Igor Jugo

‘Želim od Hrvatske napraviti startup naciju’: Riječki profesor pokrenuo zanimljivu crowdfunding kampanju

Ingrid Šestan Kučić

Foto: Silvano Ježina

Foto: Silvano Ježina

Crowdfunding kampanjom prof. Jugo namjerava prikupiti sredstva kako bi 400 građana iz cijele Hrvatske dobilo besplatnu edukaciju. Za to je spreman prijeći 18 tisuća kilometara



RIJEKA Profesor Odjela za informatiku Sveučilišta u Rijeci Igor Jugo od Hrvatske želi napraviti startup naciju, a to će postići na način da će 400 hrvatskih građana besplatno educirati iz područja startupa. Kako bi svoju ideju mogao realizirati Jugo je pokrenuo kampanju »Hrvatska – startup nacija« za koju danas kreće i crowdfunding kampanja kroz koju namjerava prikupiti sredstva kako bi 400 građana dobilo besplatnu edukaciju. Koliko su građani svih dijelova Hrvatske zainteresirani za njegovu kampanju dovoljno govori podatak da mu se dnevno javlja u prosjeku 22 budućih polaznika, a u manje od tri tjedna prijavila se 361 osoba koja želi proći edukaciju.


– Prijave su stigle doslovce iz svih krajeva Hrvatske, a to je bio i cilj. Želja mi je provesti edukaciju u svim dijelovima zemlje, a da bih to realizirao pokrenuo sam crowdfunding kampanju na Indiegogo platformi koja počinje upravo danas, kaže Jugo.


Ciljani iznos te kampanje je 75 tisuća američkih dolara, a ta će mu sredstva omogućiti da u svim krajevima Hrvatske realizira edukaciju usmjerenu na vještine pokretanja i vođenja startupa. Kako bi svoj cilj realizirao Jugo će samostalno odraditi četristotinjak školskih sati predavanja i još barem 800 školskih sati konzultacija, a kako bi to realizirao prijeći će 18 tisuća kilometara, koliko će mu trebati da obiđe sve lokacije predavanja. Sama će pak vožnja od lokacije do lokacije trajati 172 sata, što je nešto više od sedam dana vožnje autom.


Dug zajednici




Na pitanje zbog čega to želi napraviti i kako je uopće došao na ideju da stvori startup naciju, Jugo odgovara kako je ideja potekla od kolegija Elektroničko gospodarstvo koji vodi na riječkom Sveučilištu.


– Dosta surađujem i s riječkim startup inkubatorom, a pokreatnje kampanje smatram svojim vraćanjem duga zajednici. Osobno mi je to zanimljivo, a mislim da će kampanja biti korisna za društvo. Nakon provedene edukacije polaznicima će ostati nastavni materijali, razvijen prvi startup, poznavanje cjelokupnog procesa pokretanja i vođenja startupa, te usvojene Lean Startup vještine.


Naime, ovaj program je u potpunosti orijentiran na pokretanje startup projekta temeljen na Lean Startup pristupu. Takav se pristup u Hrvatskoj baš i ne prakticira, a riječ je o metodologiji kojom se skraćuje trajanje ciklusa razvoja nekog inovativnog proizvoda ili usluge primjenom jedne od osnovnih znanstvenih metoda – metode eksperimenta u kombinaciji s interaktivnim razvojem vođenim objektivnim podacima prikupljenim od korisnika ili relevantnih sudionika u okruženju u kojem proizvod ili usluga nastaju.


Centralna ideja je da se tržištu ponudi proizvod ili usluga kakvo tržište želi i time osigura uspjeh. Lean Startup stavlja naglasak na konstantno traženje povratne informacije od svih relevantnih sugovornika od samih početaka do razvoja prototipa, nakon čega prototip postaje ključni element dobivanja povratnih informacija od potencijalnih ili postojećih kupaca, pojašnjava Jugo.



Sve informacije o kampanji »Hrvatska – startup nacija« nalaze se na http://www.hrvatskastartupnacija.com. Prijave za edukaciju otvorene su do popunjenja predviđenih 400 mjesta, a iako crowdfunding kampanja kreće tek danas Jugo je već dobio 40 e-mail adresa osoba koje su zainteresirane za podršku kampanji. Ideju za naziv svoje kampanje dobio je po Izraelu, jer riječ je o najvećoj startup naciji, a njegov je cilj da to postane i Hrvatska. Prije pokretanja kampanje Jugo je proveo i anketu o poznavanju startup svijeta i motivaciji građana za sudjelovanje.


– Odgovorilo mi je 268 osoba, a odgovori su stigli iz svih županija. Anketa je pokazala veliki interes, veliki broj osoba ima ideju koju bi željeli razviti, međutim 75 posto njih ne poznaje osnovne pristupe pokretanju startupa. To govori o tome koliko je ovaj program potreban, zaključuje Jugo.



Biblija startupova


Lean Startup je naziv svjetskog bestsellera u izdanju New York Timesa, a autor knjige i samog Lean Startup pristupa je Eric Ries, softverski inženjer s dugogodišnjim iskustvom rada u startup kompanijama u Silicijskoj dolini. Ta je knjiga, kaže Jugo, biblija startupova, a kako bi svoje znanje kvalitetno raširio po Hrvatskoj osmislio je i poseban ritam nastave koju će realizirati.


– Nije ideja polaznicima u jednom seminaru u trajanju od osam sati prenijeti informacije i da onda oni odu kući. Program će se realizirati tako da će polaznici imati pet dolazaka na nastavu u trajanju od četiri školska sata, a između predavanja će imati zadatke koje će morati odraditi. U tom periodu imat će dovoljno vremena za pripremiti kompletan startup projekt koji će moći realizirati. Cilj mi je cijelu tu kampanju završiti i velikom konferencijom na kojoj će polaznici predstaviti svoje projekte. Kada bi se realizirao 1 ili 10 posto tih projekata, bio bi to veliki korak naprijed, jer to bi značilo samozapošljavanje i otvaranje novih tvrtki, kaže Jugo.


Svoju je ideju već predstavio na konferenciji koja je okupila hrvatske i slovenske investitore i kaže kako je bila dobro prihvaćena, a po završetku edukacije, koja bi prema procjeni mogla trajati pet mjeseci, 400 građana znat će kako projekt predstaviti potencijalnom investitoru.


Kako krenuti


– Jedna od motivacija za pokretanje kampanje je i što se nudi niz poticaja poduzetnicima, međutim ako imate ideju, a ne znate kako krenuti u poduzetništvo uzaludni su vam svi poticaji. Mnogi ljudi ne znaju kako krenuti, a ovo je prilika da to nauče, navodi Jugo.


Ideju za kampanju do sada je predstavio na društvenim mrežama i to vrlo uspješno, jer vidjelo ju je više od 35 tisuća korisnika, a podršku je dobio i od riječkog Sveučilišta. Iako je prvotno imao ideju da se edukacija provede u svim županijama zbog manjeg broja prijava iz pojedinih hrvatskih krajeva broj županija u kojima će se održati predavanja bit će nešto manji.


– Najveći broj prijava stigao je iz Zagreba, njih 152. To ne čudi s obzirom na to da se radi o glavnom gradu. Međutim iz nekih županija zaprimio sam po svega nekoliko prijava pa će se edukacija za te kandidate održati u susjednim županijama. Plan je realizirati predavanja u 13 županija, priča Jugo.


S početkom njegove crowdfunding kampanje započinju i njegova putovanja po Hrvatskoj, jer treba dogovoriti mjesta održavanja edukacije s kojima planira započeti u travnju.