Kritična točka na Rujevici

Opasnost iza zavoja: Ugrožava li Kalemova pumpa sigurnost na zaobilaznici?

Damir Cupać

Na pumpu se ulazi poslije zavoja, neposredno iza priključne trake kojom se na zaobilaznicu uključuju vozila sa čvora Rujevica. Ta će se vozila neminovno križati s onima koja skreću na pumpu, što izaziva zabrinutost za sigurnost prometa na tom dijelu prometnice koju prati glas jedne od najsigurnijih u državi



RIJEKA Benzinske pumpe Ri – Petrola niču po Rijeci kao svojevremeno kvartovski dućani Brodokomerca. Najnovija, ona na sjevernom kolničkom traku riječke zaobilaznice, čija se izgradnja primiče kraju, izazvala je nemalo čuđenje brojnih vozača, prvenstveno zbog svog položaja.



Unatoč financijskim problemima na koje se pozivaju u ARZ-u, ta je državna tvrtka nedavno raspisala javni natječaj za leasing, odnosno četverogodišnji najam 90 gospodarskih i osobnih vozila, procijenjene vrijednosti 22 milijuna kuna.





Ulaz na novu pumpu smješten je iza zavoja, neposredno iza priključne trake kojom se na zaobilaznicu uključuju vozila sa čvora Rujevica, pa će se ta vozila neminovno križati s onima koja skreću na pumpu, što izaziva zabrinutost za sigurnost prometa na tom dijelu prometnice koju inače, usprkos gustom prometu, prati glas jedne od najsigurnijih u državi.


Linićev prijatelj


Da bi Ri – Petrolova pumpa na zaobilaznici uopće nikla, bilo je neophodno imovinsko-pravno riješiti zemljište. A riješeno je u poslovnoj suradnji s Gradom Rijekom. Naime, kada je Grad Rijeka raspisao javni natječaj za prodaju zemljišta uz riječku zaobilaznicu početkom listopada 2012., rok za predaju ponuda bio je sedam dana, a jedino je Ri – Petrol, tvrtka u vlasništvu Joze Kalema, prijatelja ministra financija Slavka Linića, poslao ponudu. To nije bilo neočekivano jer je kao poseban natječajni uvjet bio naveden dokaz o vlasništvu nekretnina koji je mogao priložiti isključivo Ri – Petrol.



Zanimalo nas je i je li uobičajeno da se benzinske pumpe na prometnicama kakva je riječka zaobilaznica grade na tako maloj međusobnoj udaljenosti, kao nova Ri-Petrolova pumpa i Vrata Jadrana. Odgovoreno nam je kako ARZ ostvaruje vlastite prihode isključivo od naplate cestarine i ugovora o korištenju cestovnog zemljišta sa izgrađenih odmorišta.– Dakle, ne ostvaruje nikakve prihode iz državnog proračuna poput naknade, odnosno trošarine iz litre goriva kao što to ostvaruje HAC.Jednako tako, cijena izgradnje riječke obilaznice koju je ARZ izgradio jedini je uzrok financijskih problema Društva uslijed čega smo i predmetom monetizacije javnog duga. Stoga je svaki prihod, tako i ovaj koji je predmet Vašeg zanimanja dobrodošao kako bi nam olakšao poslovanje. Isto tako, moramo se složiti kako je u ovo krizno vrijeme dobrodošla svaka, pa i mala investicija koja će omogućiti i otvaranje novih radnih mjesta na području Grada Rijeke, stoji u odgovoru ARZ-a.


Budući da je u natječaju bila navedena mogućnost zamjene zemljišta, to se i dogodilo. Ri – Petrol je za oko 7.000 m2 gradskog zemljišta ponudio nešto manje od osam milijuna kuna, odnosno dao je ponudu po početnoj cijeni, što nije bilo teško napraviti s obzirom da se moglo pretpostaviti da će biti jedini ponuđač. Umjesto keša, Ri – Petrol je ponudio u zamjenu zemljište površine ukupno 10.694 m2. Vrijednost »kvadrata« procijenjena je na 717,75 kuna, dok su gradski »kvadrati« procijenjeni na 1.325 kuna na jednoj i 1.055 kuna na drugoj parceli. Kad se sve to ubacilo u kalkulator, ispalo je da Ri – Petrol mora u proračun uplatiti 315.000 kuna.



Kada je Grad Rijeka raspisao javni natječaj za prodaju zemljišta uz zaobilaznicu, rok za predaju ponuda bio je sedam dana, a jedino je Jozo Kalem, prijatelj ministra financija Slavka Linića, poslao ponudu



U to vrijeme činila se suluda kombinacija Joze Kalema. Gradila se džamija, a položaj benzinske pumpe bio je iza zlata vrijednih bukobrana. Postavljalo se pitanje kako je moguće da je ovaj Linićev prijatelj, koji sve što dotakne u zlato pretvara, napravio tako loš posao. No, ne lezi vraže, vrlo brzo nakon što je pumpa počela nicati, krenuli su i radovi na izmještanju bukobrana. Pokazalo se da je Kalem znao što radi i da će dobiti mogućnost ulaska na pumpu sa zaobilaznice, iako je na početku radova bilo nevjerojatno kako će to izvesti, s obzirom da je nedaleko od pumpe ulazni trak za vozače koji se uključuju na zaobilaznicu sa čvora Rujevica prema zapadu. Sve što se činilo čudnim postalo je nebitno jer Jozo Kalem broji dane do otvaranja još jedne benzinske postaje. On je očito imao dobru računicu.No, kakva je računica riječke gradske vlasti koja je prihvatila poslovni aranžman.– Grad Rijeka je ovom zamjenom stekao zemljište koje je do tada razdvajalo zemljišta u vlasništvu Grada Rijeke. Naime, ovom zamjenom  Grad Rijeka je stekao u vlasništvo dodatnih 10.694 m2 zemljišta čime je svoje zemljište površine 9.673 m2 povećao i povezao u jedinstvenu vlasničku cjelinu površine 20.367 m2, smještenu sjeverno i istočno od Islamskog centra. Budući da su na spomenutim površinama planirani sadržaji Sekundarnog gradskog središta, okrupnjavanje vlasništva Grada svakako je opravdan cilj, jer se ovakvim radnjama stvaraju preduvjeti za buduću realizaciju sekundarnog gradskog središta, navodi pročelnik odjela gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem Srđan Škunca.

Vrijednost za vrijednost


Dodao je da je zamjena zemljišta provedena po principu vrijednost za vrijednost.– Zemljište u svojemu vlasništvu Grad je prodao po cijeni od 1.151 kunu za kvadratni metrar, a zemljište u zamjeni je stekao po cijeni od 717,75 kuna za kvadratni metar. Razliku od 314.651 kunu tvrtka Ri – petrol uplatila je u gotovini na račun Grada Rijeke, zaključio je Škunca.U Gradu Rijeci pojasnili su da je lokacijsku i građevinsku dozvolu za pumpu izdalo Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja jer je prometnica u kategoriji državne ceste te su zahvati na rekonstrukciji i gradnji pratećih objekata u njihovoj nadležnosti. Zemljište dobiveno zamjenom s Gradom, Kalem je, sudeći prema odgovoru Autoceste Rijeka-Zagreb na naš upit, prenio u vlasništvo Republike Hrvatske, ponudivši ga na natječaju ARZ-a za gradnju pumpe, i to bez naknade, čime je nadmašio konkurentsku ponudu ruskog Lukoila.


Pitanja o sigurnosti prometa na dijelu zaobilaznice gdje se gradi pumpa postavili smo i voditelju Službe za sigurnost cestovnog prometa Policijske uprave primorsko-goranske Borisu Skeledžiću, no iz PU Primorsko-goranske dobili smo odgovor kako nisu nadležni za izdavanje suglasnosti za projekt.– Sukladno odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama pravna osoba nadležna za održavanje cesta, u ovom slučaju ARZ, dužna je voditi brigu i poduzimati primjerene mjere glede omogućavanja odvijanja sigurnog i nesmetanog prometa, a objekti na cestama mogu se pustiti u promet tek nakon što se, na način propisan posebnim zakonom od strane nadležnih tijela utvrdi da sa gledišta sigurnosti prometa udovoljavaju propisanim tehničkim normativima, poručuju iz Policijske uprave.


– Autocesta Rijeka – Zagreb d.d. je sklopila ugovor o korištenju cestovnog zemljišta sa investitorom nakon provedenog javnog natječaja u kojem je predmetni investitor bio povoljniji od tvrtke LUK-OIL, tim više što je bez naknade u vlasništvo RH prenio zemljište na kojoj se predmetna benzinska postaja gradi, odgovorili su na naš upit o aranžmanu s Ri – Petrolom iz uprave ARZ-a, na čijem je čelu Željko Denona, koji slovi za kadar ministra financija Slavka Linića.


Poštovani svi standardi


Zanimalo nas je i jesu li pri projektiranju pumpe ispoštovani svi tehnički standardi, naročito po pitanju duljine prilazne trake, udaljenosti ulazne trake benzinske pumpe od priključka sa čvora Rujevica u smjeru Diračja, je li ulaz na pumpu projektiran i izgrađen na način da ne ometa promet i da omogućava sigurno odvijanje prometa, te kolika je minimalna duljina i kut prilazne trake za odmorišta na tipu brze ceste kakva je riječka zaobilaznica.– Pri projektiranju benzinske postaje poštovani su svi standardi koji su predmet vašeg zanimanja, a da nisu, za pretpostaviti je da nadležni ured za prostorno uređenje i graditeljstvo niti ne bi izdao sve potrebne dozvole. Duljina ulazno izlaznih staza varira ovisno o ograničenju brzine, odnosno o dozvoljenoj brzini vožnje na dionici ceste koja u konkretnom slučaju iznosi 60 km/h i u skladu je s uvjetima koje je izdalo nadležno ministarstvo, a temeljem kojih je i izrađeno prometno rješenje na predmetnoj lokaciji na koje je isto ministarstvo i izdalo suglasnost. Prometna suglasnost, naravno, bila je i uvjet izdavanja potrebnih dozvola za gradnju, odgovara ARZ.Nova pumpa prema ranijim najavama Joze Kalema trebala je biti otvorena početkom prošlog mjeseca. Razlog kašnjenja nije poznat, a tek nakon otvaranja vrijeme će pokazati jesu li sve nadležne službe ispravno procijenile sigurnost sudionika u prometu kada je riječ o ovom projektu.