Foto D. ŠKOMRLJ
Puno bi značilo i da uspijemo s kandidaturom za Europsku prijestolnicu kulture, jer bi nam to olakšalo pristup EU fondovima. Duboko sam uvjeren da Rijeka taj naslov zaslužuje jer je od svih kandidata jedini grad koji u cijelom vremenskom razdoblju od prethistorije do modernog doba ima vrlo interesantne priče koje treba svijetu objasniti
Svestrani kulturni djelatnik Bože Mimica, iza kojeg stoji više od pola stoljeća kulturnog i znanstvenog djelovanja na brojnim područjima, dobitnik je ovogodišnje Nagrade za životno djelo Grada Rijeka. Nagrada je Mimici uručena za izuzetan doprinos hrvatskoj kulturi i povijesnoj znanosti te svjetskoj numizmatici. Rođen u Omišu 1942. godine, u Zagrebu je završio studij vanjske trgovine, a na riječkom Pedagoškom fakultetu diplomirao je kulturologiju. U Rijeci živi od 1966. godine baveći se kulturom, izdavaštvom i znanstvenim radom, nakon prvih godina obilježih radom u vanjskoj trgovini.
Obnašao je niz odgovornih funkcija. Radio je kao šef propagande u HNK Ivana pl. Zajca, bio je zamjenik direktora IKP »Mladost« Rijeka, direktor u riječkom ITP »Liburnija« i IKP »Naprijed«, a vodio je i vlastitu izdavačku kuću »Vitagraf«.
Šire područje njegova znanstvenog interesa je kultura i povijest, a uže numizmatika. Do sada je objavio pet knjiga iz nacionalne numizmatike, od kojih su dvije doživjele i drugo izdanje, te sedam knjiga iz hrvatske povijesti od kojih su dvije dvotomne monografije. Pet njegovih knjiga objavljenih u izdanju Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti postale su obavezni udžbenici na hrvatskim fakultetima. Objavio je i na desetine stručnih i znanstvenih radova, sudjelovao na mnogim znanstvenim skupovima i kongresima, održao niz stručnih predavanja iz područja opće kulture, arheologije i numizmatike te organizirao više numizmatičkih izložbi. Napisao je i više priloga i kritika za likovne izložbe hrvatskih umjetnika.
Za svoja je postignuća primio niz nagrada, među kojima su godišnja Nagrada Grada Rijeke 1997., Nagrada za životno djelo Grada Omiša 2003. godine, Nagrada Mile Gojsalić, Književna nagrada Josipa i Ivana Kozarca, Nagrada Splitsko- dalmatinske županije. Predsjednik RH dodijelio mu je 2011. odlikovanje Red Danice Hrvatske s likom Marka Marulića za osobite zasluge u kulturi.
Hrvatsku baštinu i kulturu promicao je i izvan granica Hrvatske te je na Frankfurtskom međunarodnom sajmu knjiga 1992. dobio nagradu za knjigu »Numizmatika na povijesnom tlu Hrvatske od IV. st. prije Krista do XX. st.« koja je prevedena i na njemački jezik, a postala je temeljna knjiga u radu europskih muzealaca i aukcijskih kuća. Za naš kraj osobito su važne
»Numizmatička povijest Rijeke« i »Numizmatička povijest Istre i Kvarnera«, objavljene u izdanju HAZU 1996. i 1997. godine. Kao nakladnik objavio je više od stotinu naslova, a također se zalagao za podršku i pomoć mladim nepoznatim piscima te su za njegova mandata kao predsjednika Ogranka DHK u Rijeci pokrenuti »Susreti mladih pjesnika i prozaika« koji traju do danas.
Bože Mimica bio je i višegodišnji viši predavač na Odjelu povijesti riječkog Filozofskog fakulteta, a obnašao je i niz drugih funkcija: predsjednik Upravnog vijeća Muzeja grada te Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja, predsjednik Odbora za kulturu Grada Rijeke, član Kulturnog vijeća PGŽ, član Gradskog vijeća Grada Rijeke. Bio je i član Poglavarstva Grada Rijeke zadužen za kulturu. Također, član je Upravnog vijeća i Stručnog ocjenjivačkog suda Festivala dalmatinskih klapa u Omišu, kojem je bio i jedan od utemeljitelja, a k tome i član žirija Festivala dalmatinskih šansona Šibenik. Ponekad i sam voli zapjevati, a voli i kartati, jedriti… Neko se vrijeme bavio i slikanjem, a svojedobno je imao vlastiti atelje za serigrafiju.
Svaki dan kartica teksta
Ovogodišnja Nagrada Grada Rijeke već Vam je druga nagrada za životno djelo, a bili ste u konkurenciji i za treću koju dodjeljuje Primorsko-goranska županija. Kad tome pridodamo i ostale, to je lijepa niska priznanja, s kakvom se ne mogu mnogi podičiti.
– Nagradu Grada Omiša za životno djelo sam dobio jer sam, između ostaloga, objavio jednu izuzetnu knjigu koja se zove »Omiška krajina, Poljica i Makarsko primorje«, a obrađuje cjelovitu povijest tog prostora kroz dvije i pol tisuće godina. Isprva to nisam planirao raditi, ali sam vidio da je kulturni život u mom rodnom gradu malo posustao. Funkcionirao je jedino Festival klapa, pa sam osjetio potrebu ponuditi i nešto drugo. Dugo sam radio na tome, iščitao mnogobrojne izbore i pomalo pisao dvadesetak godina. U znak zahvalnosti Grad Omiš mi je dodijelio nagradu. Primorsko-goranska županija me zaobišla ove godine, ali ipak me Nagrada Grada Rijeke više raduje. U ovom gradu živim i radim već pedeset godina. Uvijek sam bio vezan za kulturu, knjige, numizmatiku… Otpočetka sam znao što me interesira i što želim ostaviti iza sebe. Nagrade govore da je netko tu vrijednost i prepoznao, pa je ovo prigoda da se na tome i zahvalim, a posebnim se ponosim odličjem Predsjednika Republike Ive Josipovića. On je predsjednik za 23. stoljeće, nije za ovu podmitljivu i svadljivu Hrvatsku.
Nekoliko se desetljeća bavite numizmatikom pomoću koje ste stekli uvid ne samo u povijest novca nego i u opću povijest gotovo svih hrvatskih krajeva. Rezultat tog istraživanja je više od deset tisuća kartica objavljenih u nizu knjiga te stručnih i znanstvenih tekstova. Mnogo pišete, ali i intenzivno živite spretno povezujući različite interese: niste tip istraživača koji je život posvetio samo knjigama. Kako uspijevate biti tako produktivni?
– Moj recept je jednostavan: svaki dan kartica teksta. Pišem od ponoć do ponoć i pol, a ako me nešto omete pa koji put preskočim, jer se volim i družiti i zakartati i zapjevati, onda se sljedećeg dana kaznim i nadoknadim propušteno. Tako na kraju godine skupim 365 kartica teksta, a to je već blizu knjige. Imam sreću da sam oduvijek noćni tip i u tišini se dobro koncentriram. U sat, najviše sat i pol vremena, dok drugi spavaju i nema nikakvih zvukova, mogu popamtiti stotine imena, godišta, nazivlja. Prema raspoloženju, prebacim se u peto stoljeće prije Krista ili u sedamnaesto. Tako funkcioniram cijeli život i vjerujem da mi to pomaže mentalno i psihički. Umjesto da zaspem pod dojmom dnevno-političke situacije zbog koje mi često dođe da zaplačem, ja se prebacim u doba seobe Hrvata, Napoleona, Marije Terezije i miran odlazim na spavanje. Ne trebaju mi sedativi.
Kako ste otkrili interes za numizmatiku?
Žalosna situacija u kulturi
Na kulturnoj sceni grada prisutni ste pola stoljeća. Kako današnje stanje riječke kulture doživljavate u usporedbi s prošlim vremenima?
– Žalosno. Ne sjećam se da je ikad bilo lošije. Rijeku su spopale dvije nevolje. Jedna je općenito loša gospodarska situacija, zbog koje i Rijeka ima sve manje novaca, a druga je nesreća kadrovska. Nisu pravi ljudi na pravim mjestima u kulturi. Nedostaje im vještine i stručnosti da obavljaju taj posao, a možda nemaju ni dovoljno ljubavi pa mnoge stvari ne funkcioniraju. I s malo novaca može se raditi dobar program i kvalitetna promidžba, ako ste sposobni. Dalje ne bih elaborirao.
Zašto?
– Ne volim otvarati polemike, a i zašto bih reklamirao nesposobne? Takvi ne zaslužuju ni ime u novinama.
Ne tako davno bili ste i riječki »ministar« za kulturu. U to vrijeme planirali su se veliki projekti poput nove zgrade Muzeja moderne i suvremene umjetnosti i Gradske knjižnice od kojih se naknadno odustalo. Ako prihvatimo da je razlog tome ekonomska kriza, što je problem bio ranije: zbog čega se ništa nije napravilo kad je ekonomska situacija bila povoljnija?
– Osim neimaštine kod nas postoji i veliki problem birokracije koji koči investicije na razini cijele države. Birokratski aparat je toliko spor i kompliciran da ni prozor na Korzu ne možete promijeniti u razumnom roku i bez puste papirologije. To je razlog zašto nije više napravljeno u mome mandatu. Birokratski aparat nas je zaustavio. Zaustavljeni smo papirologijom, građevinskim dozvolama, suglasnostima konzervatorske službe koja je mijenjala mišljenja i odugovlačila posao.
Takvi problemi pogađaju i druge gradove pa ipak uspijevaju napraviti i muzeje i knjižnice, naveliko obnavljaju spomenike. Evo, na primjer Šibenik koji ne slovi za neko veliko urbano i kulturno središte, ali je prije deset godina napravio modernu knjižnicu, a sada pak uspješno povlači milijune iz EU fondova za revitalizaciju gradskih tvrđava da bi obogatio kulturnu i turističku ponudu.
– Dobro poznajem Šibenik koji je do jučer ujutro spavao, tako da ne bih glorificirao, iako ovi projekti govore da se tamošnja vlast uspješnije od naše zna izboriti za vlastite interese. Rijeci nedostaju ljudi koji su sposobni kvalitetno pripremiti projekte za EU fondove , a imamo neprocjenjivu kulturnu baštinu, poput rijetko kojeg grada u Europi, u rasponu od Rimljana do 20. stoljeća. Pogledajte samo lučka skladišta, kompleks Tvornice papira, Torpeda, »Rikarda Benčića«… Bez europskog novca teško ćemo bilo što napraviti.
Na to i računamo, barem s novi planom obnove »Benčića«.
– Nadam se da je kvalitetno pripremljen i da će pokazati da smo sposobni za iskorak. Puno bi značilo i da uspijemo s kandidaturom za Europsku prijestolnicu kulture, jer bi nam to olakšalo pristup EU fondovima. Duboko sam uvjeren da Rijeka taj naslov zaslužuje jer je od svih kandidata jedini grad koji u cijelom vremenskom razdoblju od prethistorije do modernog doba ima vrlo interesantne priče koje treba svijetu objasniti.
Riječke ljetne noći
Što biste iz razdoblja kad ste upravljali riječkom kulturom izdvojili kao svoj najveći uspjeh i doprinos?
– Riječke ljetne noći. Kako sam svojedobno radio u Kazalištu, u jednom razgovoru s intendanticom Mani Gotovac prisjetio sam se vremena kad sam u ljetnim mjesecima organizirao programe koju se izvodili na Trsatskoj gradini, kastavskoj Lokvini, u Voloskom, na Rabu… To se moglo nazvati Ljeto na Kvarneru. Pitao sam Mani Gotovac kako bi bilo da u Rijeci iniciramo nešto slično i tako se rodila ideja o Riječkim ljetnim noćima. Time se ponosim.
Što mislite o današnjoj situaciji u Kazalištu i provokativnom načinu rada Olivera Frljića i Marina Blaževića?
– Ne sviđa mi se. Takav stil potpuno je suprotan mom načinu ophođenja. Kazalište je hram kulture i ne možemo ga vulgarizirati razvlačenjem aktivističkih transparenata na pročelju zgrade ili spaljivanjem jelki u vrijeme Božića da bi se isprovocirale konfrontacije. U moje vrijeme na drugi se način privlačila pažnja publike, a uvijek smo imali puno kazalište. U Opatiji i Crikvenici nije bilo hotela koji na svakom stolu nije imao program kazališta. Na ulazu u Rijeku stajali su veliki transparenti koji su najavljivali predstave, imali smo plakate na Korzu, a znao sam plakatirati i sve stupove »Autotroleja« od Rijeke do Opatije slikama predstava.
Koju riječku kulturnu instituciju smatrate najuspješnijom?
– Muzej grada Rijeke. Sve što rade, rade na visoko stručnoj razini. Ostvarili su niz veličanstvenih izložbi, od »Riječke luke«, preko »Adamićevog doba«, do »Torpeda« i »Merike«, a sve su svoje istraživačke projekte zaokružili i monumentalnim knjigama.
Svojedobno ste bili član HSS-a, a u vrijeme njegove koalicije s SDP-om i član Gradskog vijeća, ali ste iz stranke istupili nakon što se udružila s HDZ-om. Više se ne bavite politikom?