Riječka luka

Grad na Rječini nije dovoljno luksuzan za jahte: Iz Rijeke “otplovilo” 200 milijuna eura

Darko Pajić

Ilustracija Foto V. Karuza

Ilustracija Foto V. Karuza

Najskuplja jahta »Trident« završila je u Crnoj Gori. »Duke Town«, »Kijo« i »Malibu« su jedno vrijeme boravili u francuskom Toulonu, a sada se nalaze u talijanskoj luci Genova, gdje borave i zbog potreba održavanja u tamošnjem brodogradilištu. »Pulena« je prodana i više nije u Jadranu. »Follow me V« se nalazi u Puli i jedina je koja bi se uskoro mogla vratiti u Rijeku



RIJEKA Gdje su nestale luksuzne jahte iz riječke luke? Na Rivi Boduli, odmah do Gata Karoline Riječke, od skupih riječkih ljepotica već neko vrijeme privezana je samo jahta »I Nova«. Na vezu u Rijeci više nema jahti »Trident«, »Mustique«, »Duke Town«, »Pulena«, »Malibu«, »Kijo« i »Follow me V« i više se ne može govoriti o ukupnoj vrijednosti od čak 200 milijuna eura, koliko je zbrojeno iznosila vrijednost ovih jahti.


Na pitanje hoće li se neka od njih uskoro vratiti, nije jednostavno odgovoriti, jer sve ponajviše ovisi o namjerama njihovih vlasnika, čiji je identitet uglavnom poslovna tajna. Osim navedenih, povremeno je također registrirano uplovljavanja atraktivnih jahti kao što su »GiVi« ili »Teanna«, kojih također više nema u Rijeci. Neke su u međuvremenu promijenile i vlasnike, njihovi planovi su se promijenili, pa su i razlozi zbog kojih su otišli iz Rijeke različiti. Iako je fluktuacija skupih jahti sasvim uobičajena stvar na koju se mora računati u tom specifičnom poslu, upitno je što će ostati od pokušaja brandiranja riječke luke kao destinacije za luksuzna plovila.


Odluke vlasnika


U odgovorima na nekoliko upita naše redakcije ravnatelj Lučke uprave Rijeka Vlado Mezak navodi kako je razlog smanjenog broja vezova jahti u luci uzrokovan različitim spletom okolnosti, koje su rezultirale odlukama vlasnika..




– Između ostalog, neki od razloga su odlazak na generalni remont određenog broja jahti te promjene vlasnika. Bez obzira na iskazano zadovoljstvo pruženom uslugom, kako vlasnika jahti pa tako i cjelokupne posade, Lučka uprava Rijeka nije u mogućnosti utjecati na odluku vlasnika jahte o izboru lokacije za vez. Odlazak jahti koje su bile na zimskom vezu tijekom 2015./2016. godine uzrokovan je proizvoljnim odlukama vlasnika prvenstveno iz razloga odlaska na kružna putovanja. Lokaciju odlaska istih, vlasnici nam nisu dužni prijaviti, a isto predstavlja i njihovo diskrecijsko pravo. Čak i u slučaju da smo upoznati s informacijom, njeno otkrivanje predstavljalo bi otkrivanje poslovne tajne, navodi se u odgovoru Lučke uprave.


Gdje su tzv. riječke jahte bile nakon odlaska iz Rijeke, nije jednostavno detektirati, ali se nakon pretraživanja na internetu neke destinacije ipak znaju. Najskuplja jahta »Trident« završila je u Crnoj Gori. »Duke Town«, »Kijo« i »Malibu« su jedno vrijeme boravili u francuskom Toulonu, a sada se nalaze u talijanskoj luci Genova, gdje borave i zbog potreba održavanja u tamošnjem brodogradilištu. »Pulena« je prodana i više nije u Jadranu. »Follow me V« se nalazi u Puli i jedina je koja bi se uskoro mogla vratiti u Rijeku, barem tako neslužbeno doznajemo.


Iako se na izbor vlasnika jahti ne može utjecati, pitanje je može li Rijeka ostalim destinacijama konkurirati po cijenama. U Lučkoj upravi Rijeka smatraju kako cijene sigurno nisu razlog odlasku jahti iz Rijeke.


Konkurentne cijene


– Riječka luka sa svojim cijenama veza konkurira ostalim destinacijama, ali to nije dovoljno da bi Rijeka postala yacht destinacija. Obzirom na platežnu moć predmetne klijentele, cijena veza nije osnovna ili primarna komponenta kojom se može privući ciljana skupina. Potrebno je mnogo više sadržaja i ponude, kao i suradnje različitih organizacijskih struktura da bi se Rijeka razvila kao yacht destinacija i ucrtala svoje trajno mjesto na yachting karti. S obzirom na iskazano zadovoljstvo boravkom u riječkoj luci, svi dosadašnji korisnici veza iskazali su i svoje namjere za povratkom, odnosno ponovnim odabirom Rijeke za svoj dugotrajniji vez. Kako nam predstoji ljetna sezona koju jahte uobičajeno provode na pučini, prve informacije vezano uz zimske vezove dobit ćemo tek sredinom sezone. Što se tiče ljetne sezone, najavljeni broj dolazaka jahti i brodica je izuzetno velik i nadamo se da ćemo moći zadovoljiti sav iskazan interes, zaključuje Mezak.


Kako iz navedenog proizlazi, unatoč dobrom potencijalu, brendiranje Rijeke kao destinacije za luksuzne jahte nije jednostavan posao, prvenstveno zbog toga što je neophodno zadovoljiti zahtjeve vlasnika jahti. A oni su doista raznoliki i svaki od njih može utjecati na konačni izbor luke.


Ipak nismo Monte Carlo


Rijeka kao razvijeni grad s nizom sadržaja ima određenu prednost u odnosu na marine, manje luke i gradove. Međutim, luksuzne jahte često imaju i putnike koji žele ekstra skupe sadržaje, klijentima je ponekad nedovoljno atraktivna preduga plovidba, te se žele iskrcati na kopno i zabavljati. A to nipošto nije isto u Rijeci ili primjerice u Monte Carlu, pogotovo kad je riječ o prohtjevima luksuznog i ekskluzivnog shoppinga ili posjeti kockarnicama.


Pojedinim vlasnicima jahti nije pretjerano drago boraviti u otvorenoj luci kao što je riječka, već žele biti izolirani i imati osiguranu privatnost, te osigurati da se ukrcaj putnika obavi daleko od očiju znatiželjnika. Posebna stavka jest i tehnička podrška, a pritom se ne misli samo na opskrbu broda namirnicama iz bilo kojeg dijela svijeta, već i potrebu održavanja brodova i redovnih servisa. Riječ je o plovilima s originalnim dizajnom, materijalima i tehničkim rješenjima, pa niti održavanje ne može obavljati bilo tko. Takvi detalji utječu na konačni izbor destinacije, pa se može zaključiti da Rijeka ipak nudi premalo luksuza za vlasnike i korisnike luksuznih jahti. To naravno ne znači da riječka luka nema svojih aduta, pa se treba nadati da je trenutni manjak luksuznih jahti u Rijeci tek prolaznog karaktera.