Doveli u sumnju Made in Germany?

Skandal s Volkswagenom opasniji za njemačko gospodarstvo od grčke dužničke krize

Hina

Foto Reuters

Foto Reuters

Prošle je godine Volkswagen u SAD-u prodao oko 600 tisuća automobila, oko 6 posto od ukupno 9,5 milijuna vozila koje je prodao u svijetu



‘Volkswagen skandal’ snažno je uzdrmao njemačku poslovnu i političku scenu, pa analitičari upozoravaju da bi kriza u tom divovskom proizvođaču automobila mogla predstavljati veću opasnost za njemačko gospodarstvo nego što je to grčka dužnička kriza.


Volkswagen je najveći njemački proizvođač automobila, koji zapošljava više od 270.000 ljudi u zemlji, a još je i više radnika u njegovim dobavljačima.


Nakon što je Volkswagen u utorak priznao da je 11 milijuna njegovih dizelskih automobila širom svijeta opremljeno uređajima koji omogućuju ‘varanje’ na eko-testu, u srijedu je izvršni direktor Martin Winterkorn podnio ostavku. Osim u SAD-u, istrage su najavile vlasti u Francuskoj i Južnoj Koreji.




“Sasvim iznenada Volkswagen je postao veći negativni rizik po njemačko gospodarstvo nego što je to grčka dužnička kriza. Ako idućih mjeseci prodaja VW-a u SAD-u padne, to neće loše utjecati samo na tu kompaniju, nego na cijelo njemačko gospodarstvo”, kaže Carsten Brzeski, ekonomist u ING-u.


Najveći njemački izvoznici


Prošle je godine Volkswagen u SAD-u prodao oko 600 tisuća automobila, oko 6 posto od ukupno 9,5 milijuna vozila koje je prodao u svijetu.


Američka agencija za zaštitu okoliša (EPA) naredila je VW-u da otkloni otkrivene nedostatke, a njemačka je kompanija zaustavila prodaju svih ‘dizelaša’ u SAD-u za vrijeme istrage koja bi mogla rezultirati kaznom od 18 milijarda eura, što je više od cjelokupne lanjske operativne dobiti kompanije.


Premda tu kaznu može pokriti gotovinskim rezervama, koje se kreću oko 24 milijarde dolara, skandal je izazvao strahovanja od masovnih otpuštanja u toj tvrtki i njezinim dobavljačima.


Njemačku vladu zabrinjava i mogućnost da će zbog skandala trpjeti i drugi njemački proizvođači automobila, kao što su Daimler i BMW, premda nema nikakvih naznaka da su te tvrtke radile nešto protuzakonito.


U njemačkom automobilskom sektoru radi oko 775.000 ljudi, gotovo 2 posto ukupne radne snage, a prodaja vozila u posljednje vrijeme suočena je s problemom usporavanja rasta kineskog gospodarstva, a time i tamošnje potražnje za automobilima.


“Ako prodaja automobila padne, to bi moglo pogoditi sve dobavljače, a time i cijelo gospodarstvo”, kaže Martin Gornig iz instituta DIW.


Proizvodnja automobila i dijelova je najuspješniji njemački izvozni sektor – lani je njegov izvoz iznosio 200 milijardi eura, gotovo petinu ukupnog njemačkog izvoza.


U opasnosti VW brand


Ovaj skandal mogao bi dovesti u pitanje i kvalitetu te pouzdanost njemačkih kompanija, upozoravaju neki analitičari.


“Nema opće sumnje u proizvode s oznakom ‘Made in Germany’. No, neke njemačke kompanije plaše se domino-efekta, da bi ‘VW skandal’ mogao utjecati i na njihovo poslovanje, dovesti do erozije ‘Made in Germany’ oznake”, kaže Andre Schwarz, direktor trgovačke udruge BGA.


Kakav će biti utjecaj, tek će se vidjeti, no u srijedu je najveći američki trgovac automobilima AutoNation upozorio da je u SAD-u položaj branda Volkswagen u opasnosti.


“Volkswagenov problem je još jedna mrlja za sve dizelske motore. Prodaja VW-a u sljedećem desetljeću ili dva mogla bi biti pod utjecajem poteza koje će kompanija poduzeti u idućih nekoliko dana, tjedana i mjeseci”, kazao je izvršni direktor AutoNationa Mike Jackson.


Jackson, međutim, ne misli da će se problemi Volkswagena preliti na ostale brandove tog proizvođača automobila kao što su Porsche i Audi.


Neki stručnjaci ističu, pak, da ne bi trebalo pretjerivati s utjecajem ‘VW skandala’ na cijelo njemačko gospodarstvo.


“Mislim da se neće cijela njemačka automobilska industrija stavljati u isti koš. Također, mislim da neće biti recesije samo zbog jedne kompanije”, kaže Joerg Kraemer, glavni ekonomist Commerzbanke.