Saga o benzinskoj crpki na zaobilaznici

Grad Rijeka pere ruke – pumpu Joze Kalema odobrilo je Ministarstvo

Damir Cupać

Upozorili smo na nedostatke idejnog projekta, osobito na moguće konfliktne prometne situacije. Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja očito je zanemarilo stavove stručne službe Grada, te je izdalo lokacijsku i građevnu dozvolu, kaže pročelnik Srđan Škunca

RIJEKA Benzinska pumpa na riječkoj zaobilaznici koju je sagradio Ri-Petrol Joze Kalema nije dobila suglasnost Grada Rijeke, ali unatoč tome Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja izdalo je građevinsku dozvolu i na taj način omogućilo riječkom naftnom tajkunu gradnju još jednog pumpnog objekta koji izaziva revolt građana. Riječ je o čovjeku koji ljetuje zajedno s ministrom financija Slavkom Linićem, a javnosti su poznata i njihova druženja u Dubaiju.

Kao što smo već pisali ovaj put nije sagrađena pumpa kao u nekim prijašnjim slučajevima ljudima pod prozorom, ali je sagrađena na sjevernoj strani zaobilaznice ispod Islamskog centra, a da nikome normalnom nije jasno tko je mogao dati prometnu suglasnost za takav projekt.


Nevjerojatno je da netko misli da je dovoljno staviti znak smanjenja brzine na 70 kilometara na sat i da je na taj način riješena prometna sigurnost. Nije, bez obzira na prometne stručnjake, jer vozači koji se s čvora Rujevica uključuju na zaobilaznicu u pravcu zapada dijele istu prometnu traku s onima koji će silaziti sa zaobilaznice da bi skrenuli na Petrolovu pumpu. Valja podsjetiti i da je Grad Rijeka mijenjao zemljište s Ri-petrolom kako bi taj projekt uopće krenuo. No, u Gradu Rijeci se ograđuju od tog projekta, štoviše nisu za njega dali suglasnost.


Zanemarili Grad


Pročelnik odjela gradske uprave za razvoj, urbanizam, ekologiju i gospodarenje zemljištem Srđan Škunca pojašnjava da je Grad Rijeka bio  kontaktiran tijekom izrade projekta od strane projektanta, tvrtke Zg-projekt iz Zagreba, te tijekom vođenja postupka lokacijske dozvole od strane resornog Ministarstva.




– Naručitelj izrade projekta bila je Autocesta Rijeka-Zagreb. Projektantima je usmeno i pismeno dano do znanja kako Odjel drži da, sukladno Generalnom urbanističkom planu (GUP), na ovoj lokaciji nije moguća izgradnja Pratećeg uslužnog objekta, što je službeni naziv traženog zahvata, na projektirani način, što je obrazloženo odredbama Plana, stanjem na terenu poput konflikta s lokacijom Islamskog centra, potrebom rekonstrukcije bukobrana, planiranjem drugih zahvata u okolici i slično, ali i nedorečenim i potencijalno konfliktnim prometnim rješenjem.



O sigurnosti prometnog rješenja na PUO Zamet upitali smo i Policijsku upravu PGŽ, odakle nam je, među ostalim, odgovoreno da PU PGŽ nije dala suglasnost za prometno rješenje, budući da je, sukladno odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama pravna osoba nadležna za održavanje cesta, u ovom slučaju Autocesta RIJEKA – ZAGREB d.d., dužna voditi brigu i poduzimati primjerene mjere glede omogućavanja odvijanja sigurnog i nesmetanog prometa. Nakon takvog odgovora policije, od nadležnih iz ARZ-a zatražili smo kopiju prometnog rješenja i informaciju o tome tko ga je izradio. Zatražili smo i detaljno objašnjenje minimalne potrebne duljine ulazne trake za PUO Zamet, priključne trake sa čvora Rujevica u smjeru Rupe, te njihove minimalne međusobne udaljenosti, s obzirom na vrstu prometnice, dopuštenu brzinu na tom dijelu ceste i ostale faktore koji utječu na navedene mjere. Na sva ta pitanja dobili smo odgovor u jednoj jedinoj rečenici koja glasi – »Investitor predmetnog pratećeg uslužnog objekta je RI-PETROL, te Vas molim da se za informacije o istom obratite na njihovu adresu«, čime je uprava ARZ-a odgovornost za sigurnost prometa na vlastitoj prometnici prebacila na privatnog investitora, što je u potpunoj suprotnosti s tumačenjem PU PGŽ, prema kojemu je za siguran i nesmetan promet zadužen jedino i isključivo ARZ.


U skladu s posebnim propisima, priznata je mogućnost zahvata isključivo u granicama područja infrastrukturnog sustava, ali tako raspoloživa površina, uključujući i zemljište u vlasništvu Grada, ni izdaleka nije udovoljvala potrebama. Na konferenciji održanoj u Ministarstvu u postupku izdavanja lokacijske dozvole, ovakav je stav ponovljen, a u dopisu je naglašen i nedostatak idejnog projekta, tj. da u njegovim prikazima nije razvidno da će se prometni tokovi, s ulivne rampe na zabilaznicu i sa zaobilaznice na pumpu, križati bez izazivanja konfliktnih situacija.


Budući da je resorno Ministarstvo graditeljstva i prostornog uređenja vodilo postupak izdavanja dozvola, ono je očito zanemarilo stavove stručne službe Grada, te je izdalo najprije lokacijsku, a potom i građevnu dozvolu, navodi Škunca, ali i dodaje da ne treba zaboraviti da se radi o investiciji i važnosti investicija, te da će biti zaposleno više od 20 ljudi.


GUP ne planira pumpu


Zanimalo nas je i je li Grad Rijeka na bilo koji način participirao u određivanju lokacije za benzinsku pumpu i što je točno o toj lokaciji navedeno u prostorno-planskoj dokumentaciji kao što je Generalni urbanistički plan.


– Grad Rijeka nije učestvovao u određivanju lokacije za benzinsku pumpu. Što se prostorno-planske dokumentacije tiče, zaobilaznica, kao prometnica državnog značaja, utvrđena je na ovom potezu unutar područja infrastrukturnog sustava oznake IS-3. Gradnja unutar ovakvog područja moguća je neposrednom provedbom plana, a u skladu s posebnim propisima ne samo ceste nego i drugih pratećih građevina. U Generalnom urbanističkom planu na ovoj lokaciji nije predviđena izgradnja pumpe, izjavio je Škunca.


Postavili smo pitanja Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja u vezi s ignoriranjem stava Grada Rijeke, a na odgovore smo čekali gotovo dva tjedna.


Odgovorili su da zaobilaznica nije cesta u nadležnosti Grada Rijeke, već je to autocesta A7 pod koncesijom tvrtke »Autocesta Rijeka – Zagreb«, a Prateći uslužni objekti (PUO-i) su prema odredbama Zakona o cestama sastavni dijelovi javnih cesta, u ovom slučaju navedene autoceste, koja je planirana sa svim važećim prostornim planovima za to područje.


Konfliktne situacije


– Sukladno Zakonu o prostornom uređenju i gradnji i Uredbi o određivanju zahvata u prostoru i građevina, nadležno tijelo koje vodi upravni postupak izdavanja lokacijske dozvole, u ovom konkretnom slučaju Ministarstvo, dužno je stranci, Gradu Rijeci, pružiti mogućnost uvida u idejni projekt radi izjašnjenja. U tu svrhu projektant »Zg-projekt« dostavio je Gradu Rijeci Idejni projekt i Grad se očitovao 8. studenoga 2011. godine na način da je suglasan da »Autocesta Rijeka-Zagreb« kao investitor navedenog objekta može projektirati prateći uslužni objekt »Zamet« na česticama u vlasništvu Grada Rijeke, da je uočeno više konfliktnih situacija između projektnog prijedloga i recentne projektne dokumentacije koju je koordinirao Grad Rijeka putem svog nadležnog odjela, a što se odnosi na novoprojektiranu prometnicu koja je nastavak Ivekovićeve ulice i za koju je Grad izdao lokacijsku dozvolu i za cestovni odvojak od iste, te da predloženi oblik čestice PUO-a kolidira sa česticama navedenih prometnica, da nije vidljivo kako je uspostavljen odnos prema novoizgrađenoj građevini Islamskog centra čiji je dio čestice uz PUO predviđen za perivojno uređenje, te navedenu konfliktnu situaciju treba adekvatno riješiti, te da skreće pažnju da će u slučaju realizacije PUO-a biti potrebno osim 250 metara konstrukcije panela zaštite od buke uspostaviti novu i da to nije riješeno projektom, navode u Ministarstvu.


Dodaju da je projektantu naloženo usklađivanje s primjedbama Grada Rijeke.


»Nema prikaza«


– Na usklađeni projekt Grad Rijeka pisano se očitovao tek 16. ožujka 2012. godine. Navedeni je projekt većim dijelom usklađen s primjedbama Grad Rijeke, osim u dijelu prometnog rješenja, ali takva primjedba nije dana u dopisu od 8. studenoga 2011. godine. Navodi se da »iako je riječ o segmentu rješenja u kojem konačne uvjete izdaje nadležno ministarstvo, nadležno ministarstvo je Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, s obzirom na izrazito gradsku ulogu zaobilaznice, radi se o autocesti, konstatiramo da u elaboratu Idejnog projekta nema prikaza iz kojeg je razvidno da će se prometni tok vozila koja se uključuju na zaobilaznicu preko ulivne rampe s čvora Rujevica odvijati bez izazivanja konflikta s vozilima koja sa zaobilaznice skreću na PUO Zamet, pojašnjavaju u Ministarstvu.



Upravi ARZ-a poslali smo i upit o troškovima izmještanja skupocjenih bukobrana na potezu zaobilaznice gdje je izgrađen PUO Zamet, no odgovor na to pitanje nismo dobili. Bez opširnijeg objašnjenja ostalo je i pitanje zašto je PUO Zamet građen na toj lokaciji, kad je svega nekoliko kilometara dalje u smjeru zapada postojeće odmorište. Stvar ipak postaje jasnija s izjavom ARZ-a da je Ri-Petrol na natječaju pobijedio besplatno ponudivši zemljište, koje je, podsjećamo, prethodno razmjenom dobio od Grada Rijeke.


Napominju da je primjerak izdane lokacijske dozvole dostavljen Gradu Rijeci radi mogućnosti podizanja tužbe pri Upravnom sudu u Rijeci u slučaju da se smatra da je predmetni upravni akt neispravno izdan.


– Iz navedenog proizlazi da se surađivalo s Gradom Rijeka i da su se uvažile sve njihove primjedbe, te da i sami konstatiraju da nisu nadležno tijelo za utvrđivanje posebnih uvjete građenja, jer se ne radi o gradskoj prometnici nego autocesti, a PUO-i se ne planiraju planovima uređenja lokalne zajednice, pojašnjavaju u Ministarstvu.


U čijoj nadležnosti?


Što se tiče prometnog rješenja i njegovog utjecaja na sigurnost prometa, u Ministarstvu graditeljstva naglašavaju da je za ocjenu projekta u smislu prometnih rješenja nadležno Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture koje je i postupilo po svojoj nadležnosti i po uvidu u Idejni projekt pismeno se očitovalo i dalo posebne uvjete u postupku ishođenja lokacijske dozvole. U njima se navodi da projektna dokumentacija, Idejni projekt, zadovoljava propisane uvjete u pogledu posebnih propisa iz nadležnosti resornog ministarstva.


– U postupku ishođenja građevinske dozvole potrebno je izraditi prometni projekt sa svim njegovim funkcionalnim dijelovima – dopuna prometne signalizacije i opreme autoceste na predmetnoj dionici – svu prometnu signalizaciju i opremu u funkciji privremene regulacije prometa tijekom izvođenja radova, kompletnu prometnu signalizaciju i opremu PUO-a, a sve u funkciji uspostave logične i skladne prometno-funkcionalne cjeline u prostoru, naveli su u očitovanju Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja kolege iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture.