 tisuća automobila godišnje. Naravno, pljuštale su u vrijeme potpisivanja sporazuma kritike upućene Vladi Republike Srbije sa svih strana. Sadržaj im je uglavnom bio isti: bogatom Fiatu dajete sve, samo da dođe. Ispada da molimo i prosimo, da smo jadni,… Idealistički gledano da – javnost i mediji Srbije bili su možda i u pravu. No, svijet kapitala je nešto sasvim drugo: on svoj novac upućuje prvenstveno u one države gdje će mu se uloženo najbrže vratiti. Danas, kad se obiđe tvornicu Fiat automobili Srbija, ili skraćeno FAS, u Kragujevcu, vidi se da je tadašnja odluka srbijanske vlade bila potpuno ispravna.
– Trenutačno tvornica Fiat u Kragujevcu zapošljava 2.500 radnika. Svih dobnih i obrazovnih struktura. Velik je broj mladih, no ima i radnika koji su uz Zastavu već 30 pa i više godina. Rad je trenutačno organiziran u dvije smjene, a s obzirom na to da nam uskoro starta i proizvodnja produženog modela 500 L, uvodimo i treću smjenu, istaknula nam je Katarina Đusić, HR tvornice.
Mlada Kragujevčanka, diplomirana psihologinja zvanjeje stekla na beogradskom Univerzitetu. I bila je vrlo blizu odluke da kao i tisuće i tisuće mladih iz Srbije nakon diplome ostane u Beogradu. No, pojavio se Fiat koji je tražio upravo takav, mladi i obrazovani kadar. I ako vas zbunjuje ono HR uz njezinu funkciju – riječ je o skraćenici što označava »human resources«, ili kako bismo našim nekadašnjim rječnikom rekli – šefica kadrovskih poslova.
Pogled u strop
Da bismo pojasnili kako je u Kragujevcu nastala jedna od najmodernijih automobilskih tvornica, istaknimo kako je u nju instalirano čak 300 robota. Posebnost je i to da su roboti instalirani na strop, a ne na pod te se tako pojednostavljuje čitav proces. Ono što je također značajno podatak je da čak 66,4 posto dijelova dolazi iz Srbije, a 23,3 iz Italije. Bolji je odnos i nemoguć jer iz Italije dolaze gotovi motori dok se u Srbiji oblikuje karoserija. Na ostalih 15 država koje participiraju u proizvodnji ide nešto više od 10 posto elemenata, no na listi tih zemalja nema Hrvatske. Istina, u poslu i to trenutačno vrijednom skoro dva milijuna eura, sudjeluje splitski Ad plastik ali zahvaljujući tome što je otvorio tvornicu u Mladenovcu, gradu smještenom na pola puta između Kragujevca i Beograda u kojoj je zaposleno 60-ak radnika.
– Preše ispred kojih se nalazimo idu u red najučinkovitijih u automobilskoj industriji, upoznaje nas s dijelom tvornice gdje se od limova dobivaju konture karoserije Adriano Fabrizi, inženjer koji je rodni Cassino, grad na jugu pokrajine Lazio, zamijenio Šumadijom. Efikasne preše oblikuju čak 80 posto metalnih dijelova automobila te proizvode i do 80 komada pojedinih elemenata u minuti. Spremne su tako opskrbiti proizvodnju do 500 automobila dnevno što je jedan od vršnih momenata same tvornice. Pretpostavlja se da će se vrlo skoro sa sadašnjih 30 tisuća automobila godišnje već 2014. stići do njih 150 tisuća. U serijsku proizvodnju naime uskoro kreće 500 L u produženoj verziji sa sedam sjedala, a iduća godina donosi i SUV model. S obzirom na to da se prihvaćenost monovolumena 500 L pokazala jako dobrom, prodaja je krenula i u SAD-u, za vjerovati je da će se brojke i ostvariti.
Znanstvena fantastika
Ulazak u odjeljak FAS-a gdje se sklapaju karoserije ulazak je u – znanstvena fantastika. U skoro laboratorijskim uvjetima – »šuma« robota. Pojedine elemente karoserije sklapaju za 45 sekundi, a konačna verzija svakog budućeg 500 L gotova je za samo 90 sekundi! Nevjerojatna preciznost, brzina i brojnost operacija koje izvode.
– Druga smo Fiatova tvornica što koristi sustav s visećim robotima koji se pokazao mnogo efikasnijim od verzije kad su roboti postavljeni na pod, pojašnjava nam Mihajlo Vasiljević te nas provodi čitavim pogonom kako bismo mogli pratiti sastavljanje »školjke« automobila.
Nakon svega dolazimo i do finalne montaže. Konačno veći broj radnika. Iako smo svjesni da ih se u prvoj smjeni u tvornici nalazi po prilici 1.500, imali smo osjećaj da ih u FAS-u radi ekstremno mali broj.
Pogon koji nismo obišli je lakirnica. U ekološkom smislu to je jedan od najosjetljivijih dijelova tvornica automobila.
Fiat Automobili Srbija su impresivan pogon u svakom smislu. Čak i kad se osvrnemo na uređenje okoliša kojeg se ne bi postidio ni neki bolji turistički resort. Nedaleko stare upravne zgrade u kojoj se prije 6 desetljeća rodila Crvena zastava (26. kolovoza slavi 60. rođendan) je elegantni parkić. S jezercem. Ni traga prljavštini ili boji o kojoj nam je HR Đusić povukla koliko duhovitu toliko i zastrašujuću paralelu s bojom rijeke Lepenice. Iako je nakon NATO bombardiranja izgledalo kako je Zastavi došao kraj, bio je to zapravo njezin novi početak. Kako nam se čini, po cikličkim krugovima pozitivnih ekonomskih kretanja koje FAS već proizvodi, mogao bi to biti novi početak i za čitavu Srbiju.
__________________________________
FAS – milijardu eura
Plaća – tajna
Učenicima robot, Talijanima kuhinja
Papinski nuncij msgr. Orlando Antonini u tvornici