Europski STEM projekt

Prva riječka hrvatska gimnazija razvila pet kurikuluma fakultativne nastave prirodnih predmeta

Andrej Petrak

Foto: Vedran Karuza

Foto: Vedran Karuza

Riječ je o nastavi informatike, fizike, biologije, kemije i matematike utemeljenih na istraživačkim načelima i metodologiji rada temeljenoj na aktivnom korištenju ICT tehnologije i izrađenim digitalnim sadržajima



RIJEKA Uvedite STEM predmete što prije, molim vas, poručili su gimnazijalci Prve riječke hrvatske gimnazije svojim profesorima prije godinu dana, a 12 mjeseci kasnije u ovoj su riječkoj školi predstavili pet kurikuluma za fakultativnu nastavu informatike, fizike, biologije, kemije i matematike, razvijenih u okviru projekta STEM Interaktiv.


Riječ je o projektu financiranom iz Europskog socijalnog fonda, iz kojeg je Prva riječka hrvatska gimnazija dobila potporu, zajedno s još 17 drugih hrvatskih škola. STEM interaktiv učenicima gimnazije omogućio je stjecanje dodatnih kompetencija u području prirodnih predmeta, razvojem pet novih kurikuluma fakultativne nastave, utemeljenih na istraživačkim načelima i metodologiji rada temeljenoj na aktivnom korištenju ICT tehnologije i izrađenim digitalnim sadržajima.


Pored toga što projekt razvija interes učenika za prirodne znanosti i matematiku, svi izrađeni digitalni sadržaji bit će postavljeni u sustav, koji omogućuje učenje na daljinu. U projektu vrijednom više od 800 tisuća kuna, Prva riječka hrvatska gimnazija surađivala je s Primorsko-goranskom županijom te odjelima za biotehnologiju i matematiku Sveučilišta u Rijeci.





Nastava iz fakultativnog predmeta Forenzika u PRHG završit će tako da će krajem školske godine gimnazijalci podijeljeni u dvije skupine forenzičara dobiti zadatak osmisliti »zločin«, koji će potom i jedni i drugi morati razriješiti.


Bit će to praktičan završni rad u kojem će dobiti priliku primijeniti stečena znanja o osnovama znanstvenog istraživanja i biološkoj forenzici. U školi bi trebali gostovati stručnjaci forenzičari, a ekipa Ministarstva unutarnjih poslova učenicima će predočiti kako funkcionira pravi kriminalistički laboratorij i kako se skupljaju i čuvanju uzorci s terena. Gimnazijalci će imati priliku posjetiti Centar za forenzična ispitivanja Ivan Vučetić u Zagrebu, a u sveučilišnom Odjelu za biotehnologiju koristit će njihovu sofisticiranu opremu.



Pun pogodak


– Novi kurikulumi razvijeni su, uzimajući u obzir interes samih gimnazijalaca, koje se prije početka rada anketiralo o njihovim željama. Kurikulumi fakultativnih predmeta već su ušli u uporabu s početkom ove školske godine, a sljedeće godine planiramo njihovo proširenje. Interes učenika za sudjelovanjem u nastavi iz ovih pet fakultativnih predmeta zapravo je bio prevelik, što govori da se projekt već sad pokazao kao pun pogodak. Zahvaljujem svim sudionicima u ovom projektu na nesebično uloženom trudu i vremenu. Sve je ovo za nas bilo izazov, ali uspjeli smo unutar gimnazije pokrenuti vlastitu malu kurikularnu reformu, što vidimo kao pravi put za poboljšanje obrazovne politike, rekla je ravnateljica gimnazije Jane Sclaunich.


Projekt ove riječke gimnazije u ime Primorsko-goranske županije podržala je Rahela Sindičić, a profesori, nositelji projekta, potom su predstavili kurikulume svojih fakultativnih predmeta. Profesorica informatike Tamara Široka i prof. fizike Vedran Vedriš odlučili su napraviti zajednički projekt, u kojem će se učenici na informatičkom dijelu upoznati s osnovama programiranja u jeziku C++, a u modulu koji se odnosi na fiziku s osnovama opće meteorologije, da bi potom naučeno primijenili kako bi na Croduino modulima isprogramirali male meteorološke stanice.


Kemija prehrane


U nastavi biologije učenici su poželjeli naučiti nešto o forenzici, a to će im prof. Ksenija Priselec i omogućiti u fakultativnoj nastavi, osmišljenoj po finskom modelu, čiji su školski sustav riječki profesori imali prilike upoznati posjetom toj zemlji.


– Nastava biologije u drugom razredu gimnazije noćna je mora i za profesore i za učenike, jer u efektivnih 60 sati moraju obraditi sav živi svijet na zemlji. U ovom projektu jasno su vidljive prednosti fakultativne nastave, gdje samo mali dio otpada na predavanja, a puno više na vježbe, a veći prostor dodijeljen je i terenskoj nastavi, kao i učeničkim projektima. Jednako kao i u Finskoj, nastava će biti posložena tako da učenici sami kreiraju nastavu, dok su profesori više moderatori koji je usmjeravaju – objasnila je prof. Priselec.


Riječki gimnazijalci pohađat će i nastavu Kemija prehrane, po kurikulumu što ga je osmislila prof. Vlatka Kirinčić, gdje je završni zadatak taj da će morati pripremiti jednostavan kolač čiji će recept dobiti zapisan po kemijskim formulama. Prof. Anita Grgurić osmislila je fakultativnu nastavu iz Financijske matematike, gdje će učenici naučiti računati s postocima, jednostavan i složeni kamatni račun, ali i uskladiti svoja primanja i troškove, kao i razlikovati dobre od loših financijskih odluka. Za razliku od ostalih fakultativnih predmeta, koji su se već počeli provoditi, nastava iz Financijske matematike krenut će na Dan škole i nastaviti se kroz drugo polugodište.